tunnbröd?

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10717
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

tunnbröd?

Inlägg av bastard »

någon som gör själv och har vettigt recept att dela med sig, vill prova att göra själv
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: tunnbröd?

Inlägg av rödluvan »

Har du riktig bakugn, eller tänkte du köra i stekpanna?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3020
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: tunnbröd?

Inlägg av maskros »

Jag har INTE nån riktig bakugn. Tar gärna recept på pannbröd.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10717
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tunnbröd?

Inlägg av bastard »

ingen riktig bakugn än, men funderar på det, så det blir stekpanna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: tunnbröd?

Inlägg av rödluvan »

Ok, då bör man ha litet mindre vätska i och göra kakorna tunnare, men jag skall höra med morsan om det riktiga receptet, men i grunden är det rågmjöl man kan blanda med litet vetemjöl (ett par tre deciliter per liter kanske, går bra med grahams också om man vill) så att det håller ihop bättre, en liter mjöl ger fruktansvärt många kakor att grädda, men degen klarar sig rätt länge i kylskåpet, jag brukar bara baka på ett par nävar ibland, brukar gå åt ca en liter filmjölk blir det för löst får man ta i mer mjöl tills det stämmer, mjölk(som kan vara sur och smaka illa), vassle eller vatten, jag brukar hälla upp tex en halvliter vätska, sedan röra i mjöl tills man får en deg som håller samman men inte känns hård, då blir kakorna sega och tråkiga, litet bikarbonat, eller så förbereder man degspadet genom att värma det till ca 37 grader (det skall inte vara så hett som en del säger med den gäst man köper i butik idag, den skall bara vara fingervarm) sedan börjar man med att smula i gästen i litet av degspadet så att man kan vispa ut den ordentligt, INGET salt på jästen ännu, jag vet inte varför folk "smälter" jäst med salt, då dödar man den bara så att den fungerar sämre, men litet senare, när vi blandar i mjölet tillsätter vi en nypa salt, man kan om man vill pytsa i en halv deciliter sirap om man vill ha sötare bröd, samt om så önskas en liten nypa nystött Anis och fänkål. Degen skall kännas lätt rinnig men hålla samman. Här lämnar vi den sedan att jäsa någon timma i skålen, under en kökshandduk om vi använt bryggerijäst.

När degen jäst färdigt, alternativt bikarbonatet är väl inblandad så är det dags att baka ut den till kakor på ett mjölat bakbord/etc, dessa bör vara så tunna man får till dem. Nu skall degen kännas fast men inte hård lagom mjöl är när degen inte längre känns kletig så att den precis går att kavla ut, den skall helst inte innehålla så mycket mjöl att den känns hård att jobba med, då blir kakan stenhård sedan... Den skall kännas luftig och fin.
Har man en kruskavel att kavla med efter att man kavlat ut den med en vanlig kavel så är det en bonus men det är inte nödvändigt.

Har vi använt bryggerijäst vinner kakan på att jäsa en halvtimma till under en tygduk, men bikarbonat kan vi köra igång direkt.

Det underlättar om man förvärmer stekpannan, den bör vara ganska rejält het.

Finkavla kakorna en och en alldeles innan man steker dem, man kan få vrida på den så att den inte blir bränd på en fläck, hårdbröd skall dock ha något lägre temperatur än mjukbröd då det behöver gräddas litet längre annars blir det bränt, mjukbröd kan man göra rätt tjockt om man är hungrig men hårdbröd måste vara tunt. I stekpanna behöver man vända på kakan när den börjar bli genomgräddad underifrån så att den får en jämn yta på båda sidor, det tar ganska lång tid att göra i en stekpanna då man här måste hålla betydligt lägre temperatur än i en murad ugn och det är som sagt mer noga att man passar brödkakan så att den inte blir vidbränd. (Tro mig man kommer att bli ordentligt less efter en liter deg... men med bikarbonat går den att spara några dagar i kylen i en påse, degen blir dock inte lika fin med bikarbonat som med jäst, det är bättre att jästen får arbeta länge under lägre temperatur än att man försöker att stressa den med hett degspad, det mår den inte bra av, hett degspad är bara dumheter! Modern jäst arbetar bäst vid fingervarm temperatur eller svalare.)

När kakan är klar och känns helt genomgräddad får man hänga den torrt och luftigt en tid så att den inte blir mjuk och sladdrig av fukt, men man kan äta det direkt från pannan, gärna med litet smält smör.

Skall finnas något recept med torkade nässlor också, tyvärr har jag det inte i huvudet men skall se om jag hittar det, samt ett mer exakt recept än det jag har löst i skallen för mitt frukostbröd...

Det går bra att göra på rent vetemjöl, men blir förmodligen nyttigare med råg, ren råg håller dock inte samman ordentligt, men är man försiktig så brukar det gå men degen blir då svår att kavla ut och hantera.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: tunnbröd?

Inlägg av Parabellum »

Längtar efter receptet med nässlor! :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: tunnbröd?

Inlägg av rödluvan »

Det var annat med grahamsmjöl och sådant har jag för mig, jag skall se om jag hittar kokboken i morgon, men man strödde i söndersmulade torkade nässlor i degen.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3020
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: tunnbröd?

Inlägg av maskros »

Parabellum skrev: 10 mar 2023 23:06 Längtar efter receptet med nässlor! :up:
Nu svamlar jag förstås en del men min favorit kylskåpsbröd (som bakas i vanlig ugn, går att söka på forumet) är rätt roligt för det går att blanda i lite vad som. Jag gissar att det är samma med tunnbröd. Man häver i lite vad man har så länge 80% är enligt receptet så brukar det funka bra.

Take a walk on the wild side, testa och återrapportera! :lol:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tunnbröd?

Inlägg av EN brun böna »

Mormors tunnbröd
10 lit mjölk
10 kg vetemjöl
2 kg grahamsmjöl
2 kg rågmjöl
2-3 paket jäst den färska varianten
salt
4 kaffekoppar socker
blanda mjöl, salt, och socker. Värm mjölken till 37 grader, lös jästen i lite av den ljumma mjölken.
Arbeta ihop till en slät deg. Dela den i bordsdegar av lämplig storlek. Den mjölblandning som tagits undan för utbakningen blandas med ca 1-2 tsk hjorthornssalt. Kavla ut i tunna kakor och nagga ordentligt hela kakan. Rulla upp kakan på den släta kaveln och rulla upp den igen på kakjärnet, en plåt av samma storlek som brödkakan, lätt mjölad så släpper kakan lättare men borsta av överflödigt mjöl från både kakjärn och brödet så blir det inte bränt. Man kan lägga en bakplåt/ugnsplåt med låga kanter på största plattan på spisen och grädda där eller på plåten i ugnen med luckan öppen. hettan ska vara så att handen kan hållas i ugnen medans man räknar till 20. Brödkakan är mjuk när den tas ut och kan då vikas till halvor eller kvartar för lättare förvaring och de håller minst ett år i en kartong eller papperkasse på sval plats. Det finns även elektriska bakhällar som är bra att grädda på.

Blodbröd bakade mormor samtidigt med tunnbrödet
5-6 liter blod, blanda blodet, mjölk och lite vatten, salt och ev 1 paket jäst. Sikta ner råg och vetemjöl till en slät hanterbar deg. I övrigt som ovan.
Hållbarhet som ovan. Ätes kokt med vitsås och hårdstekt fläsk. Dagen efter kan det stekas ihop med fläsk om det blir nåt över-

Segkakor bakades på slutet Då ska ugnen värmas så den blir riktigt het eller vad man bakar på
6 liter mjölk
2 paket jäst
½- 1½ flaska sirap
4 msk salt
2 kg grahamsmjöl
2 kg vetemjöl
3 kg rågsikt
lös jästen i lite av den ljumma mjölken. häll ner i resten av mjölken och blanda ner resten av ingredienserna. Låt jäsa i 1½-2 timmar i en bunke i barnbadbaljestorlek övertäckt med en handduk. Baka ut till runda kakor som är ca halva centimetern tjocka och nagga mycket väl,
De är grädda mycket snabbt så pass på , när brödet blir lite krusigt på ovansidan är det färdigt
Läggs på varandra i hög . Förvara i plastpåsar eller frys in

Farmors tunnbröd bakas med kornmjöl och bli mycket hårdare. Men farmor och farfar åt det som filbryta. Bröt bitar av tunnbrödet och blandade med mjölk eller oftare långmjölk/filmjölk Då blir brödet lite segt och lättare att tugga.
10 liter mjölk
5 kg kornmjöl
2,5 kg vetemjöl
2,5 kg grovt rågmjöl
2 paket jäst
salt och socker efter smak
i övrigt utbakas som ovan

Glödhoppor bakas ofta direkt på spisplattan eller stekpanna
1 liter filmjölk
1,5 dl sirap
4 tsk bikarbonat
4 tsk salt
1,4 kg rågsikt
bakas ut i vetemjöl till tunna kakor med kruskavel. Steks i väl upphettad stekpanna på båda sidor eller tunnbrödshäll

Det finns mycket mer än nässlor man kan testa att blanda ut mjölet med tex
Dråsebröd som blandas med det som dråsat av vid skörden av spannmålen som skal och små sädeskorn.
Sälglövsbröd. Sälglöv plockas vid midsommar och torkas, mals till mjöl och blandas i/ersätter en del av mjölet i brödet
Homrebröd där man använder skalet runt linfröna malt och blandat i övrigt mjöl
barkbröd barken torkas först och vattenlägges när det ska användas. det ska ligga i blöt 1-2 dygn och vattnet byts några gånger.
lite ovanligare nödbröd benbröd kokta torkade malda ben. Syrgräsbröd. Halmbröd , delen närmast roten av halmen används, klipps kort och mals till mjöl.

Sedan finns även ärtbröd som fortfarande går att köpa
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: tunnbröd?

Inlägg av rödluvan »

Tack, där har vi riktiga proportioner också som gemene man begriper sig på! :up: :up:

Du har inte detdär med torkade nässlor också någonstans?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"