Budget, igen - tjat...

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av bastard »

kan nog klara mig på 10kkr per månad och leva ok, inte sprudlande men ok
lägre än så och jag måste odla för mat , föda upp kaniner och cykla en del
då räknat med att jag måste jobba 40 timmar i veckan för dom pengarna

hadde jag däremot fått 10kkr i månade på triss så hadde jag känt mig ok, får då kunde man göra en hel del som egetarbete med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av Pentti.linkola »

Vi lever två vuxna och ett litet barn på 25-30k i månaden
Det lever vi ganska gott på. Vi levde barnets första levnadsår på ca 20k. Det gick bra det med. Nu blir det lite mindre igen pga lång sjukrivning. Vi har två bilar och villa med uthus.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av maskros »

Tack för era kommentarer!

De poster som känns osäkra är:
- bil 4000/mån inklusive allt, 120 mil/mån, bränslen, däck, service, värdeminskning, förs, skatt etc. Tvivlar på att jag får ihop det inklusive värdeminskning, kanske går det ihop om jag inte tar med värdeminskningen. Brukar räkna med att för en beg (5-10 år gammal) enklare bil utgör bränslekostnaden ungefär hälften av totalkostnaden - lämnar bort allt utom det allra enklaste servicen, byter bara däck, vindrutetorkare och oljefilter själv.
- Underhåll på hus, och i hem, samt maskiner (motorsåg, traktor och tillbehör till dem - hobbynivå). Rasar kyl, frys, tvättmaskin och vattenburen värmepump och sen vattenpumpen på det så drar det iväg. Nånstans kring 120-150 papp för alla dem inklusive installation. Säg 150, och de håller i 15 år, det är 10.000/år bara där. 25.000 kvar att underhålla resten med. Kan gå, det låter som en bra princip att bygga sin ekonomi på: Det kan gå. :mrgreen:

Sen har vi den nya roliga inflationen på detta...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av bastard »

om det inte är allt för långa sträckor med bil kan cykel / elcykel ta en del av milen

att ha en reservbil är rimligt, då är reparationer inte akuta på samma sätt

att ha flera vitvaror är en annan ska, har man tre frysar kan en gå sönder och man klarar sig ändå
kylskåp kan man klara sig utan stora delar av året, bara mera jobb att gå ut och hämta sakerna, som står svalt i det trasiga kylskåpet ute på lämpligt ställe
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av bastard »

sedan är det stor skillnad mellan dom som kan göra något, ex värma sig själva, odla egen mat, mot dom i betogghettona som har svårt för något mer än plundra lokala matbutiken som har mat för 2 dygn

att värma en mindre del av där man bor är ett sätt att minska energiförbrukningen
hellre ett rum ok varmt under dom tre kallaste månaderna
kan tänka mig att bo i vardagsrummet med kaminen som värmekälla
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"