musfällor

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

musfällor

Inlägg av bastard »

ingen tråd om detta

brukar få in någon mus per år, så fällor sätts ut och man tar dom

efter provat en del genom åren så har jag köpt några mjölner, dom är det som funkat bäst hittils
ex dom fångar mössen, dom blir inte tömda på betet och dom hittas sällan fällda utan mus i
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: musfällor

Inlägg av EN brun böna »

Jag har provat några av de nyare sorterna men ingen har slagit de gamla hederliga i trä med metallbygel. Men man ska ha råttfällan även för möss för musfälletypen skrattar mössen åt och kryper ur.
Sedan använder jag en bit ost som jag sedan bränner med en tändare så den blir lite svart, det kn ingen mus motstå, varför vet jag inte

Men ute i lagårn så spelar det ingen roll vad man sätter ut i fälltyp det finns så gott om mat så de ratar fällorna om man inte kan sätta dem i tunnlar som mössen måste igenom för att ta sig till mat och vatten. Där ute är det katter som gäller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: musfällor

Inlägg av xsive »

Använder Mjölner men även Rapp som jag har bäst fångst på.
Enkel modell där man lägger betet direkt på golvet och ställer fällan ovanpå. Kör med hundmatskulor
https://www.bonden.se/musfaellor/72800- ... ezEALw_wcB
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: musfällor

Inlägg av Charlie** »

Mjölner har funkat tillfredsställande för mig. De äldre av trä har också fungerat men det känns som om mössen har lärt sig dessa. Om det finns en smal passage där mössen framrycker, exempelvis mellan väggen och ett skåp, så kan man lägga ett par obetade men gillade träfällor där. De fungerar då som "försåt" när mössen passerar. Mössen är duktiga på att hoppa över dessa, så man behöver placera några i rad. Eftersom mössen lär sig vad det är frågan om, då de hittar sina döda stridsparskamrater i fällorna, så kan man låta fällorna vara ogillade ett tag tills nästa generation möss börjar nattpatrullera.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: musfällor

Inlägg av FCR2 »

Tycker också att mjölner är bäst, "old school" fällan i trä tycker sprätter om kring och jag tänker att det inverkar på effektiviteten. Så provat på ett par fällor att skruva fast dom på någon tunn träbit typ panel. Den ökade vikten gör att de ligger kvar där man lagt dom, och tycker helt utan någon fakta att de blev effektivare, typ om fällan löst ut så satt det en mus i fällan.
Den fällan jag använder mest är dock en typ av tunnelfälla, minns inte namnet här och nu.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: musfällor

Inlägg av maskros »

EN brun böna skrev: 30 dec 2022 10:16 Sedan använder jag en bit ost som jag sedan bränner med en tändare så den blir lite svart, det kn ingen mus motstå, varför vet jag inte
Tack för tipset! Jag brände osten, inte så den blev svart men den började smälta. Satte den i Mjölner. Tre möss på två nätter. :up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Giljotti tycker jag har fungerat djäkligt bra, får in massvis med möss på senhösten, helt hopplöst när man bor nära spannmåls åkrar.
Gammal leverpastej och geas billiga boldpudding verkar de också tycka om.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: musfällor

Inlägg av maskros »

Favoritbeten jag uppfattat;
Bränd ost
Fuktad kattorrmat (funkar bra hos mig, fick en till mus nu ikväll på det, i Mjölner)
Leverpastej
Blodpudding
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Jordnötssmör säger jänkarna också skall vara bra, jag har dock aldrig testat själv ännu.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: musfällor

Inlägg av Sallmonk »

Några vänner till mig använde uppskuren snickers, fungerade bra för dem. Håller mig till våra katter de löser det bra.
Skriv svar

Återgå till "Fällor"