Reflektioner i veduppvärmt hus!

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av Obstinat »

Har upptäckt att till nästa säsong behövs det lagras mer ved....! Kommer troligtvis räcka denna säsong men åtgången har varit värre än jag förutspått! Temperaturen utomhus har emellanåt legat runt 18-22 minus o då mäktar inte vedspisen hålla ute kylan på våra ringa 50 kvm. Har blivit en sport i dessa dyrtider o inte sätta på annan uppvärmning i onödan. Men har ibland fallit till föga o startat L/L pumpen för stödvärme. Räknar med o gjort av med 8 kubik travad björkved när kallsäsongen är över.

Tyvärr ligger elförbrukningen inte på noll IOM en stor vvberedare...... plus några andra småförbrukare...

Det snurrar mkt i huvudet apropå framtiden o elen! Vart inne på jordvärme solceller ångmaskin osv...
Nu i daxläget känns det mest aktuellt med vedpanna o solceller! Har bra läge för solceller i markplan plus gott om brännved.
Tyvärr blir man ju inte yngre apropå ta hand om veden....

Bara hoppas våra sk folkvalda med EU inte hittar på någon mer skit! Som kullkastar mina planer..... :-g
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av bastard »

var inte orolig, dom har redan gjort det och kommer fortsätta
sverige ska bli kolsänke, vi kommer inte få nyttja skogen, forutom till turister som vill se vargarna äta älgarna, eller hur det nu var

jag räknar med 20-30 kubik travad ved per år, beroende på hur kallt det är
värmepumpen minskar det hela, men funkar inte när det är kallt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av Marie »

Nu vet jag ju inte hur mycket du har eldat. Tänk bara på att det finns en gräns för eldning på hur mycket eldstaden klarar.
Sedan kolla om du kan låna en värmekamera för att se om du har elaka energibovar i isoleringen som gör att det kyler ner huset fortare än nödvändigt.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av entropi »

50 kvadrat är ju inte så stort... Har du plats för acctank med en vedpanna?
Värmer också en del med vedspisen för att hålla nere på pelletsförbrukningen, men det mesta går väl till kråkorna.
Survival
Honor
Liberty
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av Obstinat »

Tack för dina tankar!
Marie skrev: 26 dec 2022 22:17 Nu vet jag ju inte hur mycket du har eldat. Tänk bara på att det finns en gräns för eldning på hur mycket eldstaden klarar.
Sedan kolla om du kan låna en värmekamera för att se om du har elaka energibovar i isoleringen som gör att det kyler ner huset fortare än nödvändigt.
Tyvärr så är huset inte toppenmodernt Dvs 2 glasfönster i bästa fall finns även några fönster med enkelglas som kompletterats med vinterbåge. Behövs ingen mekanisk ventilation här inte :D Huset ifråga är nog byggt runt förra sekelskiftet...
Vedspisen är en Wamsler som gör sitt jobb om det inte vore så kallt ibland :lol:
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av Obstinat »

entropi skrev: 26 dec 2022 22:54 50 kvadrat är ju inte så stort... Har du plats för acctank med en vedpanna?
Värmer också en del med vedspisen för att hålla nere på pelletsförbrukningen, men det mesta går väl till kråkorna.
Har inte bestämt mig än riktigt hur jag skall gå vidare! Tyvärr finns inga vattenradiotorer kvar i huset... Revs ut i samband med oljekrisen -73. Då när elen var snudd på gratis.... :-g

Om man ändå kunde spå hur politiker o andra mähän tänkte 50 år framåt i tiden så man visste vad man skall satsa på!!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av Marie »

Obstinat skrev: 26 dec 2022 22:57 Tack för dina tankar!
Marie skrev: 26 dec 2022 22:17 Nu vet jag ju inte hur mycket du har eldat. Tänk bara på att det finns en gräns för eldning på hur mycket eldstaden klarar.
Sedan kolla om du kan låna en värmekamera för att se om du har elaka energibovar i isoleringen som gör att det kyler ner huset fortare än nödvändigt.
Tyvärr så är huset inte toppenmodernt Dvs 2 glasfönster i bästa fall finns även några fönster med enkelglas som kompletterats med vinterbåge. Behövs ingen mekanisk ventilation här inte :D Huset ifråga är nog byggt runt förra sekelskiftet...
Vedspisen är en Wamsler som gör sitt jobb om det inte vore så kallt ibland :lol:
Hade du sagt 104kvadrat så hade jag frågat om det var huset pappa bodde i på slutet av 90talet. :lol:
Fyra lager gaffa-tejp runt hela huset och det är en 100% förbättrad isolering :mrgreen:
Skämt o sido.. kika med en värmekamera om du kan identifiera några nyckel punkter att "täta till" Det kan ge mer än vad man tror faktiskt.
Sedan vissa fönster är man inte så noga med om man ser igenom som sovrum, badrum.. Då kan man ha genomskinlig bubbelplast på insidan.. Det släpper igenom ljus men ökar isoleringsvärdet.
Med tvåglasfönster kan man spänna upp bubbelplasten mellan rutorna. Det håller även ut värmen på sommaren..
Så lite småtrix kan man ta till. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av maskros »

50 m2 och en Wamsler håller inte varmt?! Det förvånar mig.

Jag gissar att en bra grej för dig, Obstinat, skulle vara att kolla över huset och tilläggsisolera lite och hindra det värsta draget. Mitt hus är nästan för tätt istället, det blir lite sunkig luft om jag inte vädrar då och då. Kaminfläkt är inte en lösning men jag tycker mig märka att det ger lite bättre värme, finns på Biltema och ClasO för några hundringar.

I min Wamsler ser jag till att få en bra glödbädd, sen stänger jag primärluften helt och sekundärluften helt öppen. Reglerar värmen med höjden (tjockleken) på glödbädden. Har en 15 l kastrull med vatten stående på spisen tillsammans med kaminfläkten, kastrullen står ovanpå ett par tunna ståltrådar för att inte koka för hårt. Jag kör också ganska grovt huggen ved för att den inte ska brinna upp för fort. Sotaren är nöjd med askan så det är ingen fara att elda så.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av Obstinat »

Tack för all feedback :up:

Jag är medveten om husets tillkommakortande vad det gäller energiåtgång...
Men samtidigt så har jag även erfarenhet av att bott i ett modernare hus förvisso dubbelt så stort men trots 3 glas fönster o plast i väggarna så kändes det när det vart närmare 20 minus även där efter ett par dagar.

Mitt nuvarande hus är förvisso gammalt men med tjocka timmerväggar så märker iaf jag att husets tröghet utjämnar hastiga temperaturyttringar. Nackdelen är ju att långvariga kalla eller varma perioder tar tid att tämja. Kunde de förr i tiden överleva i detta huset så vore det ju för j*vligt om jag stupade på posten :mrgreen:

Har redan 2 st kaminfläktar ståendes på spisen för att sprida värme. Har som sagt i detta nu inga problem att hålla värmen utan mer när kylan kryper ned mot -20 c i några dagar. Då börjar man känna att kylan kommer krypande in i väggarna....

Siktet är nog för framtiden o satsa på ved/flis panna o sätta in radioatorer i huset. Med tillhörande ackumulatortank.
Vore ju inte dumt med någon gengaspanna med motor oxå. Så man finge ström oxå!

Man måste ju få drömma oxå :mrgreen:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Reflektioner i veduppvärmt hus!

Inlägg av bastard »

en kamin med tyngd vore rimligt

ex kakelugn, eller hellre modern kakelugn i rostfritt och sand
eller täljstenskamin
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"