2023, sänkt beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

2023, sänkt beredskap

Inlägg av Ursus »

Saknas en tråd om sänkt beredskap för detta år. Borde ju vara en positiv sak! Men ibland behövs vissa saker skrivas här också.

Såsom att jag i helgen har donerat ungefär 90% av min strategiska ullreserv till Ukraina. Ett X antal kilon av diverse filtar och persedlar.

Efter debaclet kring min nyinköpta ullfilt i denna tråd...

viewtopic.php?t=1387&start=20

... så har jag funderat över det där med DDT/Mitin/Eulan även i övriga överskottsullgrejer och retrofiltar, och kommit fram till att de förmodligen är impregnerade med motsvarande också. Halsdukar, vantar, byxor, plädar, campingfiltar, etcetera. Känns inte längre bra att förvara eller använda, jag är ännu ung och vill inte öka risken för framöver, men det vore jävla synd att bara kasta.

Så jag gjorde ett val som kanske eller kanske inte helt moraliskt... Jag skickade rubbet till Ukraina :hm:

Tänker så här: Dessa ullprodukter är alldeles utmärkt funktionella, trots förekomsten av kemikalier som kanske eller kanske inte orsakar cancer vid normal användning. Detta material är också stabilt och inte precis likt de smittkoppefiltar som delades ut till ursprungsamerikanerna. I Ukraina lär det lidande folket behöva värme mer än något annat, och att chanserna för cancer om fyrtio år ökar med någon procent lär inte ha något betydelse för dem.

Så det är en vågskål... Vill jag riskera att behöva skära bort kroppsdelar eller köra cellgiftsbehandling som sextioåring för att det var kul att retrocampa som yngre, skall jag kasta bort rubbet, eller skall jag potentiellt rädda människors liv i en krigshärd där det gäller att överleva dagen; med spekulativa framtida konsekvenser? Jag väljer det sistnämnda.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2023, sänkt beredskap

Inlägg av maskros »

Det var rätt tycker jag. När de kommit i ordning igen lär användandet av filtarna minska. Samtidigt kan de, till dess, rädda nån från förfrysning. Jag skulle linda in mina egna ungar i dem om alternativet var hypotermi.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2023, sänkt beredskap

Inlägg av maskros »

Som en liten lustighet kan jag nämna att fötter tydligen växer hela livet...

Måste nog köpa lite nya kängor då några av de på lager blivit för små. :cry:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2023, sänkt beredskap

Inlägg av Tank »

Ett känt rött blinkande från pannrummet från manöverpanelen på värmepannan resulterade i snabb undersökning och konstaterande: trasig värmepanna igen! :x
Tur att det inte var i januari. :hm: Skönt att man har andra värmekällor som kan ta vid om det behövs. :)

Får se vad det kostar att laga denna gången :?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"