Kristidsmat från ransoneringen 1942

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av maskros »

DN har en artikel https://www.dn.se/sverige/de-lagar-mat- ... aret-1942/ om beredskapsmuséet och folk som lagar mat som under krisåret 1942.
Jag tog "faktarutan" därifrån:
Ransonering1942.png
Ransonering1942.png (86.64 KiB) Visad 437 gånger
När jag läser den och funderar på hur det skulle vara att leva på det får jag förnyad glöd och energi för mitt långtidsmatlager.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av bastard »

undras om det går att överleva på det där?

, åker och köper lite mer frön för året, och sättpotatis...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av preppernurse »

Jag ska nog utöka mitt matlager ytterligare....
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Marie »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
är det en sådan post man ska göra som får Preppers att bunkra ännu mer. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

bastard skrev: 29 jan 2023 21:42 undras om det går att överleva på det där?

, åker och köper lite mer frön för året, och sättpotatis...
Det visade sig i många studier av hälsa att kristidskosten var bra för hälsan, inte bara från sverige utan tex england gjorde stora hälsovinster. USA hade däremot mer socker i sin krislåda som försämrade hälsan. De lider fortfarande av det sockerberoendet i usa med många kraftigt överviktiga den söta smaken har satt sig i generna
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av xsive »

Undrar om ärtor går in under bönor eller använde inte gemene man torkade gula ärtor under kriget.
Jag ser ärtor i top fem vad det gäller kristidsmat och lagrar ganska många kilo
Ärtsoppa kan jag äta ofta och är enligt mig perfekt billig, värmande och mättande mat.
Torkade gula ärtor innehåller per 100g - 49g Kolydrater och 22g protein.
Enda nackdelen är att det tar lite tid att preparera från torkade ärtor.
Äter många gånger hellre ärtsoppa någon gång per vecka än ris med sås som ju diskuterats som bas för lagermat.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av xsive »

Prepsson skrev: 30 jan 2023 01:35 13 gram kaffe? :shtf:
Surrogat på Rostad råg /cikoriarot var vanligt under kriget eftersom den äkta varan var bristvara.
Smaken skall vara liknande men inget koffein

Man kanske skulle lägga till med en mindre odlling av denna flråriga ört
https://www.skogsskafferiet.se/cikoria/
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

xsive skrev: 30 jan 2023 12:40 Undrar om ärtor går in under bönor eller använde inte gemene man torkade gula ärtor under kriget.
Jag ser ärtor i top fem vad det gäller kristidsmat och lagrar ganska många kilo
Ärtsoppa kan jag äta ofta och är enligt mig perfekt billig, värmande och mättande mat.
Torkade gula ärtor innehåller per 100g - 49g Kolydrater och 22g protein.
Enda nackdelen är att det tar lite tid att preparera från torkade ärtor.
Äter många gånger hellre ärtsoppa någon gång per vecka än ris med sås som ju diskuterats som bas för lagermat.
Bönor är lite mer svårodlade än ärtor speciellt om man tänker att bönorna ska torkas som bruna bönor. Ärtor är däremot mer lättodlade. Tror det är därför som bara bönor tas upp för att man räknar med att folket odlade sina egna ärtor.

Cikoria kaffet är gott men bittrare i smaken än vanligt kaffe. Jag köper cikoria kaffe nu och blandar med vanligt kaffe och det blir godare än vanligt kaffe.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Vi äter alldeles för stor mängd spannmål idag, det är till stor del därför äldre tiders mathållning ofta uppfattas som att man känner sig i fysiskt bättre form. I tex Traditionell Isländsk kost äter man ännu saker som soppa med hela fiskhuvuden, helkokt ripa, mm och (iaf förr) nästan ingen odlad spannmål till vardags. I vissa länder, tex Baltikum kan man fortfarande köpa fläsk som är i princip rent grisfett, detta var förr finare än vanligt fläsk, man kan till exempel steka det till kolbullar, eller som i Tyskland koka soppa på det, om man vill ihop med köttrester och annat så att det blir ett slags gelé när det stelnar. (anledningen till att man använde rågmjöl ihop med fettet förr i skogen är att det är nästan det enda sättet att få i sig tillräckligt med energi för en hårt jobbande skogsarbetare, därför började man ofta dagen med snabba kolhydrater och fogade in fikaraster där man kunde fylla på, men vi glömmer ofta idag att merparten var inte socker, utan fett, kolhydraterna vara bara för att maximera näringsupptaget vid hårt arbete. Raffinerat socker var en lyxartikel långt in på 50 talet och användes i princip bara till konservering av finare matvaror, samt till att kunna ståta med gott bjudfika och kanske även erbjuda gästerna en liten bit socker till kaffet, men man använde inte socker särskilt mycket i vardagen såsom vi ofta gör idag, inte heller levde man på bröd eller pasta, etc som basvaror såsom många gör idag)
En annan bov väldigt många inte känner till är att också vegetabiliska oljor (med ytterst få undantag, typ kall olivolja som inte hettas upp till mer än runt 60 grader och jag har för mig olja utvunnen på traditionellt vis ur kokosnötter också utgör undantag, är dock osäker på kokosfett man köper i butiken, smakar fan gör det iaf om man gör fel med det så det är nog inte vad man använder i tex traditionell Indisk matlagning. Olivolja av litet bättre kvalitet använder jag alltid kall om jag behöver ha den i maten. Alla andra vegetabiliska olja undviker jag om det inte är strikt nödvändigt men det är inget jag använder i vardagen) har hög giftverkan om de intas regelbundet, att använda stora mängder matolja dagligen är faktiskt till och med farligare än att röka enligt moderna studier. Animaliska fetter är det däremot ingen fara med att använda. Däremot bör man såldes undvika saker som mjölkfritt margarin och liknande i den dagliga kosten, Margarin togs ursprungeligen fram som ett substitut för smör men med längre hållbarhet till soldaterna vid fronten i slutet av 1800 talet, då det var gjort på skummjölk och diverse omvandlade matoljor (tex med hjälp av svavelsyra för att fälla ut fettkakor (gör man det med talg utfälls i stället stearin, det är inte giftigt men går ju inte riktigt att äta...), förr (typ 1800 talet) med enzym från kojuver) höll det i princip obegränsat länge. Dock är det som synes således inte heller helt nyttigt att använda varje dag då det innehåller produkter från vegetabilisk olja.

Enligt (den Amerikanske läkaren) Doktor Eric Berg så härstammar en del av de moderna myterna kring rött kött ur att skadliga ämnen, främst härstammande från spannmålsprodukter, överförs i en kedja från djurfoder till kött vid onaturlig uppfödning av djuren, vilket inte sker om de fått beta naturligt och inte proppas fulla med spannmålsprodukter. Vilket jag tycker låter mycket troligt, men man har i princip inget fakta underlag för naturligt odlat kött ännu, vilket han också nämner, därför har allt rött kött oförskyllt hamnat i skamvrån i modern tid.

Överkonsumtion av spannmålsprodukter orsakar en lång rad olika problem och även långa kedjor av olika mer diffusa problem som innefattar allt från åldrande i förtid då kroppens celler drabbas av hypermetabolism, vilket gör att de inte längre kan förnya sig som de skall, till problem med leverfett, insulinresistans, etc, etc.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"