usa, kylan slår till

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

usa, kylan slår till

Inlägg av bastard »

https://omni.se/sno-aven-i-subtropiska- ... a/a/wAR3LG

"Snö även i subtropiska Florida – kylan lamslår USA
Två tredjedelar av USA:s befolkning bor i områden där varningar har utfärdats på grund av extremkylan, rapporterar AFP. Miljoner amerikaner blir utan julresor när tusentals flyg ställs in. I stora områden är bilresor ”farliga eller omöjliga”, enligt ett uttalande från USA:s meteorologiska institut.

Institutet varnar människor för att alls gå ut. De låga temperaturerna kan leda till frostskador inom några minuter, och längre vistelser till hypotermi eller döden. Temperaturer ner till minus 53 grader Celsius har uppmätts.

23 delstater har haft omfattande elavbrott under fredagen. Skolor, myndigheter och butiker har stängts, enligt Bloombe"



tror jag ska ut på nätet och kolla på vad dom säger därborta, ser ganska illa ut, och som jag sagt innan här, undras vad som hänt om det dragit ner över europa istället?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av maskros »

Å de (felaktiga) slutsatser som kommer dras av dett, av många, kan vi förutse... :roll:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av bastard »

jag kanske är en gnutta trög, men jag undrar vilka som kommer dra vilka slutsatser

mer om vädret
https://omni.se/en-och-en-halv-miljon-i ... n/a/AP7Rpz

"En och en halv miljon i USA utan el – mest omfattande vädervarningen någonsin
Nära en och en halv miljon amerikaner var på fredagskvällen strömlösa på grund av det massiva snöoväder som dragit in över stora delar av USA, rapporterar AFP. 70 procent av landets befolkning bor på platser där någon form av vädervarning har utfärdats, och temperaturerna har på sina håll nått ner mot minus 50 grader Celsius.

AP rapporterar, med hänvisning till National Weather Service, att vädervarningarna kan vara de mest omfattande som någonsin utfärdats.

Vädret har gjort att tusentals flygavgångar har fått ställas in och att människor skarpt avråtts från att ge sig ut på vägarna.

– Det är körförbud. Jag kan inte se tvärs över gatan ens, vi ska ingenstans, säger Jennifer Orlando, bosatt i Hamburg, New York, till AFP."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av Prepsson »

Får väl se om det blir svängdörr och +50 till sommaren. Nu har jag inte vart överallt i florida, men blev förvånad över hur tunna husväggarna var där (~2007)
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av maskros »

@bastard: Jag är övertygad om att vi kommer att få höra massor av kommentarer om att den kylan visar att det inte är några klimatförändringar eller nån global uppvärmning på gång. Det är istället så att kyla (förenklat) rinner ned från Arktis när värme (också förenklat) tränger in där.

Vill man ha mer korrekta beskrivningar och orkar läsa så (tråkigare - men korrektare - och avtagande aktualitet ju längre ned i listan) följer några förslag:
- https://www.washingtonpost.com/climate- ... d-weather/
- https://www.discovermagazine.com/planet ... -the-polar
- https://public.wmo.int/en/media/news/cl ... ing-arctic
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av EN brun böna »

Det har redan sagts att det är den globala uppvärmningen som rår för vädret i USA just nu. Det kom bara timmar efter att svt lagt ut Bidens tal till folket.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av bastard »

https://omni.se/guvernoren-den-varsta-s ... a/a/2B9P94

"Guvernören: ”Den värsta stormen i Buffalos historia”
Minst 35 personer har nu dött i samband med den extrema kylan och snöovädret som slagit till mot stora delar av USA under julhelgen, rapporterar NBC News. Till de allra hårdast drabbade städerna hör Buffalo där sju personer har dött och där det sedan i torsdags fallit nära två meter snö.

– Det här kommer att gå till historien som den värsta stormen i Buffalos långa historia, sa delstaten New Yorks guvernör Kathy Hochul på söndagen.

USA Today har pratat med Ditjak Ilunga som tillsammans med sina döttrar blev insnöade i sin bil på en väg nära Buffalo. Efter flera timmar i bilen med vinden och snön piskande mot rutan bestämde de sig för att söka skydd på annat håll. Ditjak bar själv sin 6-åriga dotter på ryggen medan den äldre 16-åriga dottern bar familjens hund.

– Hade jag stannat bilen hade jag dött ihop med mina barn. Det här är något jag aldrig kommer att glömma, säger han."


2m snö

bilister som gav sig ut fast dom visste att det skulle bli extremt väder

blir fundersam på hur dom där bilisterna tänkte, känns som om deras situvation är helt självförvållad
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av falken »

EN brun böna skrev: 24 dec 2022 14:09 Det har redan sagts att det är den globala uppvärmningen som rår för vädret i USA just nu. Det kom bara timmar efter att svt lagt ut Bidens tal till folket.
Det är ju så att global uppvärmning ger mer extremt väder. Det som förnekar att den existerar förnekar i princip koncensus i hela forskningssektorn.
Fast å andra sidan så påstår ju en hel del klimatförnekare att jorden är platt också så de har ju mer än en skruv lös.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 26 dec 2022 06:12 2m snö

bilister som gav sig ut fast dom visste att det skulle bli extremt väder

blir fundersam på hur dom där bilisterna tänkte, känns som om deras situvation är helt självförvållad
Det där har jag funderat en del på, och jag har nog tänkt fel för jag har tänkt så här:
- Det går bra att tälta i snöstorm om man har ett bra tält, gräver ned det, har bra grejer och gärna något sätt att hålla lite värme (gravljus?).
- Därför går det bra i en bil också bara man har bra grejer och gärna något sätt att hålla lite värme (gravljus?).

Vad är feltänket?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: usa, kylan slår till

Inlägg av EN brun böna »

falken skrev: 26 dec 2022 11:38
EN brun böna skrev: 24 dec 2022 14:09 Det har redan sagts att det är den globala uppvärmningen som rår för vädret i USA just nu. Det kom bara timmar efter att svt lagt ut Bidens tal till folket.
Det är ju så att global uppvärmning ger mer extremt väder. Det som förnekar att den existerar förnekar i princip koncensus i hela forskningssektorn.
Fast å andra sidan så påstår ju en hel del klimatförnekare att jorden är platt också så de har ju mer än en skruv lös.
Jag skrev det där som ett svar till maskros i ett tidigare inlägg.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"