Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Ursus

Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av Ursus »

Är son till en elektriker och har väl därmed lite gener för det där med teknikintresse och handfasta hobbies, och över åren har jag engagerat mig i diverse små roliga projekt. Dock har det mest varit reserverat till mer mek och hantverk. Jag tror på livslångt lärande men är medveten om att jag blir äldre och det man lär sig fastnar sämre, så nu har jag bestämt mig för att sätta mig in i elektronikens värld på riktigt, en gång för alla, innan skallen kleggar igen helt och hållet.

Har på det stora hela grunderna i bakhuvudet någonstans, så är inte helt dum på området. Däremot lånade jag ett par äldre elektronikböcker från bibblan (det är snack om både IC-kretsar och transistorer, för att ge en inblick i hur gammal bokserien är :lol: ), och inser att en rejäl uppfräschning är bra innan jag börjar ta mig an mer ambitiösa projekt.

Så, jag skulle vilja veta om ni har resurser för oss som vill göra en omstart och köra lite enklare till medelsvåra projekt för att komma in i det hela? Alla typer av resurser är välkomna!

Det långsiktiga syftet är mest att sikta mot 12V-projekt och fritidselektronik (typ solpaneler på husvagn). Vill även veta var man hittar komponenter till experimentplattor och dylikt till billig peng. Även det där med amatörradio hägrar nånstans vid horisonten, men det är ett senare projekt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av bastard »

finns en bok som du bör läsa, ska kolla vad den heter, kan du den, och jag menar, förstår du allt som står i den är du långt kommen
och boken är väldigt basic

saker finns på många ställen nuförtiden
börja med skrotcontainrar och släng inget med elektronik i :oops:

grundsaker i sverige med mycket bra leveranser är elektrokit
begränsad omfång med vettigt

sedan finns mycket på amazon och ebay, dock jobbigt att hitta rätt på
elfa har blivit uppköpta för många år sedan och är ok, men dyrt för privatpersoner

mouser är något med extremt utbud, hygglig pris och frakt , och har dom där udda sakerna man verkligen vill ha för just just just den varianten passar mig bäst

på amazon och ebay, med flera ställen brukar det finns kit med basic prylar motstånd och lite smått för ok priser


sedan bör man ha lite mätsaker med, går att hitta ok nybörjar komplett för under 100kkr :oops:
eller börja med en biltema multimeter för 120 kr åtminstånde
och gärna något labbagg, den går att använda till mycket ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av bastard »

allmän elektronik del 1
av jan soelberg

börja med den läs den lär dig den, därefter kan man göra mycket
dom grunderna som är där är något man ändå behöver ha för att klara det grundläggande innom all elektronik

lättfattligt och bra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av bastard »

https://www.amazon.se/elektroniska-komp ... 03&sr=8-40

något sådant är värt att ha, sedan ett kopplingsdäck

man får kolla runt lite på vad som är billigast/bra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av bastard »

ta gärna och diskutera saker , då kommer fler ha nytta av det som diskuteras
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av Ursus »

Kanske inte så mycket diskussion i sammanhanget (kanske en rant), men har plöjt igenom ett par av de "sämre" böckerna som jag lånade hem från bibblan, och irriteras över hur dåliga de är. Omständiga, hackiga, stökiga beskrivningar av hur kondensatorer är uppbyggda och en halvförklaring på varför en astabil vippa blinkar; där man "själv ska lista ut varför den gör som den gör".

Jag fattade, men skriv för helvete varför och låt resten komma sen istället för att tjafsa. Hittade en femton minuter lång youtubevideo som bättre och mer pedagogisk instruktion än vad en 200-sidors bok som initalt verkade bra kunde åstadkomma.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elekronik for dummies: böcker, resurser, etc

Inlägg av bastard »

japp, håller med, få läroböcker som är bra

sedan gäller det att hitta dom man själv passar hur man tänker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"