Splitterskyddsväst / skyddsväst

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av maskros »

Läser om Ukr och hur folk ibland skadas i benen då deras kroppsskydd skyddar kroppen i övrigt. Har länge funderat på skyddsväst, det har fortfarande inte blivit av. Hur ska man tänka om en sån? Det finns ju olika nivåer av skydd, därmed även olika nivåer av besvär att bära den. Om man skaffar en väst utan plattor - då når man väl som bäst NIJ IIIA - men hur bra skyddar en sån mot splitter och annat?

Var köper man en bra och inte onödigt dyr NIJ IIIA väst?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Dancecommander »

Vad är det du vill skydda dig emot? För en zombieapokalyps borde det i ärlighetens namn räcka med en väst som täcker de vanliga pistol-kalibrarna. Plattor kostar skjortan, och du blir rejält långsammare.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av maskros »

Så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Nä, men allvarligt, jag vill ha ett 80/20-skydd. Jag vill vara skyddad mot det vanligast förekommande hoten. Där är väl pudelns kärna. Vilka hot är vanligast?

Tittar vi på Sverige utan putinister är det det väl enhandsvapen, då räcker NIJ IIIA, är det Sverige utan putinister men med slödder som snipar måste man ha plattor. Hur sannolikt är det att jag som "svenne" utsätts för sniping? De flesta kränkta hanterar ju vapen typ 9 mm och det klarar en NIJ IIIA,.

Tittar vi på Sverige med putinister är det väl främst splitterskydd som är intressant? Vill putinisten ta livet av mig och har kompetensen är det ju rosa dimma och då spelar det ingen roll om jag har IIIA, III, IV eller V (finns ens V?)

Min fråga är alltså vad som är det optimala skyddet givet förväntad konflikt (som du svarare tror) och kronor.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Dancecommander »

En väst med plattor är jäkligt svårt, om ens möjligt, att dölja. Om man ska hålla en låg profil vore en enkel väst för pistolkalibrar och knivar räcka gott, och de går väl på mellan 4-6000kr tror jag?
Om vi talar krig så lär du få kompletta grejer av försvaret, om det nu finns några över, vilket är en legitim frågeställning.
Jag har skrivit det förr, men kompletta västar med ammo och plattor är rent krigsmateriel, det fyller liksom ingen funktion i ett grått läge, du kan ju inte glida runt i det, och du lär inte behöva fyrtioelva tre-skottsmagasin för din tikka. Bättre då att införskaffa ett skydd du enkelt kan använda utan att du drar blickarna till dig, och som inte drar ned din löpningshastighet till hälften.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Dancecommander »

Jag tänkte bredda frågeställningen, om det är okej. Köp ett par bra byxor och kängor. Ett par mörka byxor med inlagda skydd för knäna och innerfickor för magasin är något jag hellre hade använt än försvarets grejer, alla dagar i veckan. Ett par 5.11 kostar typ en tusenlapp, och du kan ha dem när du plockar bär lika mycket som du kan ha dem vid ett skymningsläge. Ett par bra kängor, ja, det säger sig självt. Det jag är ute efter är helt enkelt detta; hitta sätt att öka din förmåga utan att det drar blickar till dig, och spara pengarna till något som verkligen är viktigt, oavsett om det är elräkning, någon dunk extra diesel eller en minnesvärd resa med familjen.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Marie »

MC kläder står emot en del.. Jag tänker på kevlar jeansen
https://www.mc-boden.se/byxor-mc/kevlarjeans-dam/
https://www.mc-boden.se/byxor-mc/kevlarjeans-herr/
Inget som tar kulor.. men de kan nog ta ett snitt från en halvslö/halv vass kniv kanske.. De huliganer som bär kniv sitter nog inte och rakbladsvässar knivarna

MC jackor med dragkedjan offset kan nog sys in plattor i.. byta ut ryggskyddsskenan mot en platta och även sy in en platta för bröstet.. och gå under radarn.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Tank »

Ot: :lol:

Ser framför mig "under radarkillen"...
Bilagor
4d7be50c-6858-4268-b1ef-a46c00b14a54_MEDIAM_49a09be4-a915-4a2d-a070-bad9b4ce0642~2.jpg
4d7be50c-6858-4268-b1ef-a46c00b14a54_MEDIAM_49a09be4-a915-4a2d-a070-bad9b4ce0642~2.jpg (159.08 KiB) Visad 344 gånger
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 08 okt 2022 16:01 Ot: :lol:

Ser framför mig "under radarkillen"...
Då tar vi även "under radartjejen" för att jämna ut det lite. :lol:
.
terminator-3-rise-of-the-machines-lg.jpg
terminator-3-rise-of-the-machines-lg.jpg (57.77 KiB) Visad 338 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av maskros »

:lol:
Jag är mer ute efter något som ökar mina chanser om vi skulle hamna i något som liknar Ukraina, eller Bogotá.
(Jag tillhör de som inte kommer att få något av försvarsmakten då jag är för gammal och klen.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Splitterskyddsväst / skyddsväst

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 08 okt 2022 16:33 :lol:
Jag är mer ute efter något som ökar mina chanser om vi skulle hamna i något som liknar Ukraina, eller Bogotá.
(Jag tillhör de som inte kommer att få något av försvarsmakten då jag är för gammal och klen.)
Men att sy in plattor i en mc jacka skulle garanterat fungera.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"