antidigital prepping

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

antidigital prepping

Inlägg av bastard »

fel kategori men ändå rätt

kategori vardags prepp

kollade på jordbävlings eländet på nyheterna
hur folk kom i nattkläderna

följdfråga, om eran mobil går sönder hur mycket av era kontaktuppgifter har ni nedskrivna i ex plånboken?
förr kunde man ju telefonnumren i huvudet , men numera så är det värre

vad behöver man ha från mobilen
namn telefon, mail
mera?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: antidigital prepping

Inlägg av Prepsson »

Jag har alla relevanta nummer memorerade och resten nedskrivna samt sparade i min Nokia 3310 reservtelefon som jag alltid bär med mig.
Frekvenser är ju svårare att komma ihåg så de lokala repeaters som är aktiva har jag också skrivit ned, om de fortfarande fungerar dvs.
Mail finns nedskrivna men är ganska lätta att komma ihåg till de närmsta familjemedlemmarna.

Tyvärr kommer ju ju kommunen gå i bräschen med att avveckla 2/3g-nätet så det blir till att hitta ett alternativ till 3310:an.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: antidigital prepping

Inlägg av Marie »

Jag kör ju dumfån så email o sådant är på datorer med multipla backups.
Men telefonnummer är jag kass på.. Jag minns knappt mitt egna telefonnummer och ännu mindre andras. :lol:
Jag har två dumfånar jag använder så majoriteten och numren finns på minst två ställen.. samt med dumfåns så lagras de på simkortet, så även om telefonen går sönder, så kan jag komma åt numren med an annan dumfån om jag flyttar över simkortet.

Men jag erkänner, jag har inte ett enda nummer uppskrivet på papper. :oops: det får bli 2023års projekt att skriva ner dom. :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: antidigital prepping

Inlägg av entropi »

Inget på pränt, men memorerar de viktigaste numren.

Värre är det med alla OTP-lösningar.
Men de och BankID är backade i en till telefon. Fast den telefonen står i samma hus.
Lite andra kryptonyklar mm, men de har jag stansat ut på metall så något bör överleva.

Det vore inte en dum ide att ha ett kassaskåp hos en släkting eller BOL.

Kan ju tex bli brand också, behöver inte vara jordbävning
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: antidigital prepping

Inlägg av Charlie** »

En papperslapp eller en telefonbok, super man ju bort i alla fall.
En gång i tiden hade jag ett fantastiskt sifferminne. På fyllan och villan kunde jag snappa upp tjejers telnr och komma ihåg dessa när jag vaknade fyllsjuk dagen därpå. Lika så alla dessa portkoder. Jag har ett minne av att jag skulle in i en port med kodlås. En person före mig, slog in koden men jag stog skymd bakom honom. Jag såg i spegelbilden på portdörrens glasruta, hur han slog in 1644. Jag kommer ihåg det än i dag och det var 30 år sedan.
Det stör mig att jag fått så dåligt på sifferminne. När jag gick över från NMT900, till GSM, så gjorde jag ett tappert försök att memorera alla nr jag hade i mobilen. Alla nr hade man ju i huvudet på den tiden man hade fast telefon. Finns det någon teknik för att träna upp sitt sifferminne igen?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: antidigital prepping

Inlägg av Marie »

Med smart teknik, så blir människan dummare. ;)
Jag såg någon studie rapport som visa på hur IQ nivån faktiskt sjunkit med generationen smartphone-uppväxta.
om jag ska vara ärlig så ser jag det på mina syskonbarn.. Räkna ut priset på matvarorna medans man går o handlar i affären utan miniräknare.. Tjena :smack:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: antidigital prepping

Inlägg av FCR2 »

Har backup i reservtelefonerna, samt gammal backup i datorn på hela telefonen. Men tyvärr är jag sådan teknisk idiot att jag har inte skrivit ut på papper. Reservtfn nr 1 ligger i brandbox här hemma och reservtfn 2 i bilen så lite redundans iaf. Har någon 10 år gammal adressbok som i stort fortfarade stämmer. Så har lite att ta tag i
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"