Kvantiteten är en kvalitet...

Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av Tank »

Tänker att man nog borde ha betydligt mer förbrukningsmateriel även på sjukvårdssidan än man har idag.

Tex sårvård och byten kräver betydligt mer bandage, kompresser sårtvätt etc än man inser, innan man faktiskt har hanterat en skada. :hm:

Hur mycket har ni hemma och vad tror ni att ni klarar av över tid?

Jag kommer att skaffa betydligt mer än det jag har just nu oavsett.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av maskros »

Efter att ha tänkt en stund på det du skrivit ovan inser jag att jag har för lite.

Något tiotal av vardera kompresstorlekar. Kommer, som du säger, inte att räcka om man måste ta hand om något som behöver läggas om dagligen i några veckor och två pers ska hanteras. Phu, blir mycket nu. Billiga kompresser någonstans?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 384
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av Prepsson »

Behöver fylla på mitt förråd. Även sårrengöring som klorhexidin behövs nog fyllas på här hemma. Skall se om det går att få tag på baiyao i nån kinabutik.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 16 nov 2022 20:16 Efter att ha tänkt en stund på det du skrivit ovan inser jag att jag har för lite.

Något tiotal av vardera kompresstorlekar. Kommer, som du säger, inte att räcka om man måste ta hand om något som behöver läggas om dagligen i några veckor och två pers ska hanteras. Phu, blir mycket nu. Billiga kompresser någonstans?
Det var lite så jag tänkte faktiskt.
Mitt enkla exempel var ett skärsår i ett finger under en vecka i skogen. Den drog all mindre sårvård och plåster den veckan iochmed att det var rätt djupt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Kiddo
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 maj 2019 19:12

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av Kiddo »

Jag har fyllt ett par Jula-hinkar med 150-pack 10x10 cm kompresser, 150-pack 5x5 cm kompresser, mindre fixeringsbindor, klorhexidin, handsprit, 100-pack engångshandskar, några askar med vanliga plåster samt klippbara plåster, några rullar leukotejp. Packat i ziploc-påsar. Det mesta är inhandlat på Apotea.

Tanken är just att kunna ta hand om ett eller några sår under en kortare period eller många smågrejer under en längre period - fokus på grundläggande saker. Har denna som en backup/komplement till övriga sjukvårdsprylar, någonting att stasha undan och glömma bort tills behovet skulle uppstå. Välmedveten om att datumet på vissa grejer kommer vara utgånget vid eventuell anledning, men grejerna bör hålla längre än tillverkarens datum i och med förvaringen.

Ytterligare ett användningsområde för den berömda Jula-hinken! :D
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 16 nov 2022 20:29
maskros skrev: 16 nov 2022 20:16 Efter att ha tänkt en stund på det du skrivit ovan inser jag att jag har för lite.

Något tiotal av vardera kompresstorlekar. Kommer, som du säger, inte att räcka om man måste ta hand om något som behöver läggas om dagligen i några veckor och två pers ska hanteras. Phu, blir mycket nu. Billiga kompresser någonstans?
Det var lite så jag tänkte faktiskt.
Mitt enkla exempel var ett skärsår i ett finger under en vecka i skogen. Den drog all mindre sårvård och plåster den veckan iochmed att det var rätt djupt.

//Tank
Om det var djupt.. superlim är bra att ha till hands.. typ sådana här små https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000035422 Ska betraktas som engångsartickel för att vara säker på funktion och bakteriefritt.
engångshandske är måste så man slipper limma fast fingrarna när man limmar såret. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av xsive »

Byggde upp ett skapligt förråd för några år sen.
Två större sjukvårdsväskor och två plastbackar med extra förbrukning.
Hög tid göra en inventering och se vad som behöver förnyas. :?
Inte använt speciellt mycket vad jag vet.
Det som gått åt är lite kompresser, förband, plåster och NaCl sårspolningsampuller

Hur länge skall man tro att försvarets strålsteriliserade första förband är fortsatt säkra att använda?
Har en bunta som förpackades i slutet av 80-talet men som bara legat i låda så borde nog vara ok.
Sparar för riktigt akutläge. Har nya från tex Vitri som jag väljer i dagsläget
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av FCR2 »

Tänker mig omläggning i någon vecka, mer räcker det nog inte till. Har en del sorbact och motsv kompresser och ett par större paket med vanliga kompresser.
Håller med om att man borde ha mer.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10599
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av bastard »

har ganska mycket sådant liggandes, en 20 liters kartong med nos militärens första förband
lika mycket vanligt nyare särmaterial
bara för att jag inte tackar nej när jag får saker till skänks ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Kvantiteten är en kvalitet...

Inlägg av deadrabbit »

Jag håller med såklart att man har för lite när det behövs men precis före känns det ok. Preppernurse kanske kan redovisa vilka mängder som går åt.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"