Sida 2 av 2

Re: Prepping på förskolan

Postat: 27 mar 2023 13:31
av Omnivore
Dagens inlägg i bloggen Vardagsprepping.
Älskade ungar :hug:
https://vardagsprepping.se/krisberedska ... gars-ogon/

Re: Prepping på förskolan

Postat: 28 mar 2023 08:36
av deadrabbit
Riktigt kul att se. Vilka förebilder bra jobbat av alla inblandade. När de skaffat sig linkedin eller gör sitt första cv kan nog materialet passa in där som projekt.

Re: Prepping på förskolan

Postat: 30 mar 2023 14:52
av entropi
haha, jag tycker förskolan kan hyra in Ursus som konsult för beredskapsimplementation.

Men jag är lite bekymrad över att han helt har missat förberedande guerilla-taktik och rekrytering till stay-behind och det fria kriget.

Om kommunen hakar på kan ju socialkontoret ta vårdnaden från alla veka föräldrar som motsätter sig den nya läroplanen.

Re: Prepping på förskolan

Postat: 30 jan 2024 02:56
av hej
@Ursus :lol:

Inte för att vara ett arsle men jag jobbar nära både kommunal förskola och skola i en av Sveriges största kommuner och har mycket stor insyn.
Ni bör inte modellera eventuell krisberedskap efter deras, den är nämligen helt (och då menar jag helt, förutom ett enda extremt scenario) obefintlig.
Grundskolor, inte förskolor, har börjat förbereda sig lite för skolskjutningar men "that´s it" inga andra scenarios finns i föreställningsvärlden.

Så strunta i det kommunala, utom möjligen för att ge dem vägledning och goda exempel så de förstår att de är illa ute.

Till förskolan...
Förskolan får troligen lite mat levererad för dagen, mycket lite finns för övrigt på hyllorna i förhållande till själar i lokalen, förskolan har oftast begränsat med utrymme för matförvaring, kanske ett dygn med OK mat, i bästa fall två med livsuppehållande om köket är välplanerat vilket det oftast inte är.

Vi lever ju trots allt i ett JIT-samhälle.


Förslag:

1:
Se över möjligheterna att öka utrymmena för matförvaring av torrvaror.
Kökspersonalen kommer inte att uppskatta nödvändigheten av att rotera varor i avlägsna förråd så försök lägga dem så nära köket som möjligt.
Sätt dessutom ned personalen och prata med dem om vikten av rotering samt skälet till deras extra arbetsbelastning.
Satsa på saker som går att äta torrt samt sådant som enbart behöver vatten för att tillagas, men det behöver fortfarande vara saker som barnen äter löpande.

Minst en till två kokplattor som funkar utan el som möjlighet att värma vatten (till det som inte är menat att äta torrt) till många ungar! Gas kanske!?
Isolerade kokkärl år ett energieffektivt sätt att laga exempelvis pasta eller ris.

Såser som kan förvaras länge i rumstemperatur är en upplevelseförbättring av en fattig måltid.
Experimentera med barnens mat i förväg för att hitta vad de äter av varor som kan lagras innan och kan lagas under en krissituation.
Vatten: Se till att det finns vatten, antingen lagrat eller tillgängligt.


2:
Ett eller två dedikerade rum med god ventilation och många filtar, kanske några "lek"madrasser där många kan ligga, gärna med toaletter och skötrum som inte ligger med passager till utkylda utrymmen.
Dörren skall öppnas så lite som möjligt.
En vuxen avger ca: 90-120W , när det gäller barnen så ska jag inte gissa åt er, det får ni göra själva.
Ju fler kroppar desto varmare, glöm inte ventilationen bara.

3:
Vet ni vart ert närmsta skyddsrum ligger och har ni berett er tillgång till det? Om inte, gör det! Om det är fullt, vet ni vart nästa ligger osv osv.
De är egentligen till för omkringboende men... försten dit!

4:
Ge varje pedagog ett nummer och varje barn en grupp, ni som föräldrar ska veta adressen till de pedagogerna, men inte utomstående.

Pedagogerna ska ha förtryckta pedagognummer och gruppnummer där deras barn ingår som de kan sätta på fönstren i avdelningen för att föräldrarna ska veta var de kan hitta sitt barn!
I ett utökat eller förlängt krisläge då det inte går att stanna på förskolan kan de istället lämna ett pedagog/skyddsrumsnummer klistrat mot fönstret.

Exempel 1:
Pedagog 3
Grupp 4
Mia, Mats, Ali och ett gäng andra (typ tio stycken, halvgrupp) i grupp 4 är hemma hos pedagog 3

Exempel 2:
Grupp 4
Skydd 1 s3 s2
Mia, Mats, Ali och ett gäng andra i grupp 4 är i skyddsrum 1.
Om inte, så i skyddsrum 3 sedan i skyddsrum 2.

//Hej

Re: Prepping på förskolan

Postat: 30 jan 2024 23:21
av Kardinal
- Värmebölja (skuggiga platser utomhus, rutiner för att vädra inomhus tidigt på morgonen, hur tillse att de vätskar upp tillräckligt?)
- Strömavbrott (laga mat utan el, grilla korv på gården? Pulverkräm (om ni löst vattenproblemet), pinnbröd. Se till att föräldrarna sänker sina förväntningar på "näringsriktig kost" vid samhällsstörningar).
- Inget vatten (laga mat utan vatten, tillse att det finns sånt. Rutin för att föräldrar skickar med vattenflaskor osv)
- Inrymning (som om en gasbuss brinner utanför förskolan exempelvis, öva inte skolskjutning)
- Oväder (rutiner för övertid för personalen, se till att föräldrar samverkar om samhämtning)