Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av Marie »

Hejsan på er alla el-gurusar. :mrgreen:

Jag funderar på om det går att bygga en enkel 12V onlinebackup..
Jag har lite känslig elektronik som går på 12V via adaptrar och de adaptrarna är 12V stabila, så de ligger på 12.1 volt på output
Den ena boxen kör jag nu mer på ett datornätagg 11.98Volt då ena adaptern sa tack och godnatt.

Strömförbrukningen på de två ihop är totalt 6A. så ett vanligt bilbatteri på 65Ah skulle troligtvis inte räcka mer än runt 10timmar. kanske mindre eller mer beroende på när volten går under brytpunkt för elektroniken.
Målet är drifttid runt 24timmar mer är bara bonus. så minst två batterier helst tre.
Men det jag inte har koll på är detta med laddare/underhållsladdning för två eller tre parallellkopplade 12V batterier.

Sedan måste jag ju ha 12V stabbar då bilbatterier fulladdade brukar ligga över 12.2V då jag inte vet när skyddsdioderna löser ut (om det sitter sådana) så sabbar känns som en smart Idé.
Elfa är uteslutet då de vill ha miljoner i frakt för något som väger 1gram och kostar 1kr så ska de ha 140+ i frakt..
Vart kan man få tag på billiga 12V stabbar för 10A eller ska man lägga gränsen högre för framtid. :hm:
Jag kan ju ioförsig offra mitt analoga PR radio nätagg på stabbar, det är byggt för 10A(jag använder det ändå inte) Men kanske inte så poppis smart att säga på ett prepper forum. :oops: :lol:
Edit: Jag kom på att man kanske ska ha en fail-safe så att det bryter strömmen om det går under.. säg 11.7V för att skydda elektroniken.. Med lägre volt ökar ju strömförbrukningen och vissa kretsar kanske kan ta skada av det. :hm:

frågan är oxå.. ska jag ha laddaren till batterierna att driva enheterna, då blir det ganska mycket amperstyrka som behövs för laddning/underhållsladdning/drift.
Eller ska man köra två strömkällor.
Ena sköter laddning.. Den andra sköter drift när 230V finns... Sedan ett växlingsrelä.... För att undvika strömdipp vid växling, så en 12V kondensator på driftsidan som håller svackan vid växlingstiden. Det är ju en halv sekund typ på ett analogt relä.. Jag tänker på de, då de är billiga för 25A kapacitet

Tankar?
Idéer?
Lösningar?

Trevlig Lucia till er. :hug:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 13 dec 2022 04:30 Tankar?
Idéer?
Eh, jag tar lite luft här fast jag inte riktigt fattar ditt behov. Kanske kan vara till någon hjälp i funderingarna.

Jag har byggt mig en liten ups med ett Biltema 105 Ah AGM-batteri https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045767 och en "smart laddare" från Kjell & Co https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 6-a-p44510 minns inte varför jag valde bort Biltemas https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000040408

Fattar jag det du skrev rätt så behöver du väldigt exakt spänning hela tiden och det kommer förstås inte ovanstående att leverera.

När det gäller parallellkopplingen av två batterier har jag förstått att det är viktigt att de är så lika som möjligt i alla avseenden. Alltså får du köpa två nya exakt lika batterier. När du parallellkopplar dem så ska du ansluta till pluspolen på ena batteriet och minuspolen på det andra (lastbalansering), annars kommer motståndet i kablarna göra att det ena laddas ur eller i mer än det andra.
parallell.png
parallell.png (11.25 KiB) Visad 320 gånger
Lucia.jpeg
Lucia.jpeg (20.09 KiB) Visad 318 gånger
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 13 dec 2022 11:26
Marie skrev: 13 dec 2022 04:30 Tankar?
Idéer?
Eh, jag tar lite luft här fast jag inte riktigt fattar ditt behov. Kanske kan vara till någon hjälp i funderingarna.

Jag har byggt mig en liten ups med ett Biltema 105 Ah AGM-batteri https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045767 och en "smart laddare" från Kjell & Co https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 6-a-p44510 minns inte varför jag valde bort Biltemas https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000040408

Fattar jag det du skrev rätt så behöver du väldigt exakt spänning hela tiden och det kommer förstås inte ovanstående att leverera.

När det gäller parallellkopplingen av två batterier har jag förstått att det är viktigt att de är så lika som möjligt i alla avseenden. Alltså får du köpa två nya exakt lika batterier. När du parallellkopplar dem så ska du ansluta till pluspolen på ena batteriet och minuspolen på det andra (lastbalansering), annars kommer motståndet i kablarna göra att det ena laddas ur eller i mer än det andra.

parallell.png

Lucia.jpeg
Tack för Lucia bilden. :mrgreen:

Så den laddaren orkar ladda två batterier utan att man kan steka ägg på den?

Japp det är väldigt exakt spänning, så därför måste det finnas en reglerare... Men det är del2 kan man säga.
Först kommer en batterilösning med laddning och underhållsladdning.
Det med inkoppling i olika ändar tänkte jag inte på för fem öre.. Men nu vet jag. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 13 dec 2022 15:31 Så den laddaren orkar ladda två batterier utan att man kan steka ägg på den?
Jag har bara ett batteri, vet inte hur det blir med två. Antar att den reglerar sig själv så det inte är ett problem. Den har inbyggd fläkt och jag har monterat den på väggen med utblåset uppåt så när den blir varm blåser det bort. Den har inte verkat ansträngd än. Men ska du ladda 2 x 105 Ah lär det ta 2 dygn från tomt till fullt.

Jag kör en 4G-router, en LED-lampa och en laptop på det batteriet via en växelriktare på 300 W https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-w-p44438 . Har inte behövt köra mer än ett par timmar någon gång hittills så jag kan inte säga hur det funkar med större last. För mina behov funkar det bra och återladdningen är inget som bekymrat mig eftersom jag har den för korta (nån timme max) strömavbrott vilka är vanligt förekommande.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
XYZZY
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av XYZZY »

Varför behöver det vara 12V ± väldigt lite? Normalt är väl 5% eller mera i diff. Skulle det fungera med batterierna i serie till 24V och DC/DC stepdown eller blir det störningar som inte kan accepteras då?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av bastard »

bara välja strategi

att få 12.0v från 12v blybatteri är inte vettigt

med dom specarna hadde jag hellre gått på 24v eller så i batteri

en stepdownswitcagg till 12v

bara välja vilka saker man ska ha
börja med batterier, fundera på pris och kapacitet
allt från två beg bilbatterier till
sno en tesla och ta batterierna därifrån


därefter laddare, allt beroende på batterisort och kapacitet

skyddskretsar för batteriet och skyddskretsar för 12v

därefter fuling
om man inte klarar kapaciteten så skulle jag fundera på ett litet bensindrivet elverk, om man nu verkligen vill ha en viss drifttid
kan vara lönt att kolla pp'å

solpaneler med för somrigare tider
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 13 dec 2022 15:47
Marie skrev: 13 dec 2022 15:31 Så den laddaren orkar ladda två batterier utan att man kan steka ägg på den?
Jag har bara ett batteri, vet inte hur det blir med två. Antar att den reglerar sig själv så det inte är ett problem. Den har inbyggd fläkt och jag har monterat den på väggen med utblåset uppåt så när den blir varm blåser det bort. Den har inte verkat ansträngd än. Men ska du ladda 2 x 105 Ah lär det ta 2 dygn från tomt till fullt.

Jag kör en 4G-router, en LED-lampa och en laptop på det batteriet via en växelriktare på 300 W https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-w-p44438 . Har inte behövt köra mer än ett par timmar någon gång hittills så jag kan inte säga hur det funkar med större last. För mina behov funkar det bra och återladdningen är inget som bekymrat mig eftersom jag har den för korta (nån timme max) strömavbrott vilka är vanligt förekommande.
okej.. då grejerna har 12V, så tänkte jag att det blir mindre effektförlust om jag kör dem på 12V istället via en växelriktare som exemplet den du länka till.. samt en sak mindre att köpa, för att hålla ekonomin så tajt som möjligt. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av Marie »

XYZZY skrev: 13 dec 2022 16:52 Varför behöver det vara 12V ± väldigt lite? Normalt är väl 5% eller mera i diff. Skulle det fungera med batterierna i serie till 24V och DC/DC stepdown eller blir det störningar som inte kan accepteras då?
Jag vet inte vart diffgränsen går på DVR'n.. Larmet vet jag då jag redan har en mini-backup till det som klarar 6timmar standby och det har en diffgräns på ± 3V.
Brandväggen lika så, den vet jag inte heller vart diff-gränsen går på heller.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 13 dec 2022 17:28 bara välja strategi

att få 12.0v från 12v blybatteri är inte vettigt

med dom specarna hadde jag hellre gått på 24v eller så i batteri

en stepdownswitcagg till 12v

bara välja vilka saker man ska ha
börja med batterier, fundera på pris och kapacitet
allt från två beg bilbatterier till
sno en tesla och ta batterierna därifrån


därefter laddare, allt beroende på batterisort och kapacitet

skyddskretsar för batteriet och skyddskretsar för 12v

därefter fuling
om man inte klarar kapaciteten så skulle jag fundera på ett litet bensindrivet elverk, om man nu verkligen vill ha en viss drifttid
kan vara lönt att kolla pp'å

solpaneler med för somrigare tider
Så 24V är bättre.. Då måste jag ha en 24V laddare. Mina jag har är 6+12V alternativ bara. :D
Okej... Har du eller vet du vart det finns ritningar för att bygga en stepdown switch som klarar 10A?
Skyddskretsar.. Det måste jag slå upp, då det inte klinga rakt av innan min tredje kopp kaffe.

Tyvärr har jag ju blivit skötsam de senaste 22åren, så sno en tesla blir uteslutet. :lol: :lol:

Sedan vid drift.. separat strömkälla vid 230 och relä som växlar över vid strömavbrott, är smartaste lösningen va?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kan man smidigt bygga en liten online backup? (12V)

Inlägg av bastard »

ingen meninga att bygga
300w 20a dc-dc buck converter
sök på amazon så finns det för 120 kr och gratis frakt om man beställer för 229 kr

skyddskrets för att inte över ladda batteri, inte få för låg spänning på batteri och skyddskrets för för hög 12v

batteriet är det dyra här
sedan laddare

en online så är den alltid matad från batteriet och laddarn går alltid
man kan ha två laddare, en konternuerlig för normaldrift och en lite grövre för att ladda lite snabbare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"