Hjärtstartare

Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hjärtstartare

Inlägg av Kråkfot »

Ska se om jag hinner kika lite idag men alla av de nämnda modeller i denna tråd är helt gångbara hjärtstartare för den gemene mannen/kvinnan.
Den primära skillnaden är designutförandet, alla påstår att just deras är användarvänlig....
Tekniskt är ju alla rätt så lika, de ger ström till offret. Sen om det sker med en förutbestämd laddning eller med en automatisk optimerad laddning är ju inget som användaren i sig märker av....

Ska jag ge nått form av riktat tips, så fundera sj över er egen hlr nivå/erfarenhet/kurser osv och välj utifrån det. Vissa är tilltänkta för civila helt outbildade och andra är lite mer semiproffs(vårdavdelning, basutbildad hlr, sjkvårdare, deltidsbrandman, samarit osv).
Och som xsive sa, kolla på förbrukningsartiklar. Det som går är plattor och batterier.
Vissa har specialbatteri, andra har konsumentbatterier. Kan ju gissa vad som är enklast att få tag på där.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hjärtstartare

Inlägg av Tank »

Ja, förbrukningsartiklarna bör man absolut ta med i sin budget. 3000 - 4000kr för en ny acc och pads kan ju kännas lite blodigt, men känns som att man inte chansar. :hm:

Har själv just en Philips FR2 och skall byta acc under 2023.
Stand by på 4 till 5 år gör väl att årskostnaden inte blir superdyr men ändå något att fundera över.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 932
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hjärtstartare

Inlägg av deadrabbit »

Inte speciellt billigt med refill av förbrukningsartiklar men billigare än ny enhet. Har också en FR2/+ dennhar jag cyklar iväg med på minst 3larm.
3-3-3 Radio Plan
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hjärtstartare

Inlägg av Kråkfot »

Har det på burken så det kommer sen, men ja förbeukningsartiklar är dyrt. Vad jag ser så verkar vuxen/barn elektroder vara dyrare än bara vuxenelektrod. Batterier är ju inte superbilligt heller. Där ligger ju zoll aed plus bra till tror jag.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2519
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hjärtstartare

Inlägg av xsive »

Kråkfot skrev: 27 dec 2022 15:16 Har det på burken så det kommer sen, men ja förbeukningsartiklar är dyrt. Vad jag ser så verkar vuxen/barn elektroder vara dyrare än bara vuxenelektrod. Batterier är ju inte superbilligt heller. Där ligger ju zoll aed plus bra till tror jag.
Visst, Zoll drivs av 10st Duracell Ultra CR123 vilket är enklare få tag på och billigare men man skall inte låta det avgöra.
Menade i första hand att man måste räkna med att det också kostar en del ha dom efter man först köpt enheten.
Zoll har å andra sidan dyrare elektroder än Philips och kör en variant där elektroderna sitter ihop och liksom
vecklas ut för att hamna på rätt plats.
Separata elektroder enklare. KISS

Hade jag valt någon att köpa idag hade jag troligen köpt Philips. Hade jag köpt barnelektroder? Nej
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hjärtstartare

Inlägg av Kråkfot »

Ok, ska försöka strukturera det här på nått bra sett. Jag tänker att jag utgår ifrån vad som finns på svenska sajter som säljer till privatpersoner. Nu utgår jag ifrån att man har gått en kurs eller kan HLR med defibrillator(def), eller att man är intresserad och villig att köpa. Jag rekommenderar starkt att om man tar sig för att köpa en def så bör man gå en HLR kurs med defibrillering (tror det är norm numera, förr var det HLR och D-HLR) och gärna repeterar den kursen då och då. Vårdpersonal ska öva minst 1 ggr per år. Sjukhusens larmgrupp kan öva 1-2 ggr per år.

Den här listan är inte på något sätt omfattande eller komplett. Jag kan dessutom inte säga att jag gjort någon jättedjupdykning i varesig marknadssortiment eller litteratur utan mer tagit första bästa och kikat vad som finns.

Philips
Företag med anor och ett ganska stort marknadssegment inom medicinsk teknik.
Är främst två modeller jag ser som lättillgängliga och det är Frx och Hs1.

Hs1
En enklare variant av def, har set den på köpcentra men även på sjukvårdsinrättningar. Riktar sig primärt till privatpersoner/enklare vårdsammanhang.
Guidar genom HLR.
Byggd för inomhus, har viss kapsling men bör förvaras och användas i mer skyddad miljö.
Barnläge finns.
Har separata kassetter för övning.
Egen batterityp, utbytbart.

Frx
En semipro def. Har sett den på sjukhus och företag som har samarithjälp ex. enkelt uppbygd.
Guidar genom HLR.
Bättre kapslad, tål högflödande vatten, dam osv. (IPX5/MILSTG 810G)
Funkar bättre utomhus än Hs1.
Barnläge finns.
Har övningskasset.
Egen batterityp, utbytbart



Lifepak
Har sett den på vårdavdelningar och nån gång på köpcentra. Relativt enkel och okomplicerad.
CR2
Tillverkaren vänder sig till privatpersoner/företag och enklare vårdinrättningar.
Guidar genom HLR
Kapslad IP55
Verkar finnas som automatisk (deffar själv) och halvautomatisk (man får trycka på knappen sj) beroende på modell.
Finns med tillval som wifi, usb, olika språk, uttag av data (har aldrig varit med om att vården tagit emot detta).
Egna batterier, utbytbart
Barnläge



Lifepak 1000
En enkel men robust def. Sett den på vårdavdelningar.
IP55
Guidar genom HLR.
Inget barnläge vad jag kan se.
Eget batteri, utbytbart.

Zoll
Har sett de på marknaden ett bra tag men sällan på köpcentrum/vårdinrättningar. Om jga försöker minnas så kanske på nån hembygdsförening el dylik.
Zoll AED plus
Informativt utförd, bilder och guidning genom HLR.
Har en egenutformad platta för att säkerställa att defplattorna hamnar rätt.
Kapslad IP55
Barnläge.
Drivs av vanliga konsumentbatterier (123A)




Det här är de jag kikat på och som jag sett finns lite här och var. Det finns fler, men jag hinner inte gräva ner mig i det just nu.
I grund och botten gör alla dessa ovan samma sak, ger en elstöt. Det är extra lull-lull som tillkommer och då får man fråga sig själv om det är värt funktionen och slantarna.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hjärtstartare

Inlägg av preppernurse »

Jag vill bara slänga in tipset att du köper en modell som inte kräver specialbatteri, de är stört omöjliga att få tag i just nu, nästan alla sorter är restnoterade på obestämd framtid och vi har problem att få tag i dem till sjukhusen som det ser ut just nu.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hjärtstartare

Inlägg av Kråkfot »

Bra tips!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2519
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hjärtstartare

Inlägg av xsive »

Var dags för batteribyte i hjärtstartaren.
Börjar pipa med långa mellanrum som ett brandlarm när det är dags.
10st Duracelll CR123 Lithium som det skall vara enligt instruktionsboken (Säger specifikt Duracell)

63c686ae6c7e3912563503.jpg
63c686ae6c7e3912563503.jpg (25.78 KiB) Visad 346 gånger
Mitt kit med sax, mask, pannlampa, rengöringsservietter, rakhyvel osv i skyddsväska
63c6865897b08770738121.jpg
63c6865897b08770738121.jpg (24.69 KiB) Visad 346 gånger
63c68690ad225947813564.jpg
63c68690ad225947813564.jpg (32.66 KiB) Visad 346 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Hjärtstartare

Inlägg av Kråkfot »

:up:
Schysst kit :D
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"