Inte BOB men Medic väskan vare framme

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av deadrabbit »

Igår 06:37 skar sig en liten kille på 8år här hemma när det skulle förberedas en frukt att ta med till skolan. Den lilla skalkniven satte sig mellan vänster tumme och pekfinger och skar ett jack. Alla var hemma och jag rykte ut med 3m framkörnings sträcka medelst 2fötter. Höll för hans ögon för att förblinda honom mot blodet, räckte upp hans hand i högt läge och la press på såret. Såret rengjordes fullständigt med hjälp av badrumsskåpet och 1st medicväska. Det lades dit steri-strips plåstrades om och min bedömning var att såret ej var så djupt så att vårdcentral eller akuten blir starten på denna morgon. Därefter ställdes fritids in på morgonen så att det blev mer tid att hantera chocken och såret för att därefter återgå normalt till skolan. Jag kontaktade skolsköterskan på skolan som mottog honom 08.00 när han lämnades som tittade över såret igen samma bedömning gjorde hon samt la om såret igen för att återställa samt skickade med en öppnad steri-strips att byta med då plåster bandage och dylikt lossnar och skall bytas ibland.
5av5 beredskap, bedömning och utförande(kanske skriver om eller återkommer)
3-3-3 Radio Plan
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av Ongrid »

Varför höll ni för ögonen på gossen? Lär man sig att det är läskigt att se på så kommer man att ha svårt att hantera det om man själv måste ta hand om ett sår... liksom svårt att förbinda sig själv om man tar på sig ögonbindel
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av deadrabbit »

Jag kan inte bestämma mig för om det var ett bra(rätt) val eller inte. Men då han varit känslig tidigare och det nu var ett allvarligare tillbud där jag inte ville att han skulle se och beskriva allt för den som är 4år i rummet intill som fick paniken så försökte jag begränsa mängden "storytelling" man hörde att det hänt något och tjejerna tog hand om varandra samtidigt som vi killar gjorde våran grej. Vi får se hur det utvecklar sig med ålder. Hoppas så klart på modig rättfram och agerar blixtsnabbt gällande första hjälpen både för sig själv och andra oavsett om han blir innebandy målvakt eller kirurg.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av Jakob »

Jag kommer ihåg min klasskompis i klass 6 som skulle smörja kedjan på sin moped.
Bästa sättet var naturligtvis att starta moppen och sätta i 1ans växel.
Det råkade sej så att pekfingret hamnade mellan kedjan och motorns drev. Fingret blev en centimeter kortare.
Han gick in och bad morsan om ett plåster. Plåstrade om fingret. Sen gjorde han färdig moppen.
Tiderna förändras.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av Marie »

deadrabbit skrev: 01 mar 2023 19:41 Jag kan inte bestämma mig för om det var ett bra(rätt) val eller inte. Men då han varit känslig tidigare och det nu var ett allvarligare tillbud där jag inte ville att han skulle se och beskriva allt för den som är 4år i rummet intill som fick paniken så försökte jag begränsa mängden "storytelling" man hörde att det hänt något och tjejerna tog hand om varandra samtidigt som vi killar gjorde våran grej. Vi får se hur det utvecklar sig med ålder. Hoppas så klart på modig rättfram och agerar blixtsnabbt gällande första hjälpen både för sig själv och andra oavsett om han blir innebandy målvakt eller kirurg.
Det är alltid en bedömnings-situation. Vissa kan se blod och vissa kan inte. Så kände du inombords att det var rätt att göra så just där och då, så var det garanterat rätt. :up:

.

För övriga tråden..

Att lära sig att se blod ska vara under rätt omständigheter, för att det inte ska bli en överväldigande situation som kan sätta spår ända upp till vuxen ålder eller livet ut.
Mest pedagogiskt är om det inte är deras egna sår. "oj, titta vad pappa/mamma råka göra när vi skar grönsaker. Har du lust att hjälpa pappa/mamma att tvätta rent och sätta på ett plåster." Med en lugn röst... Det är nog bästa sättet att lära barn att tåla "se" blod, för då associerar de inte blodet i sig, till att det är det som är ajaj. (Min åsikt)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av Marie »

deadrabbit skrev: 01 mar 2023 16:57 Igår 06:37 skar sig en liten kille på 8år här hemma när det skulle förberedas en frukt att ta med till skolan. Den lilla skalkniven satte sig mellan vänster tumme och pekfinger och skar ett jack. Alla var hemma och jag rykte ut med 3m framkörnings sträcka medelst 2fötter. Höll för hans ögon för att förblinda honom mot blodet, räckte upp hans hand i högt läge och la press på såret. Såret rengjordes fullständigt med hjälp av badrumsskåpet och 1st medicväska. Det lades dit steri-strips plåstrades om och min bedömning var att såret ej var så djupt så att vårdcentral eller akuten blir starten på denna morgon. Därefter ställdes fritids in på morgonen så att det blev mer tid att hantera chocken och såret för att därefter återgå normalt till skolan. Jag kontaktade skolsköterskan på skolan som mottog honom 08.00 när han lämnades som tittade över såret igen samma bedömning gjorde hon samt la om såret igen för att återställa samt skickade med en öppnad steri-strips att byta med då plåster bandage och dylikt lossnar och skall bytas ibland.
5av5 beredskap, bedömning och utförande(kanske skriver om eller återkommer)
En solskenshistoria med lyckligt slut. :D
Skönt att det inte behövde limmas eller sys.
Då har du det bekräftat, att Medic väskan var ett bra köp med andra ord. :mrgreen: :up:
(då den nu har kommit till användning och var till fullgod nytta så att säga).
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av Kråkfot »

Bra jobbat :up:

Du känner dina barn bäst och avgör. Jag tycker inget om det.

:hug:
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Inte BOB men Medic väskan vare framme

Inlägg av Tank »

Snyggt, snabbt och med kärlek till barnet :) :hug:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"