Budget, igen - tjat...

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Budget, igen - tjat...

Inlägg av maskros »

Ursäkta att jag tar upp det igen, jag har inte uppfattat att jag fått några tydliga svar tidigare.

Min fråga till er är: Hur mycket behöver man för att leva ett någorlunda bekvämt liv?
Jag vill äta gott, ibland i alla fall, till det vill jag ha ett glas vin.
Jag vill kunna hålla min villa i skick.
Jag vill ha kvar min ganska enkla bil årsmodell 2015, diesel med 1300 i årsskatt (2022).
Jag går gärna klädd i kläder från Engelsons och liknande, inget fancy. Behövs en kostym funkar Dressman för mig.
Jag behöver ha en bil.
Falukorv är ok.
Inga lån.

Hur mycket behöver man per månad, hur resonerar ni? Så här ser min budget ut, rimlig, årsbelopp?:
Försäkring : 15 (lite skog)
Sotning, sopor, avlopp : 12
El : 12 (solpaneler täcker stor del av behovet)
Komm (internet 500 & mobil 150) : 9
Rep & UH (hem, gård, maskiner) : 36 (Räcker det?)
Mat, dagligvaror, kläder : 60 (Har kalsonger - och lite annat - i lager)
Bil : 48 (26 kr/l för diesel och service, besiktning etc. Är det realistiskt för 1500 mil i månaden?)
Nöje, övrigt & reserv : 48 (Nöje? Det mesta av denna post "reserv" lär gå till att täcka upp inflation och grejer jag inte tänkt på.)
Summa 20 kkr/mån : 240

Skiteditor, går inte att få till snygga kolumner, sorry.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av Marie »

Allt beror på.
Vissa kan leva på knappa 10tusen i månaden vissa kan knappt överleva tanken på lägre än 80tusen i månaden.

Jag brukar säga.
Betala räkningarna(hyra/lån/telefon/internet/el/värme/försäkringar) och prova att överlev på 3000/månad i tre månader(mat, bensin, hygien, kläder osv)
Efter 3månader har man en ganska bra bild över vad kritiska saker innebär.
Edit.. och nyttja prepps är fusk, så inget nallande när månadspengen är slut. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av maskros »

@Marie: BTDT Men det är inte överlevnad jag är ute efter nu utan en diskussion om vad man behöver för att leva ok i ett avbetalt hus där man har möjlighet att odla lite och fixa sin egen vedvärme. Inte avsett att vara vrång men jag vet vad man kan klara sig på om det kniper. Nu vill jag veta vad man behöver för att leva nån slags Svenssonliv i sin egen betalda stuga.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av Marie »

som orden jag sa, det beror på.
Vad har man för intressen. är de dyra, eller gratis. Lantbruksgård eller villa på landet eller lägenhet i stan.
Nu skriver du ju gård och maskiner, så det är en fråga bara de med gård och maskiner kan svara på. då maskiner är lite annat än en sommarbil som jag har. :D
God mat.. Min far köpte bara fin mat och det var 6000/månad på en person.. han åt gott. Jag lever på 1500/månad i mat. jag äter.. okej.

Så budget blir personlig och där med väldigt svårt att diskutera på ett generellt plan.
Sedan är man kompis med Murphy.. det vill säga har man otur att saker pajar... Hur händig, kan man fixa själv eller måste man överlämna för reparation.

wow 1500mil/månad med bilköring. :shock: jag kör inte det på ett år ens. :mrgreen:

Så jag får kasta in handduken då gård, maskiner, är långt över huvudet på mig även om jag är bra på hemekonomi. :)

Men har du räknat på 20tusen i månaden så lever du relativt snålt med alla de sakerna. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av xsive »

Vänder på frågan.
Har du koll vad du haft för utgifter på dessa poster säg dom senaste 5 åren.
Du har väl som en annan kommit upp förbi mittpunkten i livet så du borde ha en aning. :hm:
Hur mycket äter ni för i hushållet? Jag kan inte svara ens för mig men borde väl kolla en månad eller två
Det är som Marie säger annars väldigt individuellt.
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av EN brun böna »

Säger som xsive kontrollera dina fasta utgifter.

Sätt upp ett blädderblock, ett sånt stort så blir allt tydligare. Skriv upp vad du betalar per månad i fasta avgifter. Bilen skatt och försäkring , uppskatta bränslet efter tidigare månader+ lägg lite till bilen i sparkontot för andra utgifter som reparationer, nya däck mm.
Matkontot hur mycket äter ni för per månad?
Boendet värme, el eventuellt vatten/avlopp/sopor och sotning. Har du avgifter för snöskottning, sandning mm för väg/gård? + lite till sparkontot
Telefon/internet? + lite till sparkontot
Sparkontot är för att laga och reparera samt för nyköp när nåt går sönder
Vad har du mer för fasta avgifter? Hobbys?
När det här är klart så kan du räkna efter hur mycket som finns kvar och lägga det till den post du har störst intresse i
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av Marie »

Jag har en extremt strikt budget sedan jag blev långtidssjukskriven och ännu striktare efter jag blev singel.
Så japp jag har koll på varje öre på varje utgiftsområde och att jag är händig gör ju att jag sparar in på många utgifter... även om jag önskar att någon annan kunde göra vissa saker åt mig, som service på bilen o sådant tråkigt. :notme:
Men jag har fört hushållsbudget senaste 20åren, så jag har väl ganska bra koll på alla utgifter.
Dock har jag ettpar år kvar till mittpunkten i livet. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 20 nov 2022 00:22 Jag har en extremt strikt budget sedan jag blev långtidssjukskriven och ännu striktare efter jag blev singel.
Så japp jag har koll på varje öre på varje utgiftsområde och att jag är händig gör ju att jag sparar in på många utgifter... även om jag önskar att någon annan kunde göra vissa saker åt mig, som service på bilen o sådant tråkigt. :notme:
Men jag har fört hushållsbudget senaste 20åren, så jag har väl ganska bra koll på alla utgifter.
Dock har jag ettpar år kvar till mittpunkten i livet. ;)
Riktade min fråga mot trådskaparen för drista mig till att kommentera en kvinnas möjliga ålder DET gör jag inte :shock:
En sån kommentar kan annars lätt och snabbt förskjuta den mittpunkten för en man
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 20 nov 2022 00:31 Riktade min fråga mot trådskaparen för drista mig till att kommentera en kvinnas möjliga ålder DET gör jag inte :shock:
En sån kommentar kan annars lätt och snabbt förskjuta den mittpunkten för en man
Idag är jag trött, så jag missade det. :oops: ;)
Men jag har inga problem med min ålder....... Jag fira min sista födelsedag när jag var 25 och sedan dess har jag inte firat mina födelsedagar... och då måste jag väl vara 25 fortfarande. :hm: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Budget, igen - tjat...

Inlägg av EN brun böna »

Hade man varit född på skottdagen hade man fortfarande varit tonåring :mrgreen: :lol:
Nu får jag brev från pensionsparfonder om min stundande pension :-g
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"