Flytande rengöring och minusgrader?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av maskros »

Nån som har erfarenhet av vad som händer när flytande tvättmedel, diskmedel, tvål, schampo fryser och sedan smälter? Blir det förstört?

Jag kan bidra med:
Boracol (medel mot svamp och mögel på byggnader) mår inte bra av att frysa och sen tina.
Falu rödfärg mår inte bra av att frysa och tina.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av FCR2 »

Sköljmedel vill jag minnas typ skär sig när det varit fruset. Men om effekten påverkas minns jag inte.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av somvanligt »

Testa. Jag testade för några år sedan att ställa en full vattendunk i flera dagar av rätt hård köld och den höll 😊
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av deadrabbit »

De flesta neutrala rengöringsmedel med neutral pH eller flytande baser med hög pH klarar sig dåligt när det fryser. Helt eller delvis fryst, tillochmed flytande maskindiskmedel/torkmedel fryser.
De flesta produkter skiktar sig eller blir lite mjölkiga hur det påverkar och om dess egenskaper är förstörda eller försämrade har jag inte vågat prova.
3-3-3 Radio Plan
lupl

Re: Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av lupl »

Grönsåpa och diskmedel stått ute i 2 vintrar funktion ok, konsistens något förändrad.
Dock halvfulla behållare.
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av mopar340 »

Sånt som funkar:

vanligt shampo, balsam och flytande tvål... har ett gäng i en strandbastu... de fryser och tinar om vart annat och går att använda utan paroblem

Vanliga diskmedel funkar fint att frysa

Tallsåpa blir blaskigare efter frysning men funkar
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Flytande rengöring och minusgrader?

Inlägg av rödluvan »

Det är rågmjölsklistret i falurödfärgen som förstörs av kyla (eller väldigt lång lagring) man kan koka om den igen med nytt rågmjöl.
Det andra händer det inte så mycket med (det är främst bränd järnoxid och kopparvitriol (blå vitriol; kopparsulfat, denna är bäst), de billigare innehåller troligen järnvitriol (grön vitriol) (vitriololja är en äldre benämning på svavelsyra och tillhör inte vitrioler))

Det bör vara minst +5 grader ute när man målar med "falurödfärg" oavsett fabrikat.

Borakol är huvudsakligen borsyra, den kan nog ersättas med boraxpulver (dinatriumtetraborat)som går att lagra kallt och håller i princip hur länge som helst. (jag använder det i smedjan och jag har haft samma burk i många år därute, enda är att det klumpar ihop sig om det tar upp fukt men det händer inte så mycket mer med det så man kan krossa det igen med en hammare)
(Borax är också ett flussmedel för hårdlödning)

(Edit, Borax bör dock inte används för matlagning eller medicinska ändamål som med renad borsyra.)


Linolja, terpentin och liknande händer det däremot inte så mycket med, man bör dock inte måla med oljefärg om det är frostgrader ute, burken är det dock ingen fara med om det är riktig oljefärg och inte de moderna substituten som bara heter det i reklamen.
(Tänk på att äkta linolja alltid skall spädas med balsamterpentin och inte petroleumprodukter som är ett riktigt skit när de sugs upp av träet. Syntetfärger i all ära, men har detta hållit i mer än 140 år här litar jag mer på det än på all plast och petrobaserad skit folk tycks tala sig varma om på andra forum där man tycker att de borde veta bättre.)

Om man anser att linoljefärg torkar dåligt så beror det på att sickativet har blivit dåligt med tiden, detta har ingen som helst teknisk betydelse för funktionen utan är enbart för att snabba på sättningstiden som annars är ca tre veckor för linoljefärg. Det går att tillsätta nytt sickativ från färghandeln (absolut max 5% gärna mindre) om man vill. Sickativ har däremot begränsad hållbarhet, de brukar bestå av olika metallsalter. Linolja håller så länge den går att stryka ut med snyggt resultat, spädes som sagt enbart med balsamterpentin inte med annan dynga.


Äggoljetempera, kaseintempera och liknande kan nog däremot inte frysa innan den torkat tror jag.

Fast handtvål, äkta grönsåpa, mm går bra att förvara i kallförråd.
(moderna tensidmedel som tydligen heter det i handeln vet jag dock inte, det är nästan bara vatten i de man hittar på snabbköpet och de har inte så mycket mer än handelsnamnet gemensamt... Riktig såpa är annars vad man använder som penseltvätt till linoljefärg, handtvål och tensidlösningarna fungerar däremot inte när jag provat)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"