2023 din förhöjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Inget märkvärdigt, men har huggit någon kubik ved senaste tiden. Måste bygga nytt tak till klabbarna till våren, det kommer att behövas.

Har även lagat all mat på Trangia inomhus den senaste veckan eller så. En av grytorna var oanvänd och blank och behövde svärtas, samt ville rotera gammalt bränsle, så varför inte? Kommer eventuellt ett litet klipp om det framöver.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av xsive »

6 månaders förbrukning Kaffe så lagret klarar >12 månader igen.
Utan kaffe skulle jag försmäkta.
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av Ursus »

En handborr modell borrskaft. Bra för mindre projekt och kräver inga batterier. Köpte ett par universalborrhuvuden till.

En billig kompressor plus tryckluftstillbehör av bättre kvalitet. Har vissa behov som relaterar till prepping och projekt kring självtillräcklighet.

Torkat en del frukt på sistone.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av WoodsmansLife »

Fyllt på med diverse jakttillbehör.
Installerat ett gammalt bastuaggregat med stort stenmagasin i verkstaden som ger mig möjlighet att ha den varm utan elnätet.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av xsive »

Service gjord på batteribanken.
Polregörning och kontaktfett. Påfyllning avmineraliserat vatten och extern rengöring av batterier.
Så skall allt vara ok för vintersäsongen. Än så länge inget av dom 18 batterierna som avviker.
Så länge man underhållsladdar och låter invertern/laddare köra sin veckovisa toppcykling av batterierna
sker troligen inte så mycket degradering av batterierna.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av bastard »

en del toapapper, lite hushållspapper
försöker ha några större förpackningar hemma hela tiden, då har man för ett år eller så

lite mer blankdiesel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av maskros »

Vet inte riktigt om det faktiskt är en höjning men jag köpte på mig ett biltema "digitalt" elverk 1000W med ren sinus. Jag skänker samtidigt mitt reservreservelverk på 2,5 kW till Ukraina. Så, lägre effekt men ren sinus. Nu vågar jag försöka köra kylen och frysen på elverket.

Jo jag vet, startströmmar, men kyl och frys lär ha scrollkompressor med variabelt varvtal så det borde gå. :mrgreen: I alla fall så vågar jag ansluta det elverket till fler grejer och det är en backup för backuppen så...

Angående Biltemaelverket så är det väldigt känsligt för överlast som varar mer än några sekunder. Att starta en 1200 W luftkompressor går bra men efter några sekunder slår det ifrån. En 1100W värmefläkt går i 5-10 s sen slår det ifrån. Hittade inget att testa med som drar 950-1050 W så jag kan inte säga exakt var gränsen går. En 900 W vinkelkap funkar bra ända tills jag börjar bromsa skivan, då slår det ifrån... Ska se om jag kan skaka fram nån resistiv last mellan 900 W och 1000 W.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Mer ved huggen och staplad. En tredjedel kvar sedan är vi i hamn. Bedömer att BOL har ved för fyra-fem år framöver med normal-plus-moms-förbrukning, har inte gått åt mycket de två senaste.

XXL har en yxa modell Fiskars-kopia för 129:- just nu (https://www.xxl.se/mackenzie-520-camp-a ... 18_1_style). Köpte en sådan för att ha som "grillplatsyxa"; riskerar inte mina ordinarie yxor för sandig och skitig sunkved på diverse uteplatser och vindskydd, men finner att den precis ryms in i en av mina cachar... Hmm.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av bastard »

fyllde på någon jeedunk med bensin, brukar göra det inför vintern
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 2023 din förhöjda beredskap

Inlägg av xsive »

50 liter Batterivatten till batteribanken så jag skall kunna klara minst ett par år även om jag skulle cykla dom hårdare.
Idag med mest underhållsladdning i standby och cykling vid avbrott går det 10-12 liter per år
Sånt som inte kostar så mycket men är svårare att ordna själv.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000053840
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"