Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av Kråkfot »

Tänkte försöka med en lite samlingstråd, om vätgas....

Har kikat ytterst lite men det verkar ju finnas lite ideer på gång med vätgasproduktion hemma eller för fler gårdar/fastigheter.

Kan ju vara nått för den hugade spekulanten eller off grid drömmaren som vill ha el året om :notme:

Börjar med en tublänk.

https://m.youtube.com/watch?v=0_bTjcjqN6c
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av rödluvan »

Vätgas kan ju också enkelt framställas av järn och tex svavelsyra (även krossat järnskrot fungerar, det behöver inte alls vara pulver eller på något sätt renat järn, större stycken tar bara längre tid innan de bryts ned, vilket faktiskt kan vara en fördel då man då inte behöver ladda om apparaten lika ofta, denna metod användes bland annat av Andrées polarexpedition för att fylla ballongen (där använde man småskrot direkt), men var även en vanlig metod att löda höljen till kommunikationsledningar långt in på 1900 talets början, till gasfacklorna använde man dock en tidig form av LPG tuber när man behövde kunna flytta apparaten smidigt, men det fungerar med direktframställning om man har en lågtrycksfackla, gasen behöver inte komprimeras mer för att fungera till lågtrycksfacklor) , man måste inte använda elström för detta, det är även ett utmärkt medium för hårdlödning och gassvetsning, med rätt konstruerat munstycke ger det nästan lika het låga som acetylengas, i allafall för hårdlödning (det blir dock inte lika het spetslåga som med acetylen tror jag).
Väte brinner med het, färglös låga, man ser således inte låga på samma sätt som med propan eller acetylen/etc.

En vätgas cell tillhör ju även kategori II (enligt min tidigare lista), vilket innebär att den är i praktiken nästan okänslig mot höga variationer i ström och spänning, det är dessutom lätt att bygga en lågtrycksklocka för vätgas då den inte blir instabil på samma sätt som acetylengas vid variationer i tryck eller temperatur. Nackdelen dock är ju att det är en i sig själv brännbar gas så att man härför kanske inte vill lagra gas i mjuka tankar såsom man gjorde förr... Men det går om ingen befinner sig nära blåsan när den är fylld, en klocka med vattentätad tratt trycks ju däremot bara uppåt och flyger iväg om den sprängs, till skillnad mot en bälg, men den är svårare att göra tät och svårare att flytta.

Komprimera eller pumpa vätgas på trycktuber är dock inget jag rekommenderar om man vill göra det säkert med större mängder behöver man en riktig kvävekyld boosterturbin och sådana är svindyra... Så lågtryckslagring är troligen vad man kommer att vara låst till om man hemmafixar.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av bastard »

kollade på videon och

https://www.lavo.com.au/

helt klart intressant, relativt många kwh , och om det skulle gå att få mer lagringsutrymme för rimliga pengar så vore lagring per vecka rimligt

nackdelen med ca 50% verkningsgrad
och högt pris 300kkr

priset kan säkert gå ner med större volymer

få se om tekniken kan ge vätgastankar till fordon med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av rödluvan »

Vad är fördelen med detta jämfört med att lagra direkt i större batteribanker?
Jag vet inte om det är rimligt att lagra sådana mängder vätgas som krävs att kompensera bortfallet från tex solceller (eller vindkraft) under vinterhalvåret här?
Edit, jag ser annars smidigheten i att lagra energi på detta vis jämfört med normala elektriska ackumulatorer.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av bastard »

det är hur många kwh man kan lagra helt enkelt

dom där lagrade i metall, porös
som en svamp
hur pass bra det är vet jag inte
har inte kollat'siffror, men 40 kwh om jag mins rätt i 8 st burkar , storlek? 5 liter styck, 1 kwh litern, utan större tryck eller låg temp
1000 liter hadde räckt en månad för mig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av rödluvan »

Jo, nu lyckades jag se hela videon utan för många avbrott...
För fordonsdrift är ju flytande väte helt överlägset.
Om detta stämmer så bör det vara billigare och mycket lättare att sköta än en såpass stor batteribank som det skulle ersätta.

Svårt att säga med detdär, men, även om gasen är billig att framställa som sådan, traditionella metoder att framställa flytande väte kräver ju (som han också nämner i början) maskiner som är är riktigt skitdyra (läs kostar mer än en normal villa...) och dessutom grisdyra att underhålla om man skall göra det säkert, annars finns det ju färdiga lösningar för att tex tanka över gas från lastbilar till stationära tankar för industriugnar och liknande. Jag tror inte tankstationerna för fordon är riktiga boosterpumpar utan förmodligen någonting enklare som arbetar med betydligt lägre tryck. Boosterpumpar för tankbilar är svåra att använda och kräver utbildning i att hantera gaser som tränger ut syret ur luften utöver EX riskerna, det är inget man gör med vanliga arbetskläder och uppkavlade ärmar.

Men, jag tänker mig att detta nog fungerar mer som i skolexperimenten där man flyttar gas under lägre tryck snabbare än den hinner förångas (gaser som förblir stabila under tryck går ju ofta även att flytta med hjälp av tyngdkraften i ett slutet system utan att man behöver använda dyrbar utrustning, ett förbindelserör för detta kostar från 0:- om man bygger själv... (det går dock inte att göra med gaser som Acetylen, däremot syrgas, LPG blandingar och jag har för mig Väte, mfl. bör vara relativt säkert.), det borde fungera tror jag, fast det blir ju dock inte så energieffektivt här, vilket han också påpekar i videon men kan man framställa el eller tillgång till järnskrot billigt så kan det nog vara värt att undersöka närmare. Även om man inte använder elström så räcker ett kilo järnskrot till en ganska stor mängd gas om man kan återanvända syran så länge den förblir tillräckligt aktiv.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av Kråkfot »

rödluvan skrev: 05 jan 2023 22:13 Vad är fördelen med detta jämfört med att lagra direkt i större batteribanker?
Jag vet inte om det är rimligt att lagra sådana mängder vätgas som krävs att kompensera bortfallet från tex solceller (eller vindkraft) under vinterhalvåret här?
Edit, jag ser annars smidigheten i att lagra energi på detta vis jämfört med normala elektriska ackumulatorer.
Grejjen antar jag är att du kan lagra "el" som dina solceller producerat och användas senare. Men i vätgassammanhang är ju målet att kunna vänta månader-halvår dvs tillverka vätgas på sommaren och använd på vintern.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av rödluvan »

Om jag förstod det hela rätt så skall alltså detta fungera ungefär som Daléns AGA massa men under lägre tryck, till skillnad mot den så verkar det som att man inte behöver lösa gasen i något annat bärarmedium här om jag förstod det hela rätt. Förmodligen sintermetall av något slag, hoppas att någon gör reverse engineering på det om detta verkligen stämmer, det skulle vara intressant att veta mer.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av bastard »

verkar så, jag bryr mig inte än, funker det och priserna börjar bli lägre så kan detta vara ett alternativ, speciellt om lagringsenheterna i sig blir prisvärda per kwh
så man kanske kan ha 100-1000kwh lagrat hemma
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tråd om vätgasproduktion, för hemmet/kvarteret/byn

Inlägg av rödluvan »

Ja, kunde man kringgå första steget i lagringsprocessen så borde en kubikmeter flytande gas faktiskt vara rimligt att framställa över en månad tror jag, kanske inte enbart med solenergi, men kanske med en kombination av olika energikällor som kan omvandlas till elkraft alternativt användas direkt tror jag.

Mest effektivt, om man använder spjälkningsprocesser med vatten, vore att också tillvarata syret, det går att hantera syre kortare perioder enligt ovan, men att komprimera syre till flytande form i första etappen går i dagsläget mig veterligen inte att komma runt enkelt som det möjligen gör med vätgas (men detta kan kanske komma att ändras).
Men, som sagt så behöver man inte haka upp sig på flytande gas eller kompakta behållare om det gäller lagring för en stationär enhet, det går ju egentligen lika bra att göra en lång gasledning för lågtryck från en stationär gasklocka/ballong, etc. (konstruerar man den korrekt så är gamla tiders gasballonger inte så vansinnigt som det verkar idag, så lagrade man ju industrigas långt in på 1930 talet i vissa sammanhang, den skall inte kunna sprängas i egentlig mening om den är korrekt gjord, inte heller mjuka ballonger, dessutom går det ju att ha den någonstans där ett eventuellt tillbud inte kan skada människor eller djur).

Även om dendär inte kommer ut på marknaden så tål detta att tänkas på tror jag.
Äldre fordonsmotorer är ju relativt enkla att bygga om för vätgas eller annan brännbar gas drift.

(Nackdelen med Metan är att den inte går att komprimera enkelt eller lagra på flaska enkelt, annars fungerar egentligen orenat metan nästan lika bra för motordrift, så har man ännu fler källor till användbar gas för stationära enheter om man tex gör en kammare för rötslam som sedan ju går att köra ut på åkrarna att bli till mull och jordförbättring när den brunnit klart, man kan nog gräva ned den på våra breddgrader så att behållaren kan tillgodogöra sig värme från marken vintertid.).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Energi"