8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av maskros »

Det senaste dygnet har jag haft pannan avstängd, jag har kyl och frys igång, några LED-lampor och vattenpumpen är förstås inkopplad. Värmen klarar jag sedan några dagar med ved, ändå går det åt 8 kWh/dygn. Jag har en router, en bärbar, ett par kameror och lite annat smått och gott igång också. Ändå känns det som att det går ganska mycket el. 8 kWh/dygn blir ungefär 0,33 kW i snitt.

Funderar på hur långt ned jag, utan större besvär, kan komma men har inte börjat stänga av saker än. Det jag funderar på är snarare hur mycket el man behöver om man värmer med ved och inte är snål med övrig förbrukning. Jag gissar att jag lätt kan komma ned till 0,25 kW i snitt men sen blir det svårt. Duschar man ett par ggr/vecka så pannan behöver vara igång lägger det till (avrundat) 2 kWh/dygn i snitt. vilket blir 83 W till, så att komma under 350 W i snittförbrukning känns svårt. 0,35*24*30 = 252 kWh/mån känns som ett minimum av vad jag behöver. Jag avrundar det uppåt till 10 kWh/dygn i snitt eller 300 kWh/mån.

Detta är när jag är på plats och eldar, när BOL står tom drar den betydligt mer än så under vintern.

Vet ännu inte vart jag är på väg med de här tankarna men det känns bra att ha tänkt dem. Ett elverk som ger 2,5 kW drar under 2 l/h. 10 kWh blir 8 l, som kostar 200 kr. Vilket på en månad blir 6000 kr = klart dyrare än elräkningen inkl. abonnemang. Det jag kan önska är att det gick att köpa ett 3x10, eller 3x13, A abonnemang istf ett 3x16A och på så vis få ned kostnaden. Samtidigt är jag med solpanelerna självförsörjande 8 mån/år (och nettoleverantör). Så i praktiken är det 6 kkr x 4 månader = 24 kkr om jag ska göra el själv och koppla bort mig från nätet, det är fortfarande mer än vad det kostar att vara online medräknat min försäljning.

Kyl, frys, tvättmaskin, tumlare och dusch är det som ställer till det lite.

Bara tankar som far runt... Svårt att se ekonomi i att koppla bort sig.

Kommentarer?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av lupl »

Skaffa en luftavfuktare istället för torktummlare.
Spis tar en del, kanske gas spis istället?
Värm vatten på annat sätt för duschning…
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av bastard »

sätt elmätare på dom saker du vill ha koll på
kolla per månad
skriv upp
logga vad du kan och sedan kan du välja väg

jag har gjort det, kan återkomma med vad jag har förbrukat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av maskros »

Gärna bastard!
lupl skrev: 26 nov 2022 18:04 Skaffa en luftavfuktare istället för torktummlare.
Spis tar en del, kanske gas spis istället?
Värm vatten på annat sätt för duschning…
Mmmm... Luftavfuktare är en bra idé.

Spis tar ganska lite men jag har ändå ingen elspis här i BOL. Lagar maten på vedspisen.

Dushning är ett problem energimässigt. Har två större projekt kvar här vid BOL, bastu och jordkällare. Att alternativvärma dushen känns knepigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av Jakob »

lupl skrev: 26 nov 2022 18:04 Skaffa en luftavfuktare istället för torktummlare.
En modern torktumlare med inbyggd värmepump är bättre än en luftavfuktare i ett utrymme där en del av den fuktiga (=energirika) luften ventileras ut. Våran torktumlare värmer inte ens upp badrummet där den står.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av bastard »

från september i kwh

garage 40
värmepump 72
kök frys + kyl 29
hela huset 137
källare 68
varmvatten 37
frys källare 13
dator fiberconverter router larm 15
garage värme 7
garage avfukt 6
verkstad avfukt 0
diskmaskin 10
torktumlare 0
3dskrivare caddator tv 27
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
lupl

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av lupl »

Jakob skrev: 26 nov 2022 22:05
lupl skrev: 26 nov 2022 18:04 Skaffa en luftavfuktare istället för torktummlare.
En modern torktumlare med inbyggd värmepump är bättre än en luftavfuktare i ett utrymme där en del av den fuktiga (=energirika) luften ventileras ut. Våran torktumlare värmer inte ens upp badrummet där den står.
Ok, låter som en bra lösning.
Jag har min luftavfuktare i mindre utrymme med minimal ventilation.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av entropi »

Tror man behöver ett batteri för att kunna köra ett elverk effektivt. Många drifttimmar är nog inte så effektivt, ger mycket underhåll osv.
Bra med vattenkylning för att kunna återanvända värmen, och låta elverket ladda ett batteri på sitt optimala varvtal.
Det finns inverters som kan starta ett elverk när batteriet börjar bli urladdat

Tyckte jag kom fram till ca 198L diesel/mån för 24 kwh/dag så hälften låter väl rätt. Men om den mest ska gå på tomgång i eco läge lär det dra mer.

Alternativa ideer
Bygga om en gammal Prius, och koppla en inverter till traction batteriet? Den stoppar och startar ju motorn vid behov och är fruktansvärt effektiv.
Det ska finnas server-UPSer som går på samma spänning som batteriet.

Res till Thailand över vintern. Borde gå att ställa huset på underhållsvärme eller hyra ut.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 8 kWh/dygn med vedeldning, eller 10.

Inlägg av bastard »

helt klart vettigt med batterier vid reservkraftsdrift

säg att man har aktiva timmar mellan 17 och 21, kan köra reservkraft, elda i pannan, köra frys till lägre temp
laga mat och annat som behöver göras
sedan gå ner i energisparläge till nästa körning med elverk eller ex solpaneler
under lågenergiläget har man batteridrift av frysen, cirkulationspump och kanske lite belysning

vet en som levde så under några veckor efter gudrun
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"