Starlink

Radio, kameror, larm och liknande.
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Starlink

Inlägg av rockit1 »

Hej alla,

Kul att joina ett forum med folk som också vill klara sig själva :)
Jag tänkte bidra genom att dela med mig av mina erfarenheter av Starlink i Sverige. Jag slog till efter att ingen kunde/ville svara på hur länge jag kunde räkna med internet om strömmen skulle försvinna. Nu kan jag styra över det själv sålänge jag har ström kvar i batteriet. Hela enheten drar ca 60-70W, som varierar lite beroende på aktivitet.
Enheten kostade 5400 kr och kom efter 1 vecka, sen kostar varje månad 950 kr. Ethernet-adapter kostar 450 kr om man inte klarar sig med bara trådlöst som finns i routern som följer med.
När jag öppnade lådan så trodde jag att grejerna var använda. Det va damm på modemet och plasten på parabolen såg ut att ha stått ute i solen i några år. Det såg ut som att man hade kastat i det i lådan, men man skickar nog ut en hel del enheter i dessa dagar.
Det va enkelt att koppla upp. Ställ ut parabolen som är lite större än ett a4-papper (till ytan) och väger lite drygt något kilo (uppskattning från mig, exakta mått och vikter finns på deras sida). Den stod och funderade en stund sen riktade den in sig mot syd, misstänker att det är för att sattelit-bältet som finns idag bara sträcker sig upp till norra Tyskland. Man kan se en häftig simulation på http://starlink.sx. Starlink har sagt att det ska bli många fler så vi får väl se framöver. Tänk på att sikten över himlavalvet mot syd måste vara helt fri från träd eller annat. En stuga i skogen får problem vid marknivå, det måste upp över träden isf.
Det fungerar som så att satteliten är som en relästation som skickar och tar emot data mellan mig och basstationenerna i Tyskland och Polen. Men de nya sattelit-typen ska även kunna skicka data mellan satteliterna via laser-länkar. På så sätt hoppas jag att man kan upprätthålla kommunikation om någon klipper kablar på havets botten eller liknade. Men denna funktion är inget jag fått bekräftat.
När den har letat klart så är man online och har hastigheter runt 100Mbit med ~30ms i ping. Men hastigheten kan vara upp mot 300Mbit ibland och även så lite som 5-7Mbit under några sekunder. Pingen varierar mellan 25-70ms. Det bästa är att likna systemet med när man körde bil och pratade i telefon när 3G var nytt, det bröts ibland när man bytte mast. Här rör sig masterna och du står still men vid överlämnandet mellan satteliterna kan det bli lite hack om du är i Teams eller likande, annars fungerar det ganska bra. Streamar man något så sköter buffringen att man inte märker de korta avbrotten.
Jag kommer nog inte använda detta som min huvudsakliga uppkoppling, dels för att det känns svajigt men också att det är lite väl dyrt. Man kan välja att ha sitt abonnemang vilande och aktivera vid behov. Där riskerar man dock att inte få prioriterad plats i nätet om det skulle bli för många i ditt närområde. Systemet klarar tydligen inte hur många som helst på samma ställe, liknade en småbåtshamn där alla streamar Netflix en sommarkväll 😊
Men jag känner mig nöjd med att förhoppningsvis ha tryggat internet om det skulle hända något oförutsett.
Bifogar en bild på hur det aktiva området ser ut i höjd med Göteborg, ju längre norr ut desto mer syd misstänker jag.

Frågor på det?
Bilagor
Aktivt område
Aktivt område
20221017_094845.jpg (135.2 KiB) Visad 769 gånger
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Starlink

Inlägg av Parabellum »

Välkommen hit rockit1.
Trevligt med en kort genomgång av vad starlink är och prestandan på det. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Starlink

Inlägg av bastard »

intressant
när månadskostnaden går ner till hälften så kommer jag nog skaffa det
hög vill ha faktor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Starlink

Inlägg av Olyckskorpen »

Sjysst! Hur länge räcker batteriet vid aktiv användning?
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

Ja, visst är det nice att inte vara så beroende av infrastruktur på marken. Men har man utrustningen så kan man ju aktivera det vid behov.

Jag har inte provat hur länge mitt batteri räcker, men det är inget inbyggt batteri i enheten. Min batteribank har 2 kWh med ca 1.6 kWh användbart. Så lite drygt 1 dygn om man bara ska köra starlinken. Så får man hoppas att solpanelerna hinner ladda upp det under dagen. Men troligtvis används det mer sparsamt om man är utan el.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Starlink

Inlägg av Charlie** »

Det här är intressant. Som på så många andra håll i utmarkerna i min del av riket så projekteras, planerad och debatteras optiskt bredband i byn där jag har min BOL. Innan man är färdig med detta så är det föråldrat.
Nu finns det en optisk kabel genom byn, längs en 400 Kv kraftledning, men den får byn inte ansluta till, trots att byns samfällighet och några av byns markägare fått släppa till mark för denna kraftledning.
Jag ser att detta med Starlink kan bli något för utmarken.
Precis som bastard skriver, så bara priset halveras så är jag på.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Starlink

Inlägg av entropi »

Hej, och välkommen!

Det låter väldigt intressant. Bra att veta att det behövs så mycket fri sikt mot syd.
Har funderat på att använda en sån där i husbilen, men det var ju rätt mycket energi den drog.
Survival
Honor
Liberty
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

Tack!
Jag vill också förtydliga att det måste vara i stort sett helt fritt mot himlavalvet i syd. Det är inte som med tv-parabol som man riktar in på en sattelit som snurrar med jorden. Här rör sig alla satteliter konstant och har du något träd så blir det kortare avbrott varje gång en sattelit är bakom. På min bild så ser man några röda prickar där taket på huset varit ivägen. Så jag måste höja upp antennen 20cm för att komma klart.

Det senaste inom detta är att de senaste telefonerna från apple, Samsung mfl troligtvis kommer att kunna kommunicera med Starlink inom kort. Så att investera i detta kanske är helt bortkastade pengar. Men vem vet :)
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Starlink

Inlägg av Charlie** »

...oh, by the way, välkommen hit! :hug:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

Charlie** skrev: 18 okt 2022 08:45 ...oh, by the way, välkommen hit! :hug:
Tack!
Frugan ville inte höra mer om att vara förberedd på oväntade händelser :D
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"