Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av maskros »

Har sparat halva lönen i många år. Har ärvt litegrann. Tänkte sluta jobba innan normal pensionsålder. Budgeten såg bra ut tills vi fick 10% inflation. Nån som känner igen sig? Hur tänker ni?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av bastard »

var glad att du inte bor i turkiet med 85% inflation

våra pensioner kommer tyna bort
att ha sparade pengar vid högre inflation och dålig ränta så tynar det bort med

så antingen investera i saker som behåller värdet, vilket är ganska svårt
eller köpa saker som kommer öka i vårde senare, svårt det med , men under tiden gå ner i levnadsstandard
kan man så odla själv och spara på utgifterna o.s.v

frågan är när man ska börja använda tjänsepensionerna, kanske ta ut det så fort man kan för att dom inte ska tappa i värde?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av xsive »

Har sparat länge plus arv men… Inte halva lönen dock. Skulle väl kunna gå vid 60 om jag väljer leva med mindre budget
Har aldrig egentligen funderat på tidig pension. Möjligen ett, två år.
Tyvärr har jag också sett flera kollegor som arbetat flera år över normal pensionsålder och sen gått bort inom två år efter pension.
Sånt får en att tänka om det är värt stanna för länge i ekorrhjulet.
Min plan fortfarande ca 65 år 6 månader. En kollega gick nyligen vid 62.. tror får tänka mer på det ju närmare man kommer.
I started out with nothing, and still have most of it left
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av bokmalen »

xsive skrev: 26 nov 2022 09:43 Tyvärr har jag också sett flera kollegor som arbetat flera år över normal pensionsålder och sen gått bort inom två år efter pension.
Sånt får en att tänka om det är värt stanna för länge i ekorrhjulet.
Hände en liknande sak på mitt jobb nu i övergången september/oktober.
En kvinna gick i pension på fredagen, på tisdag hörde hennes son av sig för han undrade om vi kunde gå igenom hennes dator/hemkatalog efter privata foton som eventuellt fanns där, hon hade bett honom om detta, hon kunde inte komma själv för hon var akut på sjukhus.

På fredagen var hon död.
En dag som pensionär innan hon landade på sjukhus, en vecka som pensionär innan hon var död.

Får en verkligen att fundera på att ta tidig pension trots att det slår hårt på plånboken.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av xsive »

Man kan ju inte räkna med att leva för evigt…
Men andra blir totalt rastlösa efter pension och klarar inte riktigt omställningen från att gått till arbetet var dag.
Har ett annat exempel på en som bara jobbat vidare och nu passerat 70. Många jobbar för att leva men en del lever för att jobba
Fick så nyligen diagnosen leukemi efter blodvärden börjat strula.

Gå tidigare om ni har möjlighet kan man sammanfatta det som men ha en plan för vad ni ska göra efter pensionering.
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av Obstinat »

Som sagt! Livet är förgängligt! Bättre o njuta medans man kan!
Har snart levt efter den devisen i ett år. Sålt av mitt ursprungliga boende o införskaffat ett boende som är mer anpassat för ett liv på sparlåga. Dvs mindre med lån vedspis gratis ved möjlighet till odlingar osv... Har långt kvar till att bli självförsörjande men trivs bra med att slippa stiga upp kl 6 för att transportera mig till en arbetsplats för att behöva betala det mesta i skatt om man nu räknar in drivmedelsskatter osv... i ekvationen. Känns bättre o jobba på hemmaplan o skapa något för sig själv. Snickrar hellre själv än o anlitar någon!

Går minus varje månad IOM 0 kr inkomst. Men har genom åren införskaffat prylar/maskiner o ting som jag ”hoppas” kan ge en viss guldkant om man nu lyckas uppnå pensionsåldern. Apropå pension så räknar jag inte med att den kommer o räcka...
Känns som om det är alltför många som vill dela på den kakan.....
Sweitzer
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2022 08:57

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av Sweitzer »

Jag håller nog med föregående inlägg, använd pengarna nu, det finns ingen garanti för att man är kvar imorgon.

Själv är jag lite osäker på vad man ska göra med all ledig tid som pensionär, efter ett helt yrkesliv har man liksom vuxit ihop med sin yrkesroll. Blir det inte väldigt tomt när man inte är den personen längre? Och vad ska man göra 8 timmar om dagen? :?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av bastard »

finns oändligt att göra
jaga odla, verkstaden,cadda 3d skrivare, radioamatör, bygga roliga saker laga mat, träffa folk

hadde gladeligen slutat jobba nu om jag haft råd
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av Omnivore »

Mitt tips är att börja med att titta på genetiken. Hur gamla blev föräldrar, mor- och farföräldrar? Kolla så långt bak i tiden du kan. Finns där en röd tråd? Om de flesta dukade under före 75-årsdagen kan du kanske inte räkna med att bli så mycket äldre själv. Undersök också om möjligt vilka sjukdomar som funnits. Dog dina förfäder i hjärt- och kärlsjukdomar, cancer eller andra sjukdomar? Hur vanligt var det att de fick åldersdiabetes, och när? Demenssjukdomar? Allt detta kan ge en bild av hur dina sista år kan komma att te sig. Litet otäckt kanske om man inte är medicinskt intresserad (vilket jag själv är).

Lägg sedan in din ekonomiska planering i den tidsaxel du kan gissa dig till efter studierna ovan. Har du inget intresse utanför din yrkesroll kan det vara hög tid att skaffa ett sådant. Var rädd om dina sociala nätverk och familjeband. Vi finns alltid här men det är en klen tröst om kvällen är mörk, vädret grinigt och kylen tom.
Kram!
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Sweitzer
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2022 08:57

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av Sweitzer »

Man har även möjlighet att jobba och ta ut pensionen samtidigt efter 65, även om det inte är skattemässigt fördelaktigt.

Det är precis dom där mörka kvällarna jag är rädd för :(
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"