För dina opreppade bekanta och släktingar

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av maskros »

https://www.friluftsframjandet.se/g/krisvis/

Har bara snabbtittat efter tips i DN https://www.dn.se/debatt/flertalet-sven ... tuationer/ men det ser vid första påseende inte helt tokigt ut.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av Ursus »

Tycker att det börjar vara bra och konkretiserat nu jämfört med tidigare år. Ett steg i rätt riktning!

Men (det finns alltid ett men...) tycker att det alltid läggs för mycket fokus på "bunkrande" och friluftskök och allt sånt, till detriment för sunt förnuft.

Exempel: Hittills har jag aldrig läst någon krisberedskapsgrej som har sagt det mest uppenbara direkt: Ät ut ditt kylskåp och därefter din frys, sedan kan du börja gå lös på torrvaror och konserver. I princip alla min bug-in-övningar har varit ganska trista, till och med när man dragit ut kylen ur jacket. Den håller sig kall längre än vad man tror om det inte är 30+ inomhus. Ett par frusna vattenflaskor högst uppe i kylen (kall luft sjunker osv) gör det längre. Många kylvaror håller sig i rumstemp i flera timmar, eller i en påse ut ur fönstret om det är kallt ute. Laga allt som verkar suspekt. Hur mycket har folk i kylen egentligen i en stad? En frysbox på landet är en annan femma, men i en vanlig lägenhet? Behöver man för den delen laga all mat, ens konserver? Många ingredienser kan ätas som de är utan större obehag, från mjölk till grönsaker. Kalorierna och vitaminerna är desamma, om inte bättre, än vid tillagning.

Eller toabesök. Såväl män som kvinnor kan "pissa runt knuten" eller vid taktisk hundpromenad om man sänker sin stolthet en aning och inte bor mitt i smeten. Bajsa görs bäst i hink med påse och kattsand. Mycket handsprit och våtservetter fixar hygienen.

Det blir lite att dansa runt uppenbara knep och överkomplicera allt.

Återigen dock, börjar se bra ut!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av bastard »

:up: för kiss ursus

vore värt att folk faktisk provar detta

vore extremt mycket mer värt om msb provar detta praktiskt på ett par hushåll
ex, msb frågar efter frivilliga, gärna via facebök så dom får in totala idioter :mrgreen:
dom kommer dit, skriver på att dom ersätter mat och skadade prylar
sedan stänger dom av ström och vatten och internet
och observerar vad som händer, gör inget förrens dom som provar gör fel som skadar dyr egendom eller liv

och sedan kan dom börja skriva handboken om hur man bör göra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av maskros »

Gillar bastards idé! :lol:

Håller med Ursus men tänkte inte på det förrän han skrev det. Vi har inte riktigt samma problem med vatten och avlopp som folk i stan. Att äta kylen först ska jag dock påminna mig om ett par ggr, det skulle jag kunna glömma i ivern att kasta mig över mina älskade konserver. :mrgreen:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Min erfarenhet av barnfamiljer i stan är att de har kyl och frys proppfull. Det är väl möjligt att de inte har stor frysbox eller ens någon frysbox. Ser knappt att folk utanför stan som inte har barn har några kylar och frysar fyllda. En påse Billys i frysen verkar standard för många ungkarlar på landet. Många jobbar i stan eller samhälle och handlar varje dag det de behöver för dagen. Möjligen att de handlar mer för helgen. Det blir två pizzor från pizzerian på helgen. En till fredagen och en till lördagen. Landet har kommit mkt längre från landet än va folk verkar tro.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av EN brun böna »

Har en i bekantskapskretsen nu som vaknade till en trasig frysbox. Står nu och lagar färdig mat i storkok för att sedan kunna frysa om i lagom portionsförpackningar.
En sådan gång är det bra att ha ett lager med lämpliga formar/burkar/påsar för att kunna lägga ner all nyss lagad mat i. Folie formar tar inte mycket plats eller är speciellt dyra, de kan även användas flera gånger om man är lite försiktig.
Är det riktig kris och brunt läge så kan man laga sina storkok på grillen i kastrull eller i dutch oven, stor wokpanna osv över öppen eld.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av somvanligt »

Ursus skrev: 15 dec 2022 20:57 Men (det finns alltid ett men...) tycker att det alltid läggs för mycket fokus på "bunkrande" och friluftskök och allt sånt, till detriment för sunt förnuft.
Fast de som inte preppar har inga matlager utanför kyl, frys och köksluckor. Så steg 1 tycker jag nog förblir att fylla upp/bunkra och kunna tillaga maten utan el. Sedan när väl förutsättningar finns följer alla tillvägagångsätt.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 384
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av Prepsson »

Piss runt knuten blir snabbt en sanitär olägenhet i tätort. Pissetrappan i göteborg som måste dränkas i nåt vaniljdoftande rengöringsmedel för att dölja lukten är ju ett exempel https://www.entreprenadaktuellt.se/arti ... anilj.html
Ursus

Re: För dina opreppade bekanta och släktingar

Inlägg av Ursus »

Min kommentar rörande kylskåp etc kommer mest från det som kunde läsas för några år sedan när det var återkommande vinterstormar här och där, även häruppe.

Det var exempelvis ett strömavbrott i Västerbottens inland nånstans, och tre timmar in i avbrottet skickade nån in en bild till tidningen där de hade plockat fram Trangiaköket och åt sin "nödreserv" med ravioli på burk... :smack:
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."