Splitterskyddsväst / skyddsväst

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Tank »

Som någon sa. En vanlig skottsäker väst är en bra början med det blir rätt dyrt.

Om du vill ha en hyfsat lätt nij3a väst finns det några leverantörer.

Bla:

https://protectiongroupdenmark.se/shop/ ... aker-vast/

https://www.tyrprotection.com/Skyddsvae ... e-Carriers

https://www.elite-armor.se/shop/skottsa ... 251c1.html

Jag har inget med ovan firmor att göra, har bara googlat på nij 3a.

Mer skydd är tyngre och klumpigare.
Ovan västar blir man svettig i så snart man börjar röra på sig men skyddar mot vanliga pistolkalibrar i stort sätt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av somvanligt »

En vanlig skyddsväst utanför hemmet och en ballistisk sköld för hemmet är vad som gäller anser jag.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Kråkfot »

Ursäkta att jag lägger mig i men ni pratar västar, har inte många gått över till platecarriers?

Sj carriern är ju imte jättedyr och det går ju att kompl med det skydd som kännsvettigt?

Eller har västen nån fördel över PC?
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av mango »

Kråkfot skrev: 08 okt 2022 20:37 Ursäkta att jag lägger mig i men ni pratar västar, har inte många gått över till platecarriers?

Sj carriern är ju imte jättedyr och det går ju att kompl med det skydd som kännsvettigt?

Eller har västen nån fördel över PC?
Tror de flesta pratar om "low profile" i ett grått läge, annars håller jag med dig, en plate carrier de flesta dagar i veckan före ett krsk94 om nu det är jämförelsen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av maskros »

Som jag uppfattat det blir man mindre rörlig och det är tyngre och svettigar att bära plattor. Är det fel?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av FCR2 »

maskros skrev: 08 okt 2022 21:38 Som jag uppfattat det blir man mindre rörlig och det är tyngre och svettigar att bära plattor. Är det fel?
En vanlig platecarrier är luftigare än en skyddsväst som bärs under kläderna. Sen rörligheten beror ju på hur tunga plattor man väljer. Ett utanpåliggande kroppsskydd med typ keramiska eller stål plattor blir både tungt och varmt. Polypropylen (typ) plattor är lättare och dyrare. Det väldigt korta svaret.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Kråkfot »

Om man tänker pistol och kniv så verkar det gå att få tag på men hur bra täcker de mot splitter. Har sett nån bild på en ukrainsk bonde som kör traktor i skyddsväst modell grövre och det är vell där man hamnar då.

Iof en platecarrier täcker ju bara fram o bak, splitter kan ju komma från sidan också....
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Dancecommander »

Kråkfot skrev: 08 okt 2022 20:37 Ursäkta att jag lägger mig i men ni pratar västar, har inte många gått över till platecarriers?

Sj carriern är ju imte jättedyr och det går ju att kompl med det skydd som kännsvettigt?

Eller har västen nån fördel över PC?
Är syftet att se ut som en soldat? Har du en ak med magasin? Kör hårt. Då kan du ju också köpa en hjälm.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 08 okt 2022 16:33 :lol:
Jag är mer ute efter något som ökar mina chanser om vi skulle hamna i något som liknar Ukraina, eller Bogotá.
(Jag tillhör de som inte kommer att få något av försvarsmakten då jag är för gammal och klen.)
Om du är för klen för armén så kommer du att behöva träna upp låren och ryggen rejält om du ska springa runt med plattor.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Dancecommander »

Om man nu prompt ska ha keramiska plattor så rekommenderar jag vilken carrier som helst, orka göra egna sämre varianter av diverse vanliga grejer som mc-ställ och skinnjackor.
Om du ska ha det, köp det.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"