Kristidsmat från ransoneringen 1942

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Ursus »

Människor var betydligt kortare och spensligare förr i tiden och krävde rimligtvis mindre kalorier i ett normalläge (dvs. utan extremt hårt arbete). Så tycker inte att det låter som helt orimliga mängder mat vid ransonering.

Min egen kroppsform; något under medellängd och lågt BMI, skulle nog medge sådan diet. Jag äter väldigt sparsamma mängder mat redan idag och det går förträffligt. Om jag däremot tittar på alla yngre människor idag, typ tonår till tjugoårsåldern, så är såväl tjejer som killar väldigt långa och allmänt överviktiga. Att ställa om från diet bestående av fett och socker i överflöd till svältkost blir nog ett allvarligt problem.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Jo, sitter man stilla i en bunker går det nog åt väldigt litet för att klara sig.

Här står litet intressant kuriosa kring mat för hårt arbetande soldater:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... en-soldat/

(Jag håller fortfarande på att leta mer information om spannmålsprodukter, främst kring mer exakt vad som orsakar hypermetabolism hos kroppens celler, jag skulle gärna vilja ha mer information från vetenskapligt bekräftade källor kring de exakta processerna)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Detta låter väl ganska rimligt:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/219305
(deras referens och mer information)
https://www.canada.ca/en/health-canada/ ... .html#eeer
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

Det är inte spannmålen i sig som är boven för gräsfrön har vi ätit sedan vi blev till i tidernas begynnelse. Spannmål är ett gräs precis som teff eller majs, durra osv. Ris är också ett gräs. Det är nog bara bovete som inte riktigt platsar utan det är en ört fast det räknas som ett spannmål och används som det.
Det är odlingen och jakten på protein och större skördar som förändrat sammansättningen i spannmålen på ett ogynnsamt sätt.
Många säger att de mår bättre om de äter de mer naturliga spannmålen istället för de nyare, tex enkorn , durum mfl. Jag har gått över till durum vete till allt där det ska vara vetemjöl. Men ska testa lite öländsk vete samt kamutvete också.
Jag tror inte att man bara ska skylla på spannmålen när det gäller maten av djur/köttet. Man ska titta på vart köttet kommer och hur djuren haft det. Står de trångt och i sin egen skit så sänks deras immunförsvar och de blir sjuka. Står de trångt så blir de mer bråk om platserna och de får fysiska skador, allt från blåmärken till brutna ben. Det förstör köttet som blir dåligt innan det hinner in till slakteriet tom.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Intressant, jo, tilläggas bör kanske att Herr Berg (som alltså är kiropraktor och inte läkare som jag felaktigt skrev tidigare) refererar i andra avsnitt, i USA är det tydligen fortfarande vanligt att man injicerar djuren med långtidsverkande antibiotika kapslar (I Sverige är detta förbjudet).

En intressant gröda jag inte tänkt så mycket på tidigare är något som kallas "kornvete" och är mycket härdigare än vanligt vete, en person här odlar detta till djurfoder men jag tänker mig att detta borde tjäna minst lika väl som mat till människor.

Råg som är naturligt odlad ger ju annars flera fördelar i samband med hårt arbete då det skall innehålla nyttiga ämnen som främjar muskeltillväxt och annat, det var därför man använde det i mat för hårt arbete förr då det ger energiboost till kropp3en ihop med fett. Havre skall också innehålla en massa nyttigheter.

Där jag bor är det väldigt tacksamt att odla korn annars, men nästan allt går till djurfoder idag, min far behövde aldrig spruta åkrarna och han körde växelvis odling med klöver/ärt växter för att undvika konstgödsel. En fördel med just ärtväxter är att de inte utarmar jorden på samma vis som spannmål då de själva genom symbios med bakterier drar ned kväve i jorden så att de blir självförsörjande eller till och med kan gå plus om man gör rätt. Ärtor kommer således aldrig att utarma joden helt på kväve om man odlar på gammalt vis.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

Kornvete? är det inte rågvete du menar? Rågvete är vanligt idag att odla. Bra till djurfoder.
Ger man korn till en häst så blir hästen lugn nästan lat medans havre ger turbodrift i samma häst.
Få lantdjur äter frivilligt råg med får som undantag. Vanligaste spannmålet till lantdjuren är en blandning av korn och havre.
Havre ensamt till grisar ger ett fläsk/kött som härsknar snabbare än om grisen fått enbart korn eller en blandning med mer korn och mindre havre.

Den enda bantningskuren som fungerar enligt vetenskapliga studier är att äta havrekli.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Ja, Rågvete skulle det vara! Jag tänkte uppenbarligen på kornodling när jag skrev detdär...
Jag antar att rågvete ger betydligt högre avkastning per ytenhet i jämförelse med korn, men det verkar också mer känsligt än korn och havre vad det verkar när jag går förbi åkrarna.

Jag var mest nyfiken på hur litet man skulle klara sig på i ett krisläge, tex om man var instängd i en bunker länge.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Terrano
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2023 08:43

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Terrano »

Kan det inte vara så enkelt att det som får folk att må dåligt av spannmål är gluten? Det finns många som även om dom inte är glutenintolleranta insisterar på att dom mår mycket bättre av att avstå gluten. Havre är ju både spannmål och glutenfritt, borde inte det fungera?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

Det beror ju på vilka matvanor du har. Hur mycket och av vad du ska lagra. Jag räknar med lite hela korn av korn och havre att använda som ris. Kanske 25-30 kg vardera. Sedan havre för att göra havregryn eller mala till havremust. 25-30 kg där med. Korngryn som sagt som rissubstitut men även en del som gryn till kåldolmar eller grynkorv mm. Kornmjöl begränsat till bakning och kornmjölsgröt kanske 10 kg.
Råg till lite mera bakning som knäckebröd eller grövre bröd och för att starta surdegen med. Kanske runt 20 kg. Rågmjölsgröt är ganska gott ibland för att få variation.
Vete som helvete i vissa rätter och mjöl för bakning, redningar och mycket mer. Där räknar jag nog snarare på 50-60 kg och av äldre mindre förädlade sorter som dinkel. Har en handvevad stenkvarn för att mala eget mjöl.
Så fundera på hur mycket du äter och av vad, räkna med 5% förlust pga lagringen och kanske plussa på lite mer för säkerhet eller om du räknar att du ska hjälpa andra

Rågvete fungerar lite som vete att odla
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Intressant läsning, det är alltid bra med input från flera med praktisk erfarenhet! :up:

En grej jag funderat på om man tänker sig en nödsituation är när brytpunkten sker för vad man tekniskt sett överlever på och när man börjar känna sig orkeslös. Detta beror ju så klart på många faktorer, men jag tänker mig att man går mycket ute i skogen, på småvägar och liknande, troligen också med medeltung eller lätt packning på ryggen, i allafall är det vad jag oftast gör ute när man inte har specifika sysslor man behöver uträtta, sedan om det är i form av jakt, att ta ta sig från A till B, i fredstid rekreation, eller vad man nu önskar torde gå på ganska jämns upp, men vid jakt kan man tänka sig att man kanske behöver ett högre tillskott av kolhydrat.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"