musfällor

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Då kan du nog med största fördel agna med jordnötssmör om du har slut på ost... :)
Från från ärtor, vialer, mm verkar skogsmössen vara fullständigt tokiga i...
De hade till och med lyckats klättra upp i skåpet ovanför frysen för att försöka komma åt mina älskade rosenvialfröer de små svinen!
(finns ett par arter till i listan, brandmus och buskmus, men brandmus har mig veterligen bara hittats som fripassagerare i båtlaster och liknande, buskmus har jag heller aldrig sett över huvud taget här, hasselmus finns bara upp till Smålands kustland ungefär, den finns inte över huvud taget i inlandet eller norr om dalälven vad jag vet. Edit, Utbredningsområdet slutar i Östergötland, den finns tydligen ända upp till Närke. Den tillhör dock som sagt inte skadedjuren och finns normalt inte i eller nära byggnader normalt sett. Den lever heller inte i samma typer av miljöer. Den har ett helt annat beteende och ser helt olika ut jämfört med de tidigare nämnda arterna, den är liten som en tumme, man finner den mycket sällsynt i grenverket i täta buskage på vissa typer av skogsmarker.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: musfällor

Inlägg av Kråkfot »

Mjölner och supercat. Den första slår den andra :notme:
Laddar med jordnötssmör...
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Dvärgmus är en annan udda art som förekommer sällsynt i södra delarna av landet, den tillhör ytterligare en helt annan art än hasselmusen även om den kanske har några ytliga likheter vid en hastig anblick: https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... tus-100080
Den tillhör inte heller de arter som gör skada i egentlig mening.
Den finns inte heller norrut, vad jag vet finns den bara sporadiskt i trakterna närmast Skåne. Den är sällsynt.

Sorkar förekommer mig veterligen aldrig inomhus, i allafall inte så att bosätter sig eller uppehåller sig där längre perioder vad jag kunnat observera.
De lever huvudsakligen av växtrötter och knoppar/skott, mm så de har just inte så mycket att äta inomhus och de verkar inte tycka om att leva i tak och väggar som möss (skogsmöss kan däremot föröka sig inomhus om de hittar en ostörd vrå där det är gott om mat). Däremot kan de göra stor skada på fruktträd och grödor om de uppträder i stort antal vissa år då de försöker att komma åt kolhydrater från skiktet under barken på späda stammar och rötter, särskilt från fruktträd.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: musfällor

Inlägg av Parabellum »

Bränd ost har jag inte provat, men låter som något man bör prova.
Ahlgrens bilar har gett mig vansinnigt bra resultat genom åren.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: musfällor

Inlägg av xsive »

Parabellum skrev: 06 jan 2023 22:01 Ahlgrens bilar har gett mig vansinnigt bra resultat genom åren.
Äh dom fångar bara åkersork.. :lol:

Pappaskämt jag vet.. Tack, jag hittar ut själv
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Någon som har provat detta:
https://www.youtube.com/watch?v=BxxFNkNf6q8

Jag anser att man bör ha åtminstone grundläggande artkännedom och kunskap om respektive arts beteende, dess primära födoval, för att kunna ringa in problemet så effektivt som möjligt, samt veta vilka arter som är fridlysta, vilka som rent av är nyttiga, mm.
Det är alltså där man lämpligen börjar anser jag.

Samma sak som med Jakt eller fiske, etc.
Det går ju fint att bara sitta med ett metspö men man får ett mycket bättre resultat om man också vet något så när vad man skall göra med det.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: musfällor

Inlägg av mopar340 »

Vi hade en del möss runt stugan i somras. Mor beställde några Supercat, tog ca 130 möss med dem under sommaren....
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: musfällor

Inlägg av Mulle »

Hemma här funkar Supercat och Mjölner bäst. Betar med jordnötssmör. Sätter fast fällorna på träribbor så att de små liven inte kan puffa på dem.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: musfällor

Inlägg av bastard »

mjölner har funkat, men en är lite lätt på avtryckaren

dock ett elendes musår, har plockat många gånger mer än normalt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: musfällor

Inlägg av FCR2 »

OT men inte sett en enda mus inomhus eller i garaget i fjol eller i år, håller sig i trädgården.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Fällor"