usa, kylan slår till

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av bastard »

bilar är jobbiga
har mycket dålig fuktutsläpp

så vanligtvis immar allt igen, har 100% luftfuktighet och blött invändigt efter ett litet tag

så man kan inte hålla värmen

en iglo, snögrotta har hygglig fuktutsläpp genom snön, använder man dom ett tag får man skrapa av insidan där det frysit på


sedan, att vara i en översnöad bil, på vägen, är inget riktigt bra när snöplogen kommer
eller ännu värre den stora stora snöslungan, som äter bilar lika fort som jag äter kakor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 26 dec 2022 14:45 så vanligtvis immar allt igen, har 100% luftfuktighet och blött invändigt efter ett litet tag

eller ännu värre den stora stora snöslungan, som äter bilar lika fort som jag äter kakor
:lol: på kakorna

Men det där med att det immar igen, borde man inte kunna lösa det med lite glänt på ett par fönster? Fattar inte, på riktigt.

Har bilcampat, och ibland sovit i bilen, vår-sommar-höst så jag känner till fukten men jag har också löst det med rutor på glänt, även i regn och blåst - man får vara lite finurlig då bara. Jag har alltså ingen erfarenhet av vintercamping i bil men det borde väl gå att lösa relativt enkelt?

Då efterlyser jag förslag på lösningar och matriel som behövs för att klara ett par dygn i en bil som står vid sidan av vägen då det är många minus, blåser och snöar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av maskros »

Meh! :lol: Jag vill ju ha förslag på low-tech ju! :mrgreen:

Skulle det rent av vara värt att släpa med sig ett tält och en hyfsad sovsäck samt en kartong gravljus när man är ute och åker i oväder?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av falken »

maskros skrev: 26 dec 2022 16:19 Meh! :lol: Jag vill ju ha förslag på low-tech ju! :mrgreen:

Skulle det rent av vara värt att släpa med sig ett tält och en hyfsad sovsäck samt en kartong gravljus när man är ute och åker i oväder?
Köp en Zippo handvärmare med en flaska bränsle och lägg i bilen. Funkar skitbra och håller ca 50 grader i 10-12h på en "tank" ett vettigare alternativ än ljus skulle jag säga.
[edit] Bäst är väl om man har en per person i bilen iofs och den obligatoriska bilpläden :-)
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av falken »

EN brun böna skrev: 26 dec 2022 14:18 Jag skrev det där som ett svar till maskros i ett tidigare inlägg.
Ja det var inte direkt riktat till dig, eller någon form av påhopp :-)
Sedan kan man ju inte direkt säga att det här har en bevisad koppling till klimatförändringen.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 26 dec 2022 13:31 - Det går bra att tälta i snöstorm om man har ett bra tält, gräver ned det, har bra grejer och gärna något sätt att hålla lite värme (gravljus?).
- Därför går det bra i en bil också bara man har bra grejer och gärna något sätt att hålla lite värme (gravljus?).

Vad är feltänket?
Tja, beror på vad du har mer.
Kondens/fukt är ett större problem i bil, dels för att materialet (metall) är mycket tätare än tältduk, dels för att det leder värme bättre.
Ventilationen i en bil är inte heller optimal om du vill elda gravljus för värmen.

Så sitta i sin KIA under snön och elda gravljus låter som en dålig ide. Men om du har en kombi, kan fälla baksätet och ha bakluckan öppen och göra ett "tält" av en presenning, elda ditt gravljus där och använda bilen som ett vindskydd för din sovsäck fungerar det säkert alldeles utmärkt.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av bastard »

meeen, man har egna gravljus till sin grav då :mrgreen: :twisted: :oops:

man bör nog kolla på saker för fjällen
nödbivack, ordentligt isolering för att ligga på

jag ordnar hellre något under en stor gran, eller vad man nu hittar

men börja med dom enklaste sakerna, åk inte ut i bil om det blir skitväder
är det skitväder, välj bil som tar sig fram
snökedjor, skyffel, winsch, motorsåg, yxa ,ficklampor, tändare, tändstickor ,plural

ha mobil en laddad om du måste ut
karta , se till att kunna läsa den, ingen mening att sitta och kura om hjälp finns i närheten

varma kläder ,ordentliga skor, mat dryck

filtar, tarp,liggunderlag , presenning
extra isolering, granris

komihåg, en brandfilt är bra som värmereflektor med, och tål värme
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av xsive »

I första hand Keep it simple.
Är det riktigt kallt typ minus 20 och vräker ner snö hade jag nog stannat i bilen om man inte står riktigt illa.
2st jeepdunkar med 20l bränsle per dunk. Mer än två dygn.. tja men det är länge
Bilen drar max 1l/timme på tomgång. Med det du har i tanken ok för minst två dygn.
Du får gå ut och fylla bränsle en gång och kanske någon gång att skotta för att hålla fritt avgasrör

Har sovit två personer i vanlig bil vid minus 10 utan utrustning. Det var kallt som f-n
Fick köra bilen lite en gång per timme.
Isolera rutorna hade hjälpt lite skulle jag tro
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av falken »

xsive skrev: 26 dec 2022 22:04 I första hand Keep it simple.
Är det riktigt kallt typ minus 20 och vräker ner snö hade jag nog stannat i bilen om man inte står riktigt illa.
2st jeepdunkar med 20l bränsle per dunk. Mer än två dygn.. tja men det är länge
Bilen drar max 1l/timme på tomgång. Med det du har i tanken ok för minst två dygn.
Du får gå ut och fylla bränsle en gång och kanske någon gång att skotta för att hålla fritt avgasrör

Har sovit två personer i vanlig bil vid minus 10 utan utrustning. Det var kallt som f-n
Fick köra bilen lite en gång per timme.
Isolera rutorna hade hjälpt lite skulle jag tro
Vräker det ner snö blir ju bilen isolerad av snön efter en stund, snö är ju mest luft och isolerar förvånansvärt bra.
Problemet blir ju att kunna använda motorn utan att gasa ihjäl sig.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"