Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av Tothem »

Hittade https://www.lyckrea.se/products/explosi ... 4644591808 o beställde faktiskt en. 100 000 lumen låter väldigt mycket om man jämför med t.ex. denna; viewtopic.php?t=2683 på 2 000 lumen som jag köpte för ett tag.

Försökte söka mer information om den, men "Explosions Ficklampa" låter automatöversatt. Men den finns på Amazon också; https://www.amazon.se/%E9%80%9A%E7%94%A ... B09P34NMR2

Batteri ingår tydligen inte, men kan drivas med ett 18650-batteri eller 3 st AAA-batterier. Tänkte ha den när jag är ute o tältar, praktiskt med en liten sidolampa också. Ev. använda den i självförsvar med, o lysa in i angriparens ögon så man bländar honom... :lol:
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av bastard »

fejk

bästa led idag i handel är ex dom philips e27 med strax över 200 lumen per watt

100,000 lumen, med dålig kylning och högt drivna lysdioder är då högst 100 lumen per watt
eller i detta fallet då 100,000 / 100= 1000w från en 18650 =1000/3,2v=312A
även med bästa möjliga batteri kan man inte få ut mer än ca 40A
och även om man kan driva den så kommer ficklampshöljet få kyla ca 800w, vilket kräver dom numera mycket svårköpta asbestvantarna för riktigt höga temperaturer, som i sin tur tar sönder lysdioden tvärt

ficklampor kan delas upp i några kategorier
billig skit som funkar ok
ren fejk som det här
hyggliga som funkar
och riktigt bra
ska man preppa så bör man rikta in sig på dom två senaste, ev några billiga som funkar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Klabbe
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 nov 2022 15:20

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av Klabbe »

Det är ett omfattande bedrägeri med ficklampors styrka på nätet idag, jag tror det är säkrast att hålla sig till någon av dom stora tillverkarna. Enligt det här testet ligger dom flesta ficklampor på Amazon bara på några procent av ljusstyrkan som utlovas.

https://www.reddit.com/r/videos/comment ... et_out_of/
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av Parabellum »

Har några stycken handhållna lampor i spannet, billig skit som funkar ok och hyggliga som funkar.
Och anledningen till att jag köpt dessa, är att det finns en hel del lampnördar som testar det som de finner test värt.
Finner dessa att lampan fungerar och faktiskt lyser som utlovat så testar jag.
Sök på nätet i stort och på YT så finner du information.

"Kunskap kommer från erfarenhet, resten är bara information."
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av Tothem »

Jaha ja, då är jag lurad igen... :oops:

Nåja, 298 kr är inte hela världen... Men ja, jag känner ju till proffsficklampor för över 1 000 kr. Man kanske skulle kolla dom? Egentligen kollar jag typ lumen/krona i detta fall. Jag köpte ju den på Kjell % Company för 499,90 kr, o är helt nöjd med den. Så den är bättre än den på Lyckrea o Amazon?

Men jo, de överdriver ju effekten i reklamen. Jag köpte en Baofeng UV-9S Plus som skulle vara på 10 W, men jag visste att den egentligen bara gav typ 5 W, men den var billig ändå!

EDIT: Om ni skulle rekommendera den absolut bästa ficklampan? Oavsett pris? Men det beror så klart på vad man ska ha den till...? Vilken är er favorit?
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av maskros »

Tothem skrev: 13 nov 2022 09:07 EDIT: Om ni skulle rekommendera den absolut bästa ficklampan? Oavsett pris? Men det beror så klart på vad man ska ha den till...? Vilken är er favorit?
Oavsett vilket så är den en pannlampa i alla fall.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av Parabellum »

Min favorit lampa är BLF A6 (Astrolux S1 verkar det heta nu).
Har några stycken och de har alla funkat bra.
Burit lampan under många år i mitt arbete, så den är robust nog för dagligt användande.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av xsive »

Man skall inte stirra sig blind på antalet lumen.
För en ficklampa eller pannlampa som drivs av ett 18650 batteri så är det ingen mening med över 1000 lumen.
(Verkliga och inte överdrivna lumen.)
Lika vanligt med överdrift på lumen som på mAh för billiga 18650 batterier typ 9900mAh som är omöjligt

I ett vettigt 18650 batteri kan man lagra ca 10Wh
En vettig LED lampa ger 120-150 lm/W Dom alla bästa runt 200 lm/W

Räknar man med 100lm/W så tömmer du batteriet på en timme.
Med Max effekt brukar det vara tidsbegränsning innan den sänker effekten för lampan blir för varm.

Minst lika viktigt är att lampan kan användas med flera olika ljusstyrkor. Gärna någon riktigt låg.
Ingen mening med 1000lm när det räcker med 50lm och man får längre brukstid.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av Parabellum »

Det xsive skriver, skriver jag definitivt under.
Att kunna ställa reglera ner ljus flödet till en mycket låg nivå är för mig helt nödvändigt.
Man klarar sig i regel med väldigt lite ljus och batteri tiderna blir underbart långa.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1453
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Vad tror ni om denna? "Explosions Ficklampa"

Inlägg av jr_36 »

Lampan du köpt är säkert ändå helt OK. Det jag hade kontrollerat är att helt ladda batterierna med dess inbyggda laddning och se till att cellspänningen inte går över 4.2 volt. Samt ladda ur den, och när den börjar bli svag/flimra så mät spänningen (borde slockna vid 3v, bör absolut inte gå under 2.5, helst inte under 2.8). Detta för att säkerställa att dess laddning hanterar rätt. Beroende på hur pass mycket den laddar ur batterierna bör du själv ha koll så att du inte kör batterierna helt slut (eller använd batterier med inbyggd skyddskrets).
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."