utlandsbetalning

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

utlandsbetalning

Inlägg av EN brun böna »

Hur betalar ni till utlandet utan att ha utlandsbetalning knutet till er bank eller att mottagarn har pay-pal?
Finns det ett enkelt och smidigt sätt att betala.
Sist jag skulle betala till utlandet satt jag på bankens kontor hela dagen för att fylla i papper för en stackars betalning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: utlandsbetalning

Inlägg av maskros »

Revolut, om mottagaren har det. Går annars också om jag fattat reklamen rätt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: utlandsbetalning

Inlägg av EN brun böna »

Mottagaren har bara bank
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: utlandsbetalning

Inlägg av bokmalen »

Gå till Forex och skicka pengarna med Western Union. De kan skicka direkt till bank
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: utlandsbetalning

Inlägg av EN brun böna »

Jag har 11 mil till närmaste forex
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: utlandsbetalning

Inlägg av bastard »

jag hadde bytt bank eller haft en till

utlandsbetalningar tar några minuter om man har alla uppgifter, och man kan få vänta några timmar om man reggar nytt som kollas av banken, men inga problem
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: utlandsbetalning

Inlägg av EN brun böna »

Det är det här med att man ses som brottsling om man för ut pengar från sverige, allt räknas som pengatvätt eller värre. Det var en hel pärm med papper som skulle fyllas i sist. Om man inte hade utlandsbetalning när de här nya lagarna om pengatvätt trädde i kraft så är man körd.
De som hade det registrerat innan lagarna så är det bara några knapptryck bort.
Får försöka ringa kundtjänst på måndag och se om det går att lösa
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: utlandsbetalning

Inlägg av entropi »

Det låter som om du kanske behöver byta bank om de inte vill utföra banktjänster? Använd den lilla kundmakten du har och rösta med fötterna.
Skicka med SEPA.eller SWIFT borde väl inte vara problem, men det beror kanske lite på vilka länder du ska skicka till?

Om det inte finns de metoderna som tex western union eller om det blir för dyrt så kan ni skaffa möjlighet att växla till och från Bitcoin.
Du växlar till Bitcoin, skickar till deras adress.
De växlar Bitcoin till deras valuta och för över till sin bank

Revolut borde funka. Du skickar till Revolut. Då har du tagit dig ut ur den här demokraturen och kan skicka till många fler länder än vissa svenska banker vill skicka till.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: utlandsbetalning

Inlägg av EN brun böna »

Jag ska inte längre än till tyskland. Jag la ju upp en länk i en tråd om en firma jag hittat som sålde växter och frön. Igår kom ett paket i brevlådan med en räkning.
De verkar vara en bra firma så vill inte förstöra förtroendet nu utan vill kunna handla mer från dem.
Köpte flera sorters majs som klarar av svenska förhållanden, även här lite högre upp i landet. sedan köpte jag utsäde till ett par typer av ris, sorghum och hirs för sockerproduktion, spannmål av äldre sorter tex svart havre samt ovanligare svart korn förutom dinkel och kamut vete mm.
Sist så köpte jag olika betor för sockerframställning.
Firman hade fina fröer och stora förpackningar så rejält med frö i alla påsar jämfört med svenska fröfirmor. De har ju även mer vanliga grönsaker och blommor, men säljer även växtmaterial som bärbuskar och ymris mm.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: utlandsbetalning

Inlägg av entropi »

EN brun böna skrev: 18 feb 2023 03:30 Jag ska inte längre än till tyskland. Jag la ju upp en länk i en tråd om en firma jag hittat som sålde växter och frön. Igår kom ett paket i brevlådan med en räkning.
Jag har svårt att tro att alla banker slutat tillåta överföringar till Tyskland. Och det är ju knappast något skatteparadis heller :)
Prova att öppna ett bankkonto på någon annan större bank, typ SEB och skicka pengarna därifrån? Startar man inte konto hos de flesta banker på typ 5 minuter med bank-id nu för tiden?
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"