Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av rödluvan »

Var ett helt bergrum till salu här förut (i alla fall definitivt förhandlingsbart tror jag...) man kunde ha fyllt med diesel, men det är inte så så stor mening med att grämas över saker man borde ha gjort förr nu när man står med facit i hand.
Jag ångrar att jag inte köpte Bitcoins på 90 talet, jag ångrar som bara satan att jag inte köpte upp fastigheter med mycket skog på 90 talet, det ångrar jag till och med mer än att jag inte köpte diesel, jag ångrar skitmycket att jag inte köpte en gård i Skåne när det var billigt, jag ångrar att jag inte köpte mark i Estland, jag ångrar att jag inte köpte diesel från Ryssland på 90 talet, osv... Men vad tjänar det till nu egentligen. Den stora svårigheten är ju att veta vad man borde göra nu.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av maskros »

Varning: Svamligt inlägg mycket för egen skull.

:D Ja vi är alla genier i efterhand.

Veta kan man inte men jag tror det går att gissa någorlunda och se till att man inte hamnar helt fel, även om det bara blir delvis rätt.

Jag gissar (för det skrivs så av klokare människor) att räntorna inte sjunker nämnvärt det närmsta året, att energi fortsätter vara dyrt och att lönen inte stiger lika snabbt som kostnaderna. Min slutsats av det är att jag ska köpa grejer nu. Men som vanligt vet jag inte riktigt vad.

Min budget består i princip av: Boende, Reparationer och underhåll, Kommunikation, Mat och kläder, Bil, Nöjen

Boende
Det är som det är, jag kan inte köpa el i förväg, inte sotning, soptömning eller slamsugning heller så där är det bara att åka med i prisrallyt.

Reparationer och underhåll.
Där skulle det förstås gå att köpa viss material och materiel och lägga på lager.
Riktig lösningsmedelsburen oljefärg håller i över 20 år och klarar frysning så det kan vara något.
Fiberskivor, glas, plåtgrejer, spik och skruv förstås. Filter, oljor och reservdelar till maskiner.


Kommunikation
Det kan jag inte förbetala mer än ett par månader, bara att åka med.

Mat är svårt att förköpa undantaget lite konserver.

Kläder och skor utom gummistövlar går att förköpa.

Bil
Bränslet kan jag inte men oljor och filter för förväntad livstid är kanske en idé.

Nöjen
De flesta kostar när de upplevs. Lite drycker kan man förstås lagra.

Så shoppinglistan blir underhållsmateriel för bostad, maskiner och bil, kläder och dryck.

Vad köper man för bra (och billig) lösningsmedelsbaserad oljefärg och var köper man den? Tänker att det kan vara läge att köpa 30 l i 3 l-burkar.
Var köps bra (och billiga) maskindelar och filter?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av rödluvan »

Tyvärr låg de bästa källorna för billiga fordons och maskindelar av riktig metall (iaf för lantbruksmaskiner och vissa terrängbilar) i Ryssland och Ukraina.
Men, ibland kan man bygga om delar till andra motorer så att det passar, iaf om man gör det riktigt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av entropi »

Effekten du pratar om kallas Cantilloneffekten och du försöker förutspå vart alla nytryckta pengar tar vägen.

Ovanpå det har du utveckling och människor/företag som faktiskt skapar värde och välstånd snabbare än regimen hinner trycka pengar. Det skapar lokalt deflation i vissa sektorer.
Inom de områdena (som kommunikation) ska du inte satsa förrän vi hamnat i hyperinflation. Tex kommer förmodligen ett SpaceX sattelit-modern vara både bättre och billigare länge fram, för det utvecklas snabbare än Riksbanken kan trycka pengar och ge till sina kompisar.

Dessutom behöver du förutspå dina framtida behov. Är det 20L eller 30L färg? Nej, jag hade hellre försökt hitta en aktie i ett bolag som säljer färg och sen sålt så mycket färg-aktier och köpt precis den mängden färg jag behöver när den behövs.
Ärligt talat tror jag inte jag kan förutspå vilket bolag som säljer mest färg, så jag köper en indexfond i verkligheten.

Däremot hade jag köpt färgen om jag misstänkte att centralplanerare ser till att färgen görs sämre genom att tex förbjuda ingridienser som gör den sämre. Eller lagt upp ett lager så det finns om jag tror en kris gör att det inte kommer finnas färg när behöver den pga tex 10 år av krig. Sen när jag ska måla köper jag ny färg och roterar den gamla on det går.

När det gäller kläder har iaf jag en stokastisk Wife Acceptance Faktor som utmaning där det dessutom gäller att förutspå modet och hur en Gray Man bör se ut om 20 år ;)
Men Blåkläder eller liknande som används ute i trädgården kanske är vettigt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 06 feb 2023 05:46 När det gäller kläder har iaf jag en stokastisk Wife Acceptance Faktor som utmaning där det dessutom gäller att förutspå modet och hur en Gray Man bör se ut om 20 år ;)
Men Blåkläder eller liknande som används ute i trädgården kanske är vettigt.
Oj ett nytt begrepp. SWAF. Den stokastiska delen - Känner du dig påverkad av den?
Kan väl förstå den för 50% av hushållets klädinköp men menar du det är risk att den bättre hälften inte vill synas utomhus med
Gray Man som råkat följa fel modetrend? Just Gray Man modet förändras väl ytterst långsamt över tiden?
Hmm ok det kanske är skillnad på Gray man i Säffle mot Gray man på Östermalm. ;)
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av Omnivore »

Jeans och skjorta, tröja eller t-shirt är väl alltid "grått", åtmintone på herrsidan. Gäller tröjor utan uppseendeväckande tryck förstås. På damsidan kan det gråa lika gärna motsvaras av "blommiga tanten" som jag först hittade i en av Wilderängs böcker.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 06 feb 2023 09:49
entropi skrev: 06 feb 2023 05:46 När det gäller kläder har iaf jag en stokastisk Wife Acceptance Faktor som utmaning där det dessutom gäller att förutspå modet och hur en Gray Man bör se ut om 20 år ;)
Men Blåkläder eller liknande som används ute i trädgården kanske är vettigt.
Oj ett nytt begrepp. SWAF. Den stokastiska delen - Känner du dig påverkad av den?
Kan väl förstå den för 50% av hushållets klädinköp men menar du det är risk att den bättre hälften inte vill synas utomhus med
Gray Man som råkat följa fel modetrend? Just Gray Man modet förändras väl ytterst långsamt över tiden?
Hmm ok det kanske är skillnad på Gray man i Säffle mot Gray man på Östermalm. ;)
Haha, Ja jag påverkas definitivt av den faktorn!
Det spelar ingen större roll hur bra eller taktiskt gångbara vissa plagg fortfarande är.
Plötsligt kommer det hem paket med nya kläder trots att de gamla kläderna fortfarande fungerar bra, med hänvisning till ändrat mode ;)
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av bastard »

där jag är så är arbetskläder grått
typ hantverkarkläder
ofta praktiska och bra kläder nufötiden
sällen folk som funderar på vad det är för några
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"