andningsvärmeväxlare

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

andningsvärmeväxlare

Inlägg av bastard »

fundering
att sova ute i kyla kräver mycket energi enbart för att värma upp luften man andas, och då även att ha ansiktet fritt

fundering på typ snorkel med värmeväxlare så man kan bädda in sig mera men ändå kunna andas och få bättre isolering runt hela huvudet

någon som sett något sådant?

enklast vore metallrör med tunna aluminiumflänsar som värms upp av utgående och värmer upp inkommande

hadde inte motionärer en anknäbb för ungefär detta för säg 10 år sedan?

lite mer avancerat vore som en andingsmask, med separat ut och inväg, men där värmen för från utgnde till ingånde luft

spånar bara
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av jr_36 »

Som du säger, rör i ett rör med ventiler vore bättre, för att inte börja återandas det man andats ut. Sök på snorkel dead space tex.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av Ongrid »

Det finns ju värmeväxlare för skidåkare och liknande, men det bildas kondens som en effekt av värmen, och jag skulle inte stå ut att sova med blött ansikte
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av rödluvan »

Jag har faktiskt tänkt i nästan exakt samma banor när jag var liten, men dedär maskerna Göran Kropp och Ola Skinnarmo använde? Det såg ju ut som att kondens var tänkt att hamna på utsidan av masken, men jag är osäker på vad det var då det, på förekommen orsak, var ganska länge sedan nu jag läste böckerna.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av bastard »

går att göra på olika sätt, men det jag tänkt på mest är att kunna krypa ihop och ha så lite värmeförluster som rimligt möjligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av bokmalen »

Jag köpte mina på apoteket för en bunt år sedan, fungerar jättebra om man ska ute i riktigt kallt väder, men vet inte om jag skulle vilja sova med dem i munnen.
Typ sån här, https://www.skistart.com/p-54969-lungpl ... sport.aspx

inte särskillt mycket motstånd alls att dra/trycka luften igenom, så inte som att andas genom en gasmask eller så, utan bara en massa metallgaller inneslutet i plast.
I intend to live forever, or die trying to
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av Kråkfot »

Har en värmeväxlare när jag åker skidor, jag skulle dock inte vilja sova med den. Blir ju en hel del fukt från den och den fulten vill jag ogärna ha i sovsäcken.

Snorkel är jag skeptisk till. Du förlänger deadspace, vilket kroppen borde kompensera för men i värsta fall så andas du bara din gamla utandningsluft. Co2 sleep någon(jag spekulerar hejvillt här)

I gamla överlevnadshandboken som gick att hitta på nätet från fmv fanns ett förslag på att ha förstärkningsjackan över sig och andas genom ärmen(eller fältjackan, kommer ej ihåg). Vet att jag provat det nån kall vinter och tyckte det funka bra. Jag tror dessutom att det sättet är minder känsligt för co2 uppbyggnad då du har ett större "rör" som dessutom ej är gastätt.


Svårt dedär...jag skulle ju säga prova men jag vill ju inte att du stryker med :hug:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: andningsvärmeväxlare

Inlägg av bastard »

nja, det är väldigt korta avstånd man behöver ha, en 10 centimeter så man kan ha ex en stickad tröja lagd ovan ansiktet och ha viss värmeväxling, jag sovar ju sällan med munnen öppen så man får antagligen modda en skyddsmask så man får med både mun och näsa
och man använder det när det är kallt ute

som sagt bara en fundering
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"