Kristidsmat från ransoneringen 1942

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Omnivore »

Mycket intressant läsning. Tack, Rödluvan! :up:
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Jag rekommenderar varmt "forntida teknik" teamets tankar kring detta från skrifterna om stenålderskost om man kan finna dem i något biblioteks arkiv.

För att behålla det mest av näringsvärdet (C vitaminer, mm) bör maten inte hettas upp över 70 grader om man inte är tvungen (tex för att sterilisera billigt köpekött, tveksamma importerade ägg, mm Men med svenska ägg odlade nära där jag bor behöver man inte göra det om man bara vet att uppfödarna håller ordentlig salmonella kontroll. I Japan och Kina äter man ju ofta råa ägg som en del av maträtten då den serveras.).

(Hur man lagar östasiatisk mat försöker jag att lösa då jag också gillar wookade grönsaker och sådant ibland när man har det hemma och kokosolja ger ju smak till allting som man ofta inte alls vill ha i nordasiatisk matlagning, men jag tror inte att man ursprungligen använde sådana hiskeliga mängder olja förr i tiden, det går oftast att laga tex Japansk eller Kinesisk mat med vatten i ställetför indusriodlad matolja och det går oftast att ersätta oljan med tex animaliskt fett, det går åt väldigt litet smör att steka med om man gör rätt, typ en kvarts tesked att steka ett par ägg, så även om det är dyrt så räcker det väldigt länge, man kan också spara stekfett från fläsk väldigt länge innan det blir förstört, dock håller inte grisfett lika länge som fett från vilda djur eller fårfett, etc men i frysen håller grisfett minst ett halvår).

Edit, vidare så tror jag inte heller att man skall salta så extremt som vi ofta gör idag, i förhistorisk tid innehöll maten nästan inget salt. Det är bättre att i stället balansera saltintaget aktivt genom externa källor till salt, eller tex genom att kompensera för saltförlust genom att blanda vätskeersättning av salt om man förlorar mycket vätska genom arbete eller varma sommardagar, då vet man hur mycket salt man blandat i utspritt över tid.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av preppernurse »

rödluvan skrev: 30 jan 2023 14:31

Enligt (den Amerikanske läkaren) Doktor Eric Berg så härstammar en del av de moderna myterna kring rött kött ur att skadliga ämnen, främst härstammande från spannmålsprodukter, överförs i en kedja från djurfoder till kött vid onaturlig uppfödning av djuren, vilket inte sker om de fått beta naturligt och inte proppas fulla med spannmålsprodukter. Vilket jag tycker låter mycket troligt, men man har i princip inget fakta underlag för naturligt odlat kött ännu, vilket han också nämner, därför har allt rött kött oförskyllt hamnat i skamvrån i modern tid.

Överkonsumtion av spannmålsprodukter orsakar en lång rad olika problem och även långa kedjor av olika mer diffusa problem som innefattar allt från åldrande i förtid då kroppens celler drabbas av hypermetabolism, vilket gör att de inte längre kan förnya sig som de skall, till problem med leverfett, insulinresistans, etc, etc.
Ursäkta Offtopic
Är det doktor Eric Berg som är så populär på youtube som är antivax och har en doktorsexamen i kiropraktik? För han är inte läkare. Sen kan man väll lyssna på honom om man vill oavsett om han är läkare eller inte.

Nästan all överkonsumtion, oavsett av vad, kött, spannmål, socker, alkohol osv leder till hälsonackdelar.

Ontopic
Håller med dig xsive, jag lagrar själv flera kilo av gula ärtor då jag hellre äter ärtsoppa än ris med sås, sedan kan man ju göra både falafel och biffar av gula ärtor för variation. :up:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Ärtor både odlar och lagrar jag när jag kan! :up:

Ok, jag kanske skrev luddigt, jo detdär sista om att ämnen kan överföras från djurfoder var nog av honom, mest därför att jag skulle vilja veta mer om detdär om det finns riktiga tester, men jag tar det han säger med en rejäl nypa salt, det är viktigt att man har objektiv information från många olika källor innan man börjar med denna typ av omställningar.

Detdär om kolhydrater har jag däremot fått som råd av en riktig läkare som jobbat länge, men hur mycket man tål är troligen väldigt individuellt.
Förr käkade jag massor med bröd och skit till lunch och på kvällarna för att man var trött och stressad efter jobbet eller bara lat och tyckte det var gott med mackor. Detta insåg jag själv vara helt åt helskotta, däremot sade doktorn (inte doktor Berg...) mig att man kan äta betydligt mer potatis (typ nästan obegränsat om man behöver energin) än många moderna dieter förespråkar, samma med bönor och liknande bara det innehåller riktiga, naturliga råvaror. Egenodlat är nog inga problem. Man sade mig även att det är helt ok att rosta saker i ugnen emellanåt.

Detdär med att blanda fett, protein och eventuella kolhydrater rätt har jag däremot hämtat från forntida tekniks sammanställning av praktiska fältstudier över spann på några veckor i stöten samt deras studier av naturfolk. Samma sak med salt, men jag tror att kroppen lättare vänjer sig vid den nivå av natriumklorid man behöver inta när man väl vant sig vid en mindre mängd.

Jag mår skit av i princip alla matoljor ibland får jag ont i magen av dem vilket jag inte får med exakt samma typ av mat utan matolja i och de smakar fan rent ut sagt när man steker med dem. Det var främst därför jag slutade med matolja till mycket för många år sedan, långt innan jag hörde om den teorin. Om det stämmer eller ej vet jag inte då jag inte hittat så mycket mer om det ännu mer än att man inte skall steka i olivolja. (Olivolja brukar jag dock som sagt använda kall på mat då det är en af extremt få oljor jag tycker om, jag gillar spansk mat så olivolja är ju ett måste till vissa saker, nackdelen är att hållbarheten är rätt dålig hos just olivolja, men smakar den ok fungerar den, iaf lever jag ännu tror jag... ).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av bokmalen »

238 gram mat på en vecka? :shock:
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 29 jan 2023 15:12 När jag läser den och funderar på hur det skulle vara att leva på det får jag förnyad glöd och energi för mitt långtidsmatlager.
Väcker verkligen lite tankar.
Antingen så har jag räknat väldigt högt på behovet, när jag gjort mitt lager, eller så var ransoneringen verkligen på svältgränsen.

Det som räknas upp där för en vecka, skulle typ täcka 2.5 dagar för en person enligt hur jag har räknat.

Så har jag räknat 3 gångenr för högt, eller var detta "bara" de ransonerade varorna, men man förväntades ha annan mat utöver detta, som inte ransonerades?
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Såvitt jag får ut så verkar detta som sagt vara en lista över sådant som kunde ransoneras, inte en tilldelnings lista, vilket jag tolkar som, utifrån vad jag kan finna i skrivandets stund att allt som inte står med på lista specifikt inte var belagt med någon ransonering.

Dels så försökte man att fördela ransoneringarna så att olika saker var ransonerade vid olika tidsperioder.

Första världskriget var det betydligt hårdare i vissa områden än det var senare då det var verklig brist på många basvaror i de större städerna då, vilket det inte verkar ha varit på 1940 talet, såsom jag tolkar var då ransoneringarna mer för att dels fördela importerade varor, dels förhindra att man hamnade i samma situation som tidigare.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av maskros »

Tack för förtydligandet rödluvan, jag var osäker.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Fyll gärna i med mer information om ni hittar, jag är också nyfiken på detta.

Men, vad jag hittat från Finland litet tidigare så verkar systemet vara gjort så att man i ett nödläge kunde komplettera mat med varor som annars var avsedda till djurfoder såsom kålrötter, etc. (späda kålrötter är det ju inget fel på men gamla kålrötter till djurfoder innehåller oaptitliga fibrer som dock korna gillar men de är annars fullt ätliga).

Jag gissar således att man, om tex potatis var ransonerat, fick göra rotmos när man ville lyxa till det eller enbart kålrötter/betor, etc om den var slut.
En hårt arbetande person som ansågs ha ett viktigt jobb, tex skog eller fiske, etc fick en större kött ranson, osv.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Terrano
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2023 08:43

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Terrano »

Vet man vad i spannmålet som är dåligt för oss? Kan det inte vara så att det är gluten som folk mår dåligt av, det är många som som berättar om upplevelser som liknar dina och kopplar det till gluten. Detta skulle öppna upp för havre och ris.

Jag undviker själv chark produkter och rött kött, rökt, inlagt, saltat, konserverat osv. Men inte för att jag mår dåligt av det, utan för dom långsiktiga hälsokonsekvenserna.

https://www.livsmedelsverket.se/globala ... -chark.pdf
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"