aggresiv reklam?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

aggresiv reklam?

Inlägg av bastard »

halft ot men

jag tycker att det blir mycket mer och dessutom ganska påträngande, nästan aggresivt

har en mailadress som är offentlig, och får reklamutskick, skummar igenom det om jag letar efter något , oftast bara skickar jag det till soptunnan

men det har blivit betydligt mer reklam från många

kan det vara minskad försäljning som gör att dom börjar slåss mer om kunderna?
mer nätförsäljning, ex amazon?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: aggresiv reklam?

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 22 jan 2023 10:38 har en mailadress som är offentlig, och får reklamutskick, skummar igenom det om jag letar efter något , oftast bara skickar jag det till soptunnan

men det har blivit betydligt mer reklam från många
En mailadress som används offentligt kommer med tiden bli mer och mer infekterad av reklam om man inte aktivt bekämpar det.
Har mailadressen hamnat på en lista kommer den listan delas med andra, som delas med andra osv.
Visss typ av reklam går inte bekämpa men brukar kunna filtreras direkt till papperskorgen.
Det som är lite mer seriöst måste man aktivt se till man blir avskriven från listan.
Har en adress jag använt i tiotalet år och jag gör en drive kanske var annan månad för att minimera utskick.
Låter man det vara blir mailen obrukbar efter bara några år.
Finns inte och har aldrig funnits någon moral eller respekt för integritet bland företag som fått tillgång till dina uppgifter
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: aggresiv reklam?

Inlägg av EN brun böna »

Min yahoo mail är omöjlig med många reklamsnuttar som blinkar förbi i ytterkanterna eller som text i botten på sidan. Men även bluffmail från typ utlandsbank eller snygga ryska flicka vill ha kontakt.
Så den mailen är min skräp, men tyvärr även den som brorsan kommer ihåg. Lite jobbigt nu att sålla bort skräp för att hitta nya mail från honom. Vilket resulterade i att jag inte fick veta att mamma dött förens 3 dagar efter. Mamma var 92 år så det var väntat, hon hade även nyligen haft covid.

Min gmail är helt ren från både reklamen samt bluffmailen.
Så det kanske beror mer på vilket mail"bolag" man har?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: aggresiv reklam?

Inlägg av bastard »

det är en gmail
och det mesta rensas bort
det som är kvar, som jag ser som mer aggresivt är från större firmor
som elgiganten,xxl,astrosweden, jaguargruppen, och så vidare
inget av det är rent spam, utan firmor jag handlat ifrån och som jag inte avsagt mig mailen ifrån då jag letar saker, men dock till rätt pris

det är hur ofta och hur påträngande dom blivit
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: aggresiv reklam?

Inlägg av maskros »

Jag upplever liknande som bastard, men även från företag jag faktiskt gör affärer med.

Företag som jag gjort några köp från bombarderar mig med rabatterbjudanden och "flash sale". Upplever en klar ökning. Gissar att när folk får det tufft blir det tufft för butikerna och att maila ut kostar rätt lite. I några fall funkar det dessutom på mig. Vem kan motstå 6 bambukalsonger för 200 kr?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: aggresiv reklam?

Inlägg av xsive »

Dom flesta större drakarna som xxl har jag avsagt mig för att jag inte tycker dom ger något.
Elgifjanten lika så. Tröttnat på deras fejkade extrapriser.
Letar hellre själv på hemsidan eller via pricerunner när jag behöver något.
Bli översköljd av reklam för saker man inte behöver är meningslöst.
Kan väl vara att jag missar något fynd men har man inte letat själv så behöver man det inte
Jula har jag kvar för tycker det kommer saker som kan vara intressanta i reklamen.
Amazon handlar jag ganska regelbundet från. Deras mailutskick är bara pinsamt dåliga.
Algoritmen är kass. Får mail med ”Baserat på din senaste aktivitet tänkte vi du kan vara intresserad av:”
Och så exakt samma vara till exakt samma pris jag förkastat. Kunde ju varit vettigare om dom kickat ut
att nu finns den varan 20% billigare eller liknande alternativ vara men nej, nej :hm:
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"