Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Radio, kameror, larm och liknande.
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av Tank »

Hej,

Behöver lite råd.
I helgen provad jag och en bekant att göra ett sambandsprov med baofenger UV-5R med "skogsantenn" och handmick.
Avståndet fågelvägen var ca 4 km med skog i vägen. Våra hus ligger så att de inte är LOS.
Vi provade med på 136 och 430 Mhz. På 136 kunde motparten hör mig ibland men jag hörde aldrig motparten.
Vi hade mobilerna igång under testen för att prova olika ställen runt och i byggnaderna för att testa olika sändar/mottagarplatser.

Så, vad är nästa steg? Jag har "bilantenner" som man kan sätta upp lite högre. Men kommer det att hjälpa?

Nästa fråga: Om jag köper ett 27Mhz system typ bassystem med yttre antenn på gaveln på huset för 1200kr i båda husen, kommer DET att funka? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av FCR2 »

Provat jakt frekvenserna?
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av Tank »

FCR2 skrev: 17 okt 2022 13:26 Provat jakt frekvenserna?
Hej,enligt ovan, två olika 136 och 430.

Min tanke var att 136 borde ha fungerat.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av Marie »

27Mhz med mobilstation/basstation på lagliga 3watt AM/FM och en liten basantenn som inte ser ut som ett TV-torn och likvärdigt hos motpart så är 4KM inga problem om det inte står ett stort berg på 50meter högt emellan.

Eget exempel.
En båtantenn på 1,8M på balkongen andra våningen lutandes lite snett utåt tack vare ut-sticket från taket, sändare 10watt... Mobilstation 6watt med en halvvåg 120cm pinne monterad på min jeep i stadsmiljö 10Km utan större problem på FM
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av Tank »

Marie skrev: 17 okt 2022 15:27 27Mhz med mobilstation/basstation på lagliga 3watt AM/FM och en liten basantenn som inte ser ut som ett TV-torn och likvärdigt hos motpart så är 4KM inga problem om det inte står ett stort berg på 50meter högt emellan.

Eget exempel.
En båtantenn på 1,8M på balkongen andra våningen lutandes lite snett utåt tack vare ut-sticket från taket, sändare 10watt... Mobilstation 6watt med en halvvåg 120cm pinne monterad på min jeep i stadsmiljö 10Km utan större problem på FM
Om det är en "kulle" på 15meter då (tänk Skåne...), och båda husen är i svackor? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 17 okt 2022 15:43 Om det är en "kulle" på 15meter då (tänk Skåne...), och båda husen är i svackor? :hm:

//Tank
Är skåne kvinnligt asså. ;) :lol: :P

en båtantenn på taknock eller i närmaste träd kan nog kompensera... om inte annat är våglängden ca.11meter så den har lite effektiv utbredning i ojämn terräng.

Synd att du inte bor så nära mig, annars kunde du få låna mina saker o testa med... jag använder dem inte iallafall.. jag packa ner skräpet igen då ingen använder 27 runt linköping

Edit
Anledningen till att jag nämner Båt-antenn är att man slipper tjafsa med ståendevåg och man behöver inte fundera om antennen har tillräckligt jordplan om de inte har egna jordplansspröt. Dock förlorar man lite på räckvidd, så det får man väga in.. ståendevåg tjafs VS lathetsfaktor 10. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sambandsprov med Baofeng över korta avstånd - Fail

Inlägg av bastard »

rimligt
många års jakt med 155 Mhz ger att från backen i skog utan större hinder ivägen så når man 4-7 km mellan tumen och pekfingret, älgjaktsområdet är lite över 10km och det hörs inte hela vägen

bästa är att öka höjden på antennen
jag och en kompis har kontakt med 155 jaktradio 10km, men då relativt fritt och lågt mellan husen
men det är inte en perfekt mottagning

andra är att höja effekten, men bara om man är innom rimligt avstånd
roten ur antenhöjd i meter x 4 + roten ur antenhöjd i meter x 4 i km
ex människa 2m = 1.4x4 5.6 km + 5.6 km, totalt 11km rimligt avstånd mellan två på backen utan svår terräng
två hus 6m upp
2,45x4=9.8 kmx2 20 km

det tredje är att gå ner i frekvens
lite bättre genomträngning i terräng, lite längre bortanför horisonten

fjärde
effektivare modulation
ex ssb, ger typ 4x i effekt, men det hjälper inte så långt

femte, bättre antenner, om detta ska vara nummer ett eller inte beror på om det ska vara en vanligt handhållen enhet eller inte
ju lägre frekvens ju större antenn, vilket blir klumpigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"