Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?

Vilka skulle ni hjälpa i en krissituation?

Ingen
1
2%
Flickvän eller pojkvän
7
14%
Inneboende familj
5
10%
Utflyttad familj (föräldrar, barn, syskon)
11
22%
Närmaste släkten (mor/farföräldrar o kusiner)
5
10%
Närmaste vänner
5
10%
Lite mer avskilda vänner
1
2%
Grannar
2
4%
De som jag gjort upp en plan med
12
24%
Alla
2
4%
 
Antal röster: 51

Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Tothem »

Vilka skulle ni hjälpa i ett SHTF-scenario?

Ni som bor med familj förmodar jag hjälper er egen familj? Men skulle ni hjälpa någon mer? Jag skulle hjälpa min gamla mamma, hon bor ett par hundra meter bort från mig. Min pappa bor i en annan stad, men behöver han hjälp, så visst. Samt skulle jag hjälpa min syster också, hon är på väg att flytta tillbaka hit till stan. Jag har själv inga barn o inte min syster heller.

Jag bor ensam i hyreslägenhet, har numera inget förhållande. Vänner har jag, som bl.a. har hånat mig för zombie-apokalypsen (på skoj antar jag). Skulle kunna hjälpa nån enstaka ett litet tag, men alla kan ju inte kunna komma hit. Händer det nått så säger jag att min prepping var typ på skoj, o att jag inte menat allvar med det hela.

Men jag skulle gärna samarbeta med mina grannar (två av de i.a.f.), jag är skyldig dom en tjänst. Jag skulle gärna ordna nått preppmöte, o göra upp en krisplan om något skulle hända. Observera, samarbeta, inte bara bjuda in o hjälpa dom.

Men i omröstningen avser jag hjälpa.
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av entropi »

Jag skulle hjälpa de flesta jag kan hjälpa utan att riskera min egen hälsa eller framtid.
Allt eftersom grodan har värmts upp så har ju kritik och förlöjligande klingat av.
Det är ju inte så många husägare i bekantskapskretsen som förlöjligar att jag prioriterat en solcellsanläggning och vedspis framför en pool länge...
Men det är ju inget man behöver kasta i ansiktet på dem.

Sen beror det ju på vad som händer. Jag skulle tex avstå mat och vara hungrig istället för syskons barn, men kanske inte för syskonen och grannar som är vuxna och prioriterar fel.

I princip all mänsklig överlevnad utgår ifrån samarbete. Men rena allmosor är jag inte så mycket för om det inte handlar om ren otur.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Marie »

Jag rösta på ingen, då jag lagt ner preppingen och tagit fram rosa bubblan från garderoben. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Pentti.linkola »

Hjälper min bror nu efter att ha tjatat om att han ska fixa den där jävla skorsten. Blir sämre för mig med mindre ved men blod är tjockare än vatten .
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2526
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av xsive »

Bor man en bra bit utanför tätort så är ju en högre andel grannar potentiella samarbetspartners än dom som bor närmare staden.
Många är ju halvpreppers utan att tänka på det.
Kontaktnätet bygger man ju i goda tider.
I started out with nothing, and still have most of it left
lupl

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av lupl »

Ingen, de får fan sköta sig själva, de har haft lika mycket tid som alla andra att preppa.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 902
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Omnivore »

Har en svåger med flickvän inom 5 minuters gångavstånd. Ytterligare en svåger med fru och tre barn någon kilometer bort. Alla bor i lägenhet och vi i villa. Om det skiter sig ordentligt blir det nog bäst att vi alla förskansar oss i villan. Det blir tre vuxna män, två vuxna kvinnor, tre barn och fyra katter. Knappast trevligt men hanterbart. Man orkar mer än man tror när man måste.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Ursus »

Närmaste släkten, ett par vänner, i viss mån utökad släkt.

Hade en god vän som var hardcore prepper och var medlem på gamla forumet, men han har lämnat jordelivet.
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Sallmonk »

Endast frun som är intresserad av min närmaste familj, har dock möjlighet att försörja både systers familj och föräldrar ganska säker på att de inte har förberett sig på något vis
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vilka hjälper ni/samarbetar med?

Inlägg av Charlie** »

Denna fråga dyker upp lite då och då. Jag tycker inte att de är så lätt att dra en gräns för vem som skall få min hjälp eller vem jag skall samarbeta med. Jag tror också att det kommer att vara svårt i en SHTF-situation, att dra denna gräns. Självklart kommer mina närmast sörjande på första plats, släkt som vänner. Man hjälper och samarbetar med de människor som har en betydelse och ett värde för en, oavsett om denne person preppar eller tycker det är skittöntigt med prepping. Jag kommer också pga ett eget intresse, att hjälpa andra, totalt okända människor, beroende på situation. Jag själv, med all säkerhet kommer att behöva hjälp, och få hjälp, från okända.
Även om jag själv är en man som reder mig själv i alla situationer, så innebär det inte att jag själv inte kan behöva hjälp. Vi sitter alla i samma båt, så att säga. Samarbete är det absolut bästa sättet för att överleva en kris. Samanhållningen i svenska lokalsamhällen är mycket god, något vi såg under bränderna i Västmanland 2014 och bränderna i Jämtland 2016. Denna sammanhållning kommer inte att försvinna bara för att en situation blir ännu värre. Samarbetsviljan är kulturellt betingad och är oskiljbar från samhällsgemenskapen. Den som inte vill vara delaktig i samhällsgemenskapen, kommer inte att samarbeta med, eller hjälpa andra och får heller ingen hjälp från socialsamhället eller mig. Jag kommer inte att beskriva dessa grupper för då förpassas denna diskussion till sandlådan.
Det finns individer och grupper som kommer att utnyttja en krissituation för att sko sig själv. Det finns individer och grupper som kommer att ge sig på andra, för sin överlevnad. Dessa är de som i dag är kriminella och de kommer att fortsätta vara kriminella även i en krissituation. Jag kommer under inga omständigheter hjälpa dessa. Med all säkerhet kommer dessa, att möta ett motstånd, de aldrig tidigare upplevt ...i alla fall från mig.

Så för att kortfattat svara på trådens frågeställning, så kommer jag att hjälpa dem jag själv är beroende av, och samarbeta med dessa.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."