Religion påverkar samhället

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Religion påverkar samhället

Inlägg av maskros »

Känsligt ämne och kanske ska det till sandlådan, oavsett så startar jag här och så får det väl försvinna ur mitt synfält. Notera att jag inte talar om någon specifik religion utan om religioner i allmänhet. https://omni.se/debatt-invandringen-ska ... e/a/eJkd9R

Nya andliga behov?! Oavsett kristna eller annat så är Sverige en sekulär stat. Det ska min själ inte vara några religiösa hänsyn - i mitt tycke. Men vad jag tycker spelar förstås ingen roll. Så hur förbereder jag mig för ett kristet (eller annat) fanatiskt samhälle? Hur ska jag preppa för att komma undan det religiösa vansinnet? När ormkristna https://en.wikipedia.org/wiki/Snake_han ... ristianity kräver att vi ska vandra bland giftormar, hur ska jag då agera?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Religion påverkar samhället

Inlägg av rödluvan »

Instämmer, just nu går det ju att stanna utanför och låtsas att man tillhör någon annan låtsaskompis molgan om någon frågar, de som har marginellt mer vett brukar iaf acceptera det svaret utan dumma frågor.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Religion påverkar samhället

Inlägg av Marie »

Även om Sverige i grunden är ett kristet land, så står det inte i lagboken att jag måste vara kristen och utöva den tron.
Så jag skulle aldrig böja mig för att någon påstår att jag måste agera enligt kristendomsreligionen med att gå i kyrka o allt vad det innebär.

Lika så skulle jag aldrig åka till ett land som kräver att jag bär burka osv. Det är helt okej att de väljer att skriva det i sina lagböcker och då är det upp till mig att respektera deras seder OM jag åker dit.. och om jag inte respekterar det, så får jag helt enkelt ge attan i att åka dit.

Man kan inte klaga på andras länders seder och normer om man väljer att åka dit... Ta seden dit du kommer.. heter ordspråket och jag anser det är korrekt... kan man inte acceptera det landets normer, seder o lagar.. Då får man avstå eller bygga en Ö i havet och skapa ett eget land. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Religion påverkar samhället

Inlägg av Ursus »

Jag håller mig generellt sett långt borta från religiösa individer (och brukar ta tillfället i akt att vara en edgelord även IRL och pissa på deras avsaknad av logik och förnuft, med färre vänner som resultat!). Det är väl egentligen det som finns att göra. Slumpmässiga attacker av fundamentalister lär vara svåra att skydda sig ifrån oavsett, när de händer så händer det oväntat och snabbt. Det gäller väl att hålla örat mot marken; om SÄPO eller motsvarande bedömer risken för terrorhandlingar som förhöjd så kan man ju undvika folkmassor och trängsel.

I övrigt säger jag som min spirit animal, Rustin Cohle:

"You got to get together and tell yourself stories that violate every law of the universe just to get through the goddamn day? What does that say about your reality?"

Hade ett förhållande med en frikyrklig tjej ett tag, intressant nog. Det gick sådär :lol: Otroligt snäll, söt och mjuk kvinna (och ja, jag saknar henne som fan), men i slutändan fungerade det inte. Det är väldigt svårt att få två diametralt motsatta världsåskådningar att gå ihop.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 384
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Religion påverkar samhället

Inlägg av Prepsson »

Jehovas vittnen försöker fortfarande konvertera mig :lol:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Religion påverkar samhället

Inlägg av Marie »

Prepsson skrev: 11 mar 2023 15:14 Jehovas vittnen försöker fortfarande konvertera mig :lol:
Mig har de get upp hoppet om. :roll:
För 10-15 år sedan så prata jag med två av dem, en kille o en tjej.. tjejen var i min ålder, mannen 10år äldre kanske.. vi hade över en timma lång konversation där jag förklara om universums utbredning, "the big bang" och hur jorden skapades av material som drog sig samman.. och om hur månen kom till genom en planet krockade med jorden och material kastades upp i omloppsbana och evolutionens utveckling från encellig organism.
Vem vet, jag kanske konvertera dem istället. :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"