Flipper zero

Radio, kameror, larm och liknande.
Micke81
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 jan 2023 09:48

Flipper zero

Inlägg av Micke81 »

Hej

Vet ni ifall det är lagligt att köpa hem en flipper zero? Är väldigt sugen på att testa den. :)

Mvh Micke81
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Flipper zero

Inlägg av jr_36 »

Nu är jag inte jurist, den är laglig i Sverige och lär vara laglig i större delar av världen. Sålde de inte hur många som helst till större delar av världen? Borde finnas något icke-demokratiskt land där den inte är laglig dock. Sen borde den kunna användas för olagliga saker och då bli beslagtagen i tex Sverige (i samband med att man blir gripen för tex inbrott, borde liknas med dyrkverktyg typ). Finns säkert någon här som har den som kan upplysa mer?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Flipper zero

Inlägg av Marie »

Jag instämmer med jr_36 Det är som med kofötter, dyrkar, och andra hack/bryt-verktyg, det är användningen som gör det lagligt eller olagligt.
Hackar jag mitt egna wifi är det lagligt.. hackar jag grannens wifi utan medgivande så är det olagligt och min dator jag använde blir då ett brottsverktyg. Samma med en bil. använder jag min bil för att döda människor med, så är den ett brottsverktyg.
Den enda elektronik jag känner till som är förbjuden att även inneha är medium till kraftiga störsändare. :hm: även en hemmabyggd EMP-generator är laglig att ha, har jag för mig.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Flipper zero

Inlägg av Marie »

Marie skrev: 02 jan 2023 16:05 Jag instämmer med jr_36 Det är som med kofötter, dyrkar, och andra hack/bryt-verktyg, det är användningen som gör det lagligt eller olagligt.
Hackar jag mitt egna wifi är det lagligt.. hackar jag grannens wifi utan medgivande så är det olagligt och min dator jag använde blir då ett brottsverktyg. Samma med en bil. använder jag min bil för att döda människor med, så är den ett brottsverktyg.
Den enda elektronik jag känner till som är förbjuden att även inneha är medium till kraftiga störsändare. :hm: även en hemmabyggd EMP-generator är laglig att ha, har jag för mig.
Edit
Även små störsändare verkar vara förbjudna att inneha.
https://www.pts.se/sv/privat/radio/utru ... orsandare/

Edit 2
Välkommen till preppad.se 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Micke81
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 jan 2023 09:48

Re: Flipper zero

Inlägg av Micke81 »

Hej

Jag har beställt en idag, ska bli spännande att testa den. Är inte ute efter att ställa till med problem, är väldigt intresserad av teknik och finns det i ett användarvänligt format så blir det roligt samtidigt.

Tack så mycket för svar jr_36 och Marie. min prepping började strax innan Corona drog igång så man kan säga att jag var en prepper innan det var coolt. 😄


Mvh Mikael
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Flipper zero

Inlägg av Marie »

Micke81 skrev: 03 jan 2023 08:50 Hej

Jag har beställt en idag, ska bli spännande att testa den. Är inte ute efter att ställa till med problem, är väldigt intresserad av teknik och finns det i ett användarvänligt format så blir det roligt samtidigt.

Tack så mycket för svar jr_36 och Marie. min prepping började strax innan Corona drog igång så man kan säga att jag var en prepper innan det var coolt. 😄


Mvh Mikael
Ingen fara.. Så länge du inte försöker hacka mig, så bryr jag mig inte. *hahaha* :lol:
Prepping är smart och sunt förnuft. :up: Sedan om det får en cool-stämpel på köpet, så klagar jag ju inte. :P :mrgreen:

Säg gärna hej inne på Forumisterna viewforum.php?f=69 och beskriv lite vad du preppar för.
Du hittar mycket om oss andra där inne oxå. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Flipper zero

Inlägg av Prepsson »

funderar på att skaffa en oxå. vart beställer man lämpligast/billigast?
Micke81
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 jan 2023 09:48

Re: Flipper zero

Inlägg av Micke81 »

Prepsson skrev: 03 jan 2023 21:39 funderar på att skaffa en oxå. vart beställer man lämpligast/billigast?
Det finns bara fyra godkända försäljare av flipper zero som är godkända av tillverkaren. Jag köpte min på joom.com men nu har jag fått ett meddelande om att dom inte levererar till Sverige.

Skulle egentligen köpt på nedanstående sida men de var slut i lager

https://shop.flipperzero.one/
Micke81
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 jan 2023 09:48

Re: Flipper zero

Inlägg av Micke81 »

Hej igen


Nu har jag haft min flipper zero i några dagar och älskar den, det finns så mycket att utforska så jag tycker verkligen att ni ska försöka få tag på en. Om det ens går längre då de säljs slut efter några minuter.

Skulle verkligen rekommendera er att köpa en sån här https://www.clasohlson.com/se/Bank--och ... r319900000

Sen har en *kompis* testat att öppna laddluckan på en Tesla med en flipper zero, och det gick jättelätt. 😄
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"