musfällor

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Ett tillägg jag kom att tänka på att jag glömde, med Giljotti fällorna så är det viktigt att man väljer den större, dvs den för råtta, inte den lilla då den är för svag för husmöss.

I Sverige är det egentligen bara en art som är riktigt relevant inomhus, nämligen denna:
https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... lus-206013

Även om det händer att enstaka individer eller mindre grupper av andra arter (tex denhär: https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... lis-206011 (denna förväxlas ibland, på grund av dess relativa storlek, med råttor om man bara hittar spillning, den tillhör dock familjen möss och är inte (i egentlig mening) besläktad med råttan.)) kan komma in på hösten för att söka värme och skydd inomhus.
Dessa är dock inte invasiva i egentlig mening.
De flesta arter är allätare, men vissa arter föredrar vegetabilier som tex feta fröer, ärtor, mm.

Möss har ett annat beteende än råttor, bland annat har de inte samma system av stationära latrinplatser eller bosystem som brunråttan har, möss lever huvudsakligen av vegetabilier (även om de äter proteinrik föda om de finner sådan) medan råttan föredrar mer konstant tillgång på proteinrtik föda, tex kött. Möss jagar normalt sett inte aktivt protein på samma sätt som råttor. I Sverige går råttor ofta att svälta ut medan möss kan kompensera bättre med kolhydrater från andra födokällor. (Edit, precis som vi kan dock råttan kompensera genom att äta högre andel kolhydratrik föda, annars är den ganska stationär så länge den har mat och vatten, de är betydligt intelligentare än möss och går ofta inte i samma typ av fällor lika enkelt. Saknas tillgång till högproteinrik föda eller mycket god tillgång på kolhydratrik föda som är lätt att smälta klarar sig dock, till skillnad från många arter av möss, inte råttan över längre tidsperioder, därför kan den inte leva vild i vårt land vintertid då den som regel inte kan kompensera genom att öka ämnesomsättningen tillräckligt mycket vintertid om den har otillräcklig mängd föda som den kan tillgodogöra sig, då kommer den att bränna mer energi på att hålla sig varm än den kan få i sig Edit, har den däremot detta så kan den till och med leva och föröka sig hastigt skrivet av mig, den kan leva, men inte föröka sig, i äldre tiders frysboxar... ).

(De som förstör växter ute i trädgården och gräver gångar är inte möss över huvud taget utan sådanahär, (exempel på en vanligt förekommande art, det finns ett par arter till här som ser snarlika ut och lever på ungefär samma sätt:) https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... lus-206017 De finns dock normalt sett inte inomhus.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: musfällor

Inlägg av EN brun böna »

Det vanligaste som katterna kommer med året om är skogsmöss av den större varianten. Husmus har jag aldrig sett här.
På sommrarna kommer de in med rejälare saker som vattensorkar https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... ius-206020
Åkersork kan de komma med men sällan och skogssork knappt alls
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Husmus är en art som, likt brunråttan följer i människans fotsteg.
Skogsmöss kan finnas naturligt, det är troligen därför du inte ser husmöss men får in skogsmöss, det gör man ofta om man bor nära åker/äng eller andra platser där det ansamlas mycket fröer på hösten, jag får in dem ibland också från åkrarna, jag tror de letar gräsfrön där.
Ibland kan det vara svårt att se skillnad på dem, men skogsmöss har mer rostfärgad päls. De brukar vara lättare att komma åt för katter och hundar då de är mer sävliga än åker/äng sorkarna.

Du får nog helt enkelt se det som ett sundhetstecken att ekosystemet fungerar! :)
Jag tror inte att det går att utrota skogsmöss i ett hållbart ekosystem.

Vattensorken är ju däremot ganska ovanlig och mig veterligen lever den inte i större nätverk eller grupper som många av de mindre arterna gör.
Jag har bara sett den en eller två gånger i det vilda då den vill ha en kombination av vatten och kolhydratrik föda, men ibland finner man den i saker som förstörda ensilagebalar där det läckt in vatten men fröna inte har hunnit ruttna och den står relativt nära en större vattensamling där den kan leva.

Den är mig veterligen inte en skadlig art i egentlig mening då den har såpass snäva levnadspremisser och förökar sig relativt långsamt jämfört med de mindre arterna, jag har i allafall aldrig haft problem med vattensork, däremot kan de komma in senare i bilden i form av enstaka eller några få individer (jag har iaf aldrig hittat mer än två tre stycken på samma yta, men då var det som sagt en förstörd ensilagebal full av vatten och feta frön) efter att skadan är orsakad av någonting annat, tex i balarna.


(Näbbmöss tillhör en helt annan artgrupp och är oskadliga då de främst lever av insekter och andra småkryp om de kan välja)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: musfällor

Inlägg av EN brun böna »

Här ute på landet är husmöss ganska ovanliga. Men med en lagård och mycket djur så är skogsmöss vanliga. De är större än husmusen samt bruna på kroppen med ljus beige mage. Jag har aldrig sett en husmus inte ens som katterna tagit in. Och de som går i fällorna inne är alla skogsmöss.
När jag jobbade i ett stall nära en större stad så var det vanligt att det låg små gråa möss i havrehinken på morgonen, jag kallade dessa möss för havremöss, men det var husmöss som håller till i och nära städer. Jag har 7 mil till närmsta stad.

Vattensorken är ett elände då den gräver bon ute på åkrarna likt mullvadens högar. Den förstör mycket foder då jord lätt kommer in i balarna och det blir allt från mögel till smörsyrejäsning och sporer som djuren blir sjuka av.
Åkersorken bygger bon av gräs ovanpå marken

Jag bor på gammal sjöbotten så den mesta jorden är vattensjuk och diken runt åkrarna är alltid vattenfyllda. Bäckar rinner kors och tvärs och lutningen är dålig så vid högvatten blir det översvämmat.
Vattensorken ger sig inte heller på trädgårdsväxterna eller stammarna på fruktträd som åker-och skogssork gör
Senast redigerad av EN brun böna den 06 jan 2023 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: musfällor

Inlägg av bastard »

inte hasselmus med den färgen?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: musfällor

Inlägg av EN brun böna »

Hasselmus finns inte i de här trakterna då hassel inte växer här. Det görs försök runt sundsvall med hassel men det är en zon bättre än där jag bor.
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: musfällor

Inlägg av EN brun böna »

bastard skrev: 06 jan 2023 17:09 inte hasselmus med den färgen?
Om du tittar på bild 3 och 5 här så ser du hur skogsmusen är väldigt ljus på magen https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... lis-206011
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Hasselmöss tillhör ett helt annat släkte: https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... ius-100084
Den är ganska ovanlig utanför de områden där den normalt förekommer, jag tror inte att den går inomhus under normala omständigheter.
Jag känner heller inte till några fynd av den i kallare regioner, tror den håller sig till typ Zon -2-3 eller någonting sådant.
Jag har aldrig någonsin sett den i Zon IV. Hasselmus är en relativt sällsynt art, tror till och med att den är svagt rödlistad.

På marker som inte lider av problem är det enligt min egen erfarenhet främst åker och ängssork som bökar upp jord och skräp på åkrarna, framför allt när det blir vått i backen och gångarna vattenfylls. Här äter de (vattensorkarna) mest saker de hittar på botten av dammar med stillastående/sakta rinnande vatten, men, jo de letar ofta fröer och rotknoppar på vattensjuka marker som ligger nära.
Men, vattensork är kanske ett problem lokalt på andra platser, det vet jag inte. Det kan den säkert vara om den funnit mycket gynnsamma levnadsförhållanden någonstans, som med de flesta andra gnagare så kommer den ju då att föröka sig relativt proportionellt mot födotillgången.
Jord i djurfoder är ju inte bra då det kan dra med sig otrevligheter som stelkrampsbakterier och annat som kan ge infektioner i matsmältnings systemet på grund av obalans i bakteriefloran, vi människor tål det bättre än idisslare, så det är ingen fara om barn äter jord, bara inte klövdjur.

Skogsmöss, av flera arter, är ju dock ganska vanlig ute, man ser dem bara inte så ofta med ögat men de lever ofta i nära anslutning till åker och äng där de kan samla mat inför vintern, tex diken med högt gräs och örter, etc. Hittar den mat och värme så kan den ju inte veta om den är någonstans där den inte får vara... De lägger ju också helst upp förråd där det är varmt och torrt om de kan. Möss är bekväma av sig, precis som vi om de kan välja... ;)
Här brukar de krypa in från trossbotten och in i väggen från logen på hösten.
Möss lägger ju ut spår av urin som andra möss följer, både med luktsinnet och som jag tror UV reflektioner som vi inte kan se, men vissa fåglar kan se.
Tex Komposthinken blir lätt ett riktigt party om man glömmer locket... Samma sak om man har en burk med ärtväxt frön eller liknande där de passerar.
Skogsmöss äter mer vegetabilier så vissa individer kan rata klassiska beten som ost och korv tror jag. Skogsmöss lever som sagt mer exponerat än sorkar och husmöss så katterna får lättare tag på dem.

Edit, Ja de flesta bon man ser på våren är sorkbon. Det brukar iaf vara sorkar i dem när hundarna har sönder dem så jag antar det... :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: musfällor

Inlägg av rödluvan »

Det finns ju också mindre skogsmus, den är ganska vanlig (jag har den själv här ibland, både ute och inne...):
https://artfakta.se/artbestamning/taxon ... cus-206012
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: musfällor

Inlägg av maskros »

Tack för musinfon! Jag har nog skogsmus i huset. De ser lite långsmalare ut (inte så droppformade) och de ser väldigt välmående ut. Hursom dör de nu. :twisted:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Fällor"