teg

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

teg

Inlägg av bastard »

efter några trådar om självständig energi så kollade jag igen på tegmoduler och hittade några högtemperatursvarianter jag inte sett innan

någon som kollat på något liknande?

https://www.tegmart.com/thermoelectric- ... teg-module

330 graders drift temp är ok
lagom från kamin
18w kanske inte är så mycket, men skulle man ha komin och ändå elda och få säg 100w så är det ändå inte fy skam
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: teg

Inlägg av bastard »

https://www.tegmart.com/datasheets/TGPR-22W7V-56S.pdf

kollar man där och man har bra kylning kan man komma över 6% verkningsgrad
inte så långt ifrån en ångmaskin i hushållsstorlek

det börjar bli intressant, , lite dyrt än m en ändå något som man kan ha på en kamin på allvar

säg en mindre kamin 5kw 6% el , ok högt räknat men , 300w, kanske 200w i praktiken

ger lite extra el eller ok nödkraft vid enkel kamineldning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: teg

Inlägg av Sömnlös »

Kan man ha en sån istället för en sånt där isoleringsmaterial emot bakomliggande vägg. Så man ställer kaminen emot plattan?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: teg

Inlägg av bastard »

man får ha någon form av värmeplatta, teg/isolering och kylfläns
men med rätt saker kan man ha det, en tempgivare är bra att ha med, dom tål inte högre temperaturer än vad som står på dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: teg

Inlägg av rödluvan »

Berätta gärna mer om ni beställer för att prova!

Ju bättre kylning man har på den, desto bättre blir verkningsgraden då principen bygger på att hämta energi från temperaturskillnaden (aka från den inmatade värmen här, matar man in elektricitet i stället så kommer den att kyla och värma, vilket kan vara användbart tex för att tillfälligt hålla mat kall eller värma någonting, detta blir dock inte lika effektivt som med ett kompressorsystem eller en ammoniak ånga kondensor).

Så, har man den dikt an mot en vägg eller tegelmur så kommer den att tappa i effekt om den inte har tillräcklig kylning.
Däremot kan man kanske använda den ytan att förvärma vatten eller luft med i stället. Det är ganska lätt att göra ett vattenblock av koppar eller aluminium till dem, många använde detta till att kyla processorn på äldre högprestanda datorer genom att vända på processen och mata in ström.
Tror till och med att det finns färdiga block som passar.

På tal om detta så slog mig just tanken att man faktiskt skulle kunna använda en ammoniak kondensor apparat för samma ändamål...
Värmekällan spelar ju ingen roll var den kommer från på dessa heller egentligen dock blir den betydligt mer känslig för temperatursvängningar.
Men behöver man tex elda för varmvatten sommartid så skulle man ha gratis kyla ned till + 8 grader ca.
Jag vet inte om dessa finns längre, de gamla är förmodligen utrostade då man inte kan göra den av koppar på grund av risken för kemisk reaktion mot blanka koppar ytor, kopparoxid borde dock skydda, i allafall i teorin... Riktigt gamla kylskåp och gamla gasolkylskåp från 70 talet brukar ha detta.
Apparaten i sig håller i princip hur länge som helst annars då den inte innehåller några rörliga delar eller annat som slits mekaniskt.
(Tänk på att den innehåller ganska högkoncentrerad ammoniak om man börjar såga i den... Ångan är farlig att andas in men den brukar vara ganska lätt att lossa i ett stycke, de gamla apparaterna brukar vara starkt byggda.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: teg

Inlägg av bastard »

jag skulle gärna prova någon sådan modul

finns flera saker som vore trevligt
ex en el"grillpinne" något man kan ha med sig och använda mot en öppen eld och få säg 10-20w ifrån

och en fotogenlampe generator, hur hög effekt man nu kan få från värmen ovanför veken så man får både ljus värme och el

förutom en mot kamin med lite högre effekt

skulle det funka vore en vedpanna med fullstor teggenerator något som jag verkligen skulle vilja ha
min vedpanna är på en 30kw inte realistiskt att få allt som möjlig energi, men säg ta bort förta högsta temperaturen, sedan kvar 20kw som får gå igenom teggenerator 6% verkningsgrad, ger 1.2 kw el, vilket är riktigt djävla bra om man kunde får 500w hadde hjälpt myyycket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: teg

Inlägg av bastard »

https://thermoelectric-generator.com/te ... r-modules/

högtemp
och på något annat ställe så såg jag att verkningsgrad upp mot 12% fanns, måste kolla mera

för med 10% verkningsgrad så slår det liten ångmaskin
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: teg

Inlägg av rödluvan »

Dedär såg riktigt intressanta ut!
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: teg

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 28 jan 2023 18:26 https://thermoelectric-generator.com/te ... r-modules/

högtemp
och på något annat ställe så såg jag att verkningsgrad upp mot 12% fanns, måste kolla mera

för med 10% verkningsgrad så slår det liten ångmaskin
Så en 65mm modul som ger 10W kostar ca 3500kr enligt länken.
Eller säg 300.000kr för EN kW. :o
Känns inte speciellt ekonomiskt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: teg

Inlägg av bastard »

japp, men, om tekniken börjar fungera på allvar och får spridning så är det intressant,

en vedpanna som ger 1kw el med kan jag ge 20kkr extra för
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"