Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Allt från träning till sjukvård.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av Daltorpet »

Hur skulle det fungera att tex jaga med en labrador på rå och hare? Jag kom att tänka på det idag när jag satt och fikade så fick labben syn på en hare på tomten så den satte efter. Inga skall eller så men som stötande hund borde det fungera.

Jag tänker vid en sthf scenario så kanske man bara har tillgång till de hundar man har och korsningar emellan dem. Jag menar man kan träna hundar till allt men många raser har instinkten från början. Tex beagelvaplen driver redan kaninerna på gården med skall medan kangalerna bryr sig inte alls om vare sig getter, rådjur, grisar eller vildsvin.

Har någon någon erfarenhet av jaga med en ren sällskapshund/ annat syfte än jakthund? Hur har det gått isf? Eller möjligtvis jaga med en för just jaktrasen helt olikt vilt. Tänk pointer på älg eller tax på vildsvin tex.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av bastard »

labbe kan man ha som stötande hund, har man en bra hundförare så förljer den med och stöter upp allt som är en 100m från hundföraren, haft en hel del jakter med kompisens labbar och det har varit trevligt
man kan ha en liten pingla på hunden så man hör var den är

funkade bra på vildsvin
labbar för apportering i vatten är vad dom är avlade för

och eftersök funkar riktigt bra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 21 maj 2019 22:19 labbe kan man ha som stötande hund, har man en bra hundförare så förljer den med och stöter upp allt som är en 100m från hundföraren, haft en hel del jakter med kompisens labbar och det har varit trevligt
man kan ha en liten pingla på hunden så man hör var den är

funkade bra på vildsvin
labbar för apportering i vatten är vad dom är avlade för

och eftersök funkar riktigt bra
Aha då kan det ju vara riktigt praktiskt ändå, spec på små marker. Vi har ju en hel del vildsvin på markerna så kanske blir ett test i höst. Han är en riktigt duktig apportör både på land och vatten så det är nog sant att han har en del nedärvt även om den här har sällskaps/ utställningslinjer.

Det med pinglan lätt intressant är det i första hand för att vi människor eller att viltet ska höra? Tänker att man kanske vill ha lite rejälare odlingar om man ska höra.

Har din vän labbarna som stöthund i grunden eller är det mer som att " aha frugan är borta så vi lär ta med Gramse! Han får agera stöthund idag"?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av TwoSword »

Jag håller med, Många hundar som kanske annars inte skulle vara förstahandsval för jakt fungerar väldigt bra som eftersökshundar, i ett SHTF-läge kan jag helt klart se nyttan av sällskapshundar i den rollen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av bastard »

som apporthund på godsjakter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av EN brun böna »

Killen jag köpte gården av jagade hare med sin golden retriver sällskapshund. Hunden följde efter haren som en stövare, dock utan skall men lite gläfs då och då.
Min skogsrädda setter, oduglig till jagt, hon var extremt skotträdd, brukade jaga bort räven av gården. När inte en liten helsvart honkatt skötte det jobbet.

Retrivern är mer än bara apporthund och brukar sköta sig bra som stöthund.

Min trädskällare ställde både björn, grävling och älg. Det hade nog gått med vildsvin med, men såna finns inte här än.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av Omnivore »

Min mor passade ibland sin grannes mellanpudel. Tog långa promenader på Gärdet i Stockholm. Det hände att pudeln jagade ifatt harar och bet ihjäl dem. En kungspudel skulle man nog kunna ha till det mesta.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Jaga med ickejakthund el olika jaktsätt

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 21 maj 2019 22:00 Hur skulle det fungera att tex jaga med en labrador på rå och hare? Jag kom att tänka på det idag när jag satt och fikade så fick labben syn på en hare på tomten så den satte efter. Inga skall eller så men som stötande hund borde det fungera.
Om hunden sätter efter ett rå eller en hare, så kommer dessa att "bukta" dvs de springer i en vid bukt för att återkomma till ungefärliga platsen för upptaget. Då rået/haren hela tiden är koncentrerad på att lokalisera hunden, så håller den inte koll på dig och du kommer att kunna fälla den med en välriktat hagelskott, då den återvänder. Det spelar ingen roll vilken hund det är frågan om. Rået eller haren anpassar sitt beteende beroende efter hur hunden uppträder. Om hunden är snabbspringande, så blir denna "bukt" större och kan sedan vika av i en ny bukt åt annat håll samt att öka farten för att skaffa sig ett så långt försprång som möjligt. Om din hund är tyst, så blir det svårt för bytesdjuret att lokalisera hundens avstånd och hastighet, vilket innebär att att bytesdjuret ökar hastigheten och tillslut helt överge området. Eftersom din labb är snabbspringande och som du skriver, att den inte ger skall, så kommer det med stor sannolikhet innebära att rået/haren kommer att dra iväg fullständigt och i värsta fall lämna området med flera km, framför allt om det gäller rå. En mindre hund typ tax eller beagle, är lämpliga hundar, då de gärna gläfser gnyr och gnäller i sin jakt och håller springer inte så fort, vilket gör att drevet inte går så fort och att buktningen blir mindre och kortare. Som taxfrälst jägare så har jag varit med om då rådjur bokstavligt talat stannat, som för att vänta in den gläfsande lilla jaktkorven, för att sedan studsa iväg 40 -50 m och stanna igen, som om den retades med taxen. Med tanke på rådjurets beteende så behöver du egentligen ingen hund för att jag det. Du gå själv sakta och lugnt efter rådjuren, hummar och mumlar. Förr eller senare stannar rådjuret upp för att kolla läget och se vad du är för någon. Detta kallas "tryckjakt" Det ställer ganska höga krav på jägaren och dennes tålamod men det är en spännande jakt.

Daltorpet skrev: 21 maj 2019 22:00Jag tänker vid en sthf scenario så kanske man bara har tillgång till de hundar man har och korsningar emellan dem. Jag menar man kan träna hundar till allt men många raser har instinkten från början. Tex beagelvaplen driver redan kaninerna på gården med skall medan kangalerna bryr sig inte alls om vare sig getter, rådjur, grisar eller vildsvin.
Din beagle kommer att bli en fin jaktkamrat med säker utdelning med tanke på det du beskriver om den som valp. Kangalen ska väl egentligen inte bry sig alls i andra djur än varg och räv? och ingen jakthund skall bry sig i tama djur som getter, får, kor och hästar överhuvud taget. Skulle så vara fallet, får du problem, den hunden är inte normal. En valp eller unghund kan missuppfatta situationen och "göra fel" mot tama djur men då skall den tillrättavisas hårt och bryskt tills den fattar. Fortsätter den med det beteendet som vuxen skall den utan diskussion tas ned. Jag har en teori om att en jakthund som ger sig på tamdjur kan även ge sig på människor.
Daltorpet skrev: 21 maj 2019 22:00Har någon någon erfarenhet av jaga med en ren sällskapshund/ annat syfte än jakthund? Hur har det gått isf? Eller möjligtvis jaga med en för just jaktrasen helt olikt vilt. Tänk pointer på älg eller tax på vildsvin tex.
Både taxen och beageln är bra exempel på jakthundar som är vanliga som sällskapshundar. Även om dessa varit sällskapshundar i större delen av sina liv, kan de mycket väl driva om de får en möjlighet. Att jaga med en för jaktrasen helt olikt vilt är inte att rekommendera. Visst jagar dom men det blir nog inget skjutet för dem. Pointer på älg går nog inte bra då den inte skäller, varvid älgen kommer att dra i väg av samma anledning som jag beskrev om rådjurets beteende för en tyst hund. Finns det någon fågel på marken, är nog älgen helt ointressant för en pointer. Det finns de som jagar vildsvin med tax men inget jag själv skulle rekommendera, då den lilla taxen inte kommer att hinna undan om en galt rusar på den. Taxen kommer knappast att överleva men det fattar den inte själv.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Hunden"