Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 15 jan 2023 21:15 AI kan även ställa till det med jobb

finns en hel del jobb som skulle kunna tas över av datorerna snart
ex polititiker, där skulle dom vara överkvalificerade i jämförelse med dom eländiga sakerna som är där nu :mrgreen:

men, lärare , till viss del skulle antagligen vara mycket bättre

och allt från telefonsupport till ekonomer

alla skriv bordsnissar kan få gå tillbaka och lära sig jobba med något som inte AI kan göra :twisted: :lol:

kan bli intressant, industrirevolutionen omfördelade jobben på allvar
nu kan den snart komma till tjänstemännen, med råge hoppas jag
SVT-text-tv är bevis på det.. Det är maskinskrivna artiklar.. vilket syns då och då på formuleringen i skriften. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av rödluvan »

Jo, jag tänker mig också att i ett riktigt krisläge så kan man förmodligen bli tvingad att lämna allt där man är och står, jag kanske ramlar i duschen och slår in skallen, man kan åka på lungcancer trots att man aldrig rökt, skrumplever trots att man aldrig smakat alkohol, amputera benen på grund av diabetes, halka och bli överkörd av bussen i morgon, osv, osv, kort sagt saker man inte vet eller riktigt går att gardera sig mot hur mycket man än försöker.

Nya knivar och sådant är roligt därför att det är roligt i sig att hålla på med om man gillar det, men efter en tid blir de flesta mättade, eller så hittar man någon nish där det övergår till mer traditionellt samlande där samlande blir till en hobby som mer och mer förlorart kontakten med vad man nu hade som ursäkt att införskaffa 40 knivar när man en gång började, osv. Har man det inte är det naturligt att man kanske tröttnar efter en tid när spänningen och jakten rylar i sig känns mindre intressant, man kanske tappar intresset för status förempål gradvis med stigande ålder och man blir mer bekväm av sig och vill kanske hellre gå runt och hacka pinnar med yxan över axeln som mormor och morfar och sitta och elda i en bekväm gungstol framåt kvällen och elda så att det blir riktigt varmt och gosigt i ställetför att försöka träna på att lära sig att uthärda kyla i sovrummet och liknande som (i allafall jag) gjorde när man var yngre, nu vet jag ju ungefär vad jag tål och hur man acklimatiserar sig till kallare om det krävs men dessemellan vill jag numera har det varmt och skönt i gungstolen. Nu vill jag ha fordon och maskiner som håller och är lätta att laga i ställetför att drömma om lyxiga åk, helst så att jag slipper bry mig allt för mycket över nya fordon eller husrenoveringar under min återstående livstid, nytt kök eller nytt badrum betyder inte längre någonting för mig bara det fungerar och är trevliga att använda, jag behöver verkligen inte glänsa för någon med sådant, däremot bakar jag gärna en god kaka så ofta doktorns order tillåter det och en kopp kaffe med någon trevlig person jag träffar av fri vilja och med hjärtat vill umgås med, jag har alltid varit noga med att hålla isär arbete och fritid när det gäller sådant, gillade jag tex inte (i teorin) chefen så kommer han inte innanför min dörr (men det gör däremot alltid en äkta vän, trevliga människor kan jag så klart också bjuda på kaffe, men inte någon som bara är där för formalitetens skull, då tar jag hellre någon restaurang eller liknande om man hade behövt det.) och ingenting binder mig dit, inte heller till ändlösa uppgifter man egentligen inte gillar eller känner någon passion för, mitt liv är för kort att hålla på med trista saker om det inte är nödvändigt.

Just nu funderar jag tex över om det är klokt att fortsätta här uppe i vintermörkret, att ständigt slåss med väta och röta, sönderfrusna vattenledningar, duscha i svinkallt vatten osv, hur mycket jag än älskar gården och att kunna odla sådant man är van så lockar Spanska solkusten allt mer och områden där det inte kostar många kronor att leva, husen är vackrare än i de överprisade sönderbyggda områdena på sverigemäklarnas hemsidor, och människorna överlag är mycket trevligare än i turistorterna och man slipper alla trista högfärdiga människor och stress i de dyra områdena.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av somvanligt »

Det finns ju en tråd i gamla swedishsurvivalist som typ hette "när är det färdigpreppat", alltså vid vilken ålder, för ju äldre folk blir ju mindre angelägna/passionerade blir de. Det är att förvänta.

Ibland tänker jag att om man skulle leva om sitt liv att prova ha noll marginaler och inte köpa någonting som man inte verkligen behövde. Jisses vad man skulle ha pengar! Men då smäller det väl och så får man skäll för vilken ansvarslös idiot man är istället :D
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av rödluvan »

Det viktiga tycker jag, oavsett är att man finner en bra och välfungerande balans som känns trivsam och passar ihop med det vardagliga livet och att man inte bygger upp en massa onödiga saker som kräver löpande penningsummor och som skulle bära iväg bortom kontroll om det kapital sk*ter sig, tex om man blir sjuk eller liknande samt att eventuella personer man bor tillsammans med, (om man har det problemet... :) ) också är bekväma med det man gör.

Jag ser inget fel i att ha "preppande" som en hobby och införskaffa exklusiva prylar man kan hitta en ursäkt att kunna leka med när man kan göra det om det är saker som får en att trivas. Jag har själv fortfarande minst 30 olika knivar, tio stormlampor, osv... dock numera mest för att det är kul att meka med gamla stormlampor och det är mysigt att tända den mörka höstkvällar, knivar är ju alltid kul både att samla och att leka med, tex kastknivar och skit som börjar bli svårt att motivera med någonting annat än just att de är roliga att leka med... Visst, teoretiskt sett är det säkert bra att kunna kasta en kniv i röven på någon bandit, men mest är det förbaskat kul ibland att från håll hacka sönder oskyldiga brädlappar med diverse järnskrot. :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av maskros »

Lite OT men: Nån dillade i mig att skor är alldeles för billiga. Jag kör alpha strategy https://zombieprepdotnet.files.wordpres ... reface.pdf (börja läsa på s59, innan det är det politiskt amerikanst blaj) ganska konsekvent och skor kommer ju bli dyra. :smack:

Jag.
Måste.
Sluta.
Köpa.
Skor och kängor.
På.
REA.
Så.
Fort.
Jag.
Får.
Reklam.
Om.
Det.

Mina barn kommer att ärva oanvända, ouppackade kängor och skor i strl 44-46 så det räcker halva deras liv.
:mrgreen:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av rödluvan »

Om man spenderar mycket pengar på skor skulle jag fundera på ett par riktiga, skräddarsydda kängor hos en skomakare, dyrt, ja, men är de gjorda av en duktig skomakare av högkvalitativt läder så kan det vara värt att fundera över det. Skor med riktigt gjord lädersula är någonting helt annat än än sulor fyllda med syntetmaterial som spricker sönder eller trampas ihop med tiden. Dessutom går det ofta att byta sulor och andra delar på handgjorda kängor om de blir utslitna.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10331
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av bastard »

jo, men när man står där med 7-8 par riktiga kängor då? :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av maskros »

Man kan ju bli lite "sned" i sitt preppande. Jag har lite för många kängor, som sagt, och kanske lite för många knivar -- inga dyra, bara många. Och lite för många LED-lampor och LED-strålkastare och lit för många lite olika saker som jag tror det kan bli svårt att få tag i sen. Rakhyvlar med tvillingblad... :shock:

Jaja. Men å andra sidan är det en del grejer som jag inte behöver tänka på att köpa under resten av livet. Ekonomisk prepping, kanske. I alla fall inflationssäkert. Önskar bara att jag hade haft förstånd att köpa 100 m3 blankdiesel när den kostade runt tian.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av rödluvan »

Sedan brann ditt dieselförråd ned till grunden, resten blev stulet och du blev utan i allafall... :mrgreen:

Flest prylar när han dör vinner och jag tänker tamefanken inte heller komma sist!
Moore is moore... :mrgreen:

Jag insåg tex att jag aldrig använt elverket ens när det var strömavbrott, men det inger en trygghet att det står där.
Samma sak att veta att jag har typ tjugo olika ficklampor i varierande stadium av batterifunktion att välja mellan antar jag... Jag använder typ två av dem mer frekvent. Så, du behöver inte oroa dig, alla andra vet redan att vi härinne är knäppa utan att vi behöver motivera varför, inte heller inför sig själv... :lol: :

Fördelen är att ingen ens reagerar längre eller ställer några frågor över att jag släpar hem innehållet i ett gammalt kylskåp på ryggen genom skogen eller knackar ut gamla konservburkar... "-Jag skall ha dem när jag klyver ved." brukar säkra det ännu mer, dessutom håller det påträngande personer och dörrknackare borta... :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10331
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Omfokusering - eller Maskros gnyr och gnäller lite.

Inlägg av bastard »

någon gräns på 10 kubik från msb :notme:

men 100 kubik blankdiesel hadde nog varit en av dom bättre pensionssparsplaner man kunde gjort :cry:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"