Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av maskros »

Jag tycker mig vara långsiktig, jag inbillar mig att jag gör det mesta på 50 års sikt eller så. Mina prepps handlar om att bättra mina och familjens förutsättningar oavsett vad som händer. Inte alls så att vi klarar allt, vi är inte fullpreppade för något men vi är 80/20 för ganska mycket. I svaga stunder kan jag känna mig lite som en katt vid en gräddskål -- det är lugnt, vad som än kommer så är vi hyfsat förberedda.

Så ändras livet, eller världen omkring en, och man fokuserar om, någon del av preppingen som tidigare varit ett scenario bland många blir plötsligt allvar och måste hanteras. Och jag, eller snarare mina prepps, förändras.

Jag tänker på ekonomin.

Mitt jobb har gjort att jag kunnat spara rätt mycket samtidigt som jag haft möjlighet att preppa rätt hårt. Har haft lite FIRE https://tessin.com/sv/blogg/om-fire-del-1/ i tankarna och lagt upp en budget för det. Fokus har hela tiden legat på att förbereda för att klara en knasig värld om 50 år.

Men sen kommer 20% inflation och plötsligt känns det inte så viktigt att ha en 4WD BOV utan istället byts den mot en 2WD KIA som klarar sig under 0,5 l/mil och har låg skatt. Solpanelerna inte en guldkant utan en förutsättning för att kunna bo där jag bor, samma med vedspisen och vedbon, spisen går hela tiden när jag inte sover, vedbon som tidigare känts oändligt rymlig känns nu otillräcklig och jag funderar som bäst på hur jag ska få ihop mer ved och effektivisera eldningen så det inte blir så jobbigt. I synnerhet som gammeln (dödens lillebror) har börjat hälsa på.

Så mitt preppande har svängt det senaste året och jag känner att jag överger min princip om att vara "jämn" i preppingen delvis övergivits och fokus har hamnat mer på ekonomi än ruttet klimat, kraschade ekosystem, energibrist och civilisationens kollaps.

Det är förstås delvis en konsekvens av att jag fortfarande vill vara en del av det normala samhället. Jag vill kunna ta bilen för att hälsa på släktingar och vänner. Ändå känner jag på något sätt att jag "sviker mina ideal" när jag (lite tillspetsat) slutar köpa hästredskap och bättra odlingsmarken för att istället fokusera på att kunna fortsätta leva mitt vanliga liv.

Preppad som fan (har jag tyckt) men 20% KPI-inflation har fått mig att gå på knäna och delvis överge mina planer.

Nån annan som har tankar kring att ekonomin påverkat ens fokus/principer/framtidstro?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av lupl »

Kanske ett sidospår…
Men jag har kommit till en insikt att hot/problem/katastrof inte alltid behöver komma utifrån.
Den kan komma så nära/inifrån också.
Man blir sjuk på ett eller annat sätt, finns många hemska ting i det avseendet.

Har jag fått erfara.

/ lupl
Ursus

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av Ursus »

Jag tror inte att du ska ha dåligt samvete över detta, även om det känns som självsvek. Vi är alla bara människor och ingen är perfekt.

Prepping ska ju inte heller bli en helomfattande och besatt livsstil där alla pengar, all tid och all energi skall gå åt till förberedande inför möjliga/hypotetiska kriser av större magnitud, som kanske inte ens kommer under ens livstid. Då känns det som bortkastat liv.

Nu känns det i allmänhet som att den svenska preppingrörelsen är ganska moderat i sitt förhållningssätt, men på engelskspråkiga forum har jag definitivt fått känslan att många går väldigt för långt i sin oro.
På reddit finns exvis r/collapse, där allsköns användare postar de allra doomigaste nyheterna de kan finna (och ibland inte alls doom, men tolkades som så) och sitter sedan och diskuterar i all oändlighet hur just detta skulle härbärgera civilisationens och människornas undergång.
Efter ett tag startades r/collapsesupport, dit folk fick fara och skriva av sig när de till sist bröt ihop av all ångest de fick av den ursprungliga forumsdelen, men detta forum erbjöd mer blind fatalism än support så vitt jag kunde se. Typ "det finns inget att göra, acceptera bara".

Det var efter utflykter på sådana platser som jag själv började tagga ned med mina förberedelser. Prepping kan lätt bli en blind dogmatism där man till sist tror att världen går under närhelst och man måste vara förberedd hela tiden. Forum där likasinnade eldar på varandra gör inte saken bättre. Men sker något i större skala så finns det ändå inte mycket att göra som vanlig Svensson; tur kommer sannolikt att vara det avgörande.

Ibland blir det inte som planerat, ibland måste man också bara leva! Även med hyfsad prepp är man hästlängder före de flesta andra, och det är inte fy skam.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av xsive »

Det räcker med att läsa ämnesraden i dom trådar som skapats på senare tid jämfört med för ett par år sen för att snabbt se att vi alla har påverkats mer eller mindre av den ekonomiska utvecklingen.

Prylprepp har minskat betydligt. Har man redan tre kök behövs inte ett fjärde med ultra super funktionen om 5g mindre vikt.

När diskuterades sist den där fina yxan, kniven eller ficklampan?
Samtidigt skall man inte glömma basic.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av maskros »

Tack för tankar! Jag uppfattar att jag inte är helt ensam i mina funderingar.

Jag reagerade på Ursus inlägg:
Ursus skrev: 13 jan 2023 21:48 Prepping ska ju inte heller bli en helomfattande och besatt livsstil där alla pengar, all tid och all energi skall gå åt till förberedande inför möjliga/hypotetiska kriser av större magnitud, som kanske inte ens kommer under ens livstid. Då känns det som bortkastat liv.
Jag håller inte med dig. Det är meningen med livet, för mig, just nu.

I övrigt sunda tankar.

Men allvarligt, för mig som har kids. Vad kan vara viktigare än att se till att det blir bra för dem? Nä, jag lägger inte ALLA pengar på prepping men bra stor del av min budget handlar om det i en eller annan form. Det hindrar inte att jag njuter av gott vin och goda tilltugg, träffar vänner och gör saker jag njuter av men huvudspåret i mitt liv -- just nu i alla fall -- är förberedelser i en eller annan form.

Sen kan man ju ifrågasätta vad "förberedelser" innebär. Att jag bygger en större vedbod, är det "förberedelse" eller bara vanligt ekonomiskt förutseende och hantering av en kommande ålderdom? Inköp av en eller ett par motorsågar och några par vinterkängor, är det "förberedelser" eller bara alpha strategy för mitt eget liv (de kommer att räcka efter min död)?

Hursom har tanken på att världen kommer att förändras, mycket, av en eller annan anledning, kommit att bli drivkraften i mitt liv. En del lägger timmar, dagar, veckor och mer på att jaga ett speciellt frimärke och betalar sedan mycket mycket för att få ha det i sin pärm med andra frimärken. Som en kompis brukar säga: Hobbys kostar! Min är att göra så mycket jag kan för att det ska göra så lite ont som möjligt när civilisationen faller. Galen? :mrgreen:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 13 jan 2023 22:50 Tack för tankar! Jag uppfattar att jag inte är helt ensam i mina funderingar.

Jag reagerade på Ursus inlägg:
Ursus skrev: 13 jan 2023 21:48 Prepping ska ju inte heller bli en helomfattande och besatt livsstil där alla pengar, all tid och all energi skall gå åt till förberedande inför möjliga/hypotetiska kriser av större magnitud, som kanske inte ens kommer under ens livstid. Då känns det som bortkastat liv.
Jag håller inte med dig. Det är meningen med livet, för mig, just nu.

I övrigt sunda tankar.

Men allvarligt, för mig som har kids. Vad kan vara viktigare än att se till att det blir bra för dem? Nä, jag lägger inte ALLA pengar på prepping men bra stor del av min budget handlar om det i en eller annan form. Det hindrar inte att jag njuter av gott vin och goda tilltugg, träffar vänner och gör saker jag njuter av men huvudspåret i mitt liv -- just nu i alla fall -- är förberedelser i en eller annan form.

Sen kan man ju ifrågasätta vad "förberedelser" innebär. Att jag bygger en större vedbod, är det "förberedelse" eller bara vanligt ekonomiskt förutseende och hantering av en kommande ålderdom? Inköp av en eller ett par motorsågar och några par vinterkängor, är det "förberedelser" eller bara alpha strategy för mitt eget liv (de kommer att räcka efter min död)?

Hursom har tanken på att världen kommer att förändras, mycket, av en eller annan anledning, kommit att bli drivkraften i mitt liv. En del lägger timmar, dagar, veckor och mer på att jaga ett speciellt frimärke och betalar sedan mycket mycket för att få ha det i sin pärm med andra frimärken. Som en kompis brukar säga: Hobbys kostar! Min är att göra så mycket jag kan för att det ska göra så lite ont som möjligt när civilisationen faller. Galen? :mrgreen:
Vaaa!!! :shock: Hobbys kostar.... Stoppa pressarna, nu har vi en nyhet. :mrgreen:

Jo tack jag vet att hobbys kostar.. Mina hobbys är lagda på is av två anledningar, så jag försöker nyttja tiden för lite ny kunskap som är gratis. :D

En hobby måste man ha, om den är frimärken, prepping, segling, bilar eller datorspel som är en dyr hobby då ett nytt grafikkort kostar som en begagnad bil nu i kretsbristen.
Det viktiga är att en hobby inte tar över ens liv... Vi har bara ett liv och för vissa är det 120år och för vissa bara några timmar... Vi vet aldrig när livet tar en oväntad vändning, så det är viktigt att njuta av livet.. även njuta av sin hobby, men en hobby får aldrig gå så långt att det blir ens enda liv, då upphör det att vara en hobby... Lite mycket för en fredagskväll kanske. men tänkvärt. 8-)

När det kommer till din tråd. 8-)
Preppingen som annat i livet så svänger omvärlden med ekonomier, pandemier o annat som gör att vi kanske får oss en tankeställare.. Har jag preppat rätt.
Inget är rätt eller fel, det är som med lotto.. inträffar det jag har preppat för?
Vi kan inte preppa för alla tänkbara scenarios, det är som att försöka föreställa sig hur stort är verkligen universum.. Man kan försöka, men sannolikheten att man har svaret på frågan är liten då fakta ändrar sig över tid.
Vi kan göra kvalificerade gissningar utifrån informationen vi har och hoppas det inte ändrar sig för mycket och om den ändras, så får vi vara flexibla o flytta fokus dit den behövs för stunden
Om du känner att du har en 80/20 prepping för det mesta då är det kalasbra ju :D :up:
Då ställer jag frågan.. Vad är det du inte har preppat för? ;) (retorisk fråga för en tanke så att säga)

Du ställde frågan: (Nån annan som har tankar kring att ekonomin påverkat ens fokus/principer/framtidstro?)
Japp den har påverkat mitt fokus i form av prioritering, även om de prioriteringarna inte ändrat sig mycket senaste 5åren.
Principer o framtidstro är oförändrad utav mitt tänk sedan min sjukdom 2014.. Förbereda sig på det värsta o hoppas på det bästa.. Oro är en mental fiende.

Att ifrågasätta sig själv eller att tänka högt så man får en respons från omgivningen är nyttigt emellanåt... varför? .. så man inte blir fast i ett tunnelseende eller någon form av ritual........ eller bara för att frustrera av sig lite.. Det är nyttigt för själen. :mrgreen: :up:

En bränslebil snål liten bil är smart att ha 2023. :up: Men det finns inget som säger att du inte kan ha en 4WD BOV oxå.. bara att man inte har den för vardagsåkningen. Ha en liten snål bil för alla milen och en BOV för tillfällen när det är bra att ha en dragbil, lasta saker.. eller en som man inte är så rädd om för lite kul Hobby offroad körning. ;)

Jag vet inte om mitt lilla svammel var något att ha. :mrgreen: Men mina 5cent.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av bastard »

om man i förväg skulle veta vad som kommer skulle det varit extremt mycket lättare att förbereda sig

sin egna död vet man att den kommer, men inte när, om man själv inte väljer...

ju mer något påverkar omvärlden ju mer sannolik blir vissa saker i framtiden
och då kan man styra om vad man försöker ordna

vet du att regnandet ökar i längd och kraft hela tiden, så ser man till att taket är helt och tätt
skulle du inte se mer än duggregn i årtionden så kanske man försöker ordna så mycket vatten på lager, men skiter i taket
det är nog ganska självklart

ju äldre man blir, ju mindre behöver man ha på lager
men, någonstans så ser man att
hm
jag kanske kan klara mig livet ut om jag ordnar 100 kubik ved, ihop med ex solpaneler
eller 4 kubik diesel kommer räcka länge, och jag kommer ändå behöva ha det om inget udda kommer hända
kan skaffa det nu, så kanske man tjänar på det med för det går sannolikt upp i pris

så att ha 100 knivar blir ointressant, men 1000 kg ris är något som blir mer mer intressant

saker som händer , ex kriget i ukraina, gör att man lär sig saker
kanske ha den där extra rullen med byggplast, för fönster kanske inte går att få tag på efter :shtf:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 13 jan 2023 20:16 Jag tycker mig vara långsiktig, jag inbillar mig att jag gör det mesta på 50 års sikt eller så. Mina prepps handlar om att bättra mina och familjens förutsättningar oavsett vad som händer. Inte alls så att vi klarar allt, vi är inte fullpreppade för något men vi är 80/20 för ganska mycket.
50 år är en jäkligt lång tid.
Personligen känns det inte riktigt meningsfullt att preppa för något som ligger bortom min statistiska dödsdag.
Förstår tanken men frågan är när den dagen kommer och man lämnat jordelivet om det verkligen finns någon
som vill ta vid och använda dom redskap du skaffat eller om det bara ses som skrot som behöver forslas bort
för att underlätta försäljning.
Eftersom jag inte kan säga jag tror på det kommer jag inte preppa på så lång sikt.

En BOL i form av mindre gård i sig är ett utmärkt arv till nästa generation om man har överskott att placera så
det säger jag inte emot. Men ser den i första hand som prepp för min livstid att använda i kristid och
samtidigt möjlighet att värdesäkra kapital. Uppoffra inte för mycket idag för att preppa för nästa generation.
Försökte säga samma till min bortgånge far att använd det du sparat så länge du har ork.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av entropi »

Prepping handlar i min värld om att skaffa sig valmöjligheter, och det har du gjort genom att syssla med FIRE.

En viktig faktor för att lyckas med prepping är att anpassa planen till verkligheten, vilket det verkar som att du gör. Genom att fokusera på att minska onödiga utgifter i FIRE-rörelsen, kan dina förändrade prioriteter jämföras med att balansera en 60/40 portfölj...

Klimatforskningen visar viktiga aspekter som bör tas på allvar, men det finns också mycket alarmism.
Fundera på vilka förändringar du ser och dra slutsatser för att vikta din prepping. Fortsätter man investera i förbättrad valmöjlighet, kommer det att ge dig eller dem du lämnar efter dig mer valmöjligheter i framtiden när det är lättare att se vad som händer. Om du "bränner" alla resurser på "klassiska" scenarier kanske du inte har lika mycket möjlighet att anpassa dig längre fram för något du missat. Eller i värsta fall hamnar du i en "sunken cost fallacy" där du satsat så mycket på ett projekt att du inte kan eller vill ge upp eller klarar att anpassa dig när något oförutsett händer.

Jag känner igen mycket av det du säger. En sak jag börjat vikta om de senaste åren är att inte "sitta fast", varken geografiskt eller i en fast anställning.
Jag har också justerat mina tankar kring en framtida FIRE till att försöka fortsätta vara relevant och/eller skaffa flera inkomstströmmar för att vara flexibel och kanske hoppa in och jobba in lite pengar och fylla på min portfölj när det behövs.

Dessutom tror jag AI kommer dyka upp som en svart svan och börja ställa alla våra investeringsmodeller på ända inom några år.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av bastard »

AI kan även ställa till det med jobb

finns en hel del jobb som skulle kunna tas över av datorerna snart
ex polititiker, där skulle dom vara överkvalificerade i jämförelse med dom eländiga sakerna som är där nu :mrgreen:

men, lärare , till viss del skulle antagligen vara mycket bättre

och allt från telefonsupport till ekonomer

alla skriv bordsnissar kan få gå tillbaka och lära sig jobba med något som inte AI kan göra :twisted: :lol:

kan bli intressant, industrirevolutionen omfördelade jobben på allvar
nu kan den snart komma till tjänstemännen, med råge hoppas jag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"