Lagra snus utan frys

Hur man lagrar föda
Hallabaloo
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Lagra snus utan frys

Inlägg av Hallabaloo »

Jag har precis kommit igång på lite allvar med göm o glöm grejer och kom att tänka på snus. Tror ni att det går att långtidslagra white snus (inte det där snuskiga vita pulvret, vanligt torrare snus) i mylarpåsar en längre period?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av maskros »

Välkommen för det första!

Sen snuset, jag köper sånt som saluförs som halvfabrikat (och därför blir mycket billigare) som man bara ska tillsätta vatten till. Såna burkar har jag haft stående i svalt utrymme i ett halvår utan problem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Hallabaloo
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av Hallabaloo »

maskros skrev: 12 mar 2023 09:26 Välkommen för det första!

Sen snuset, jag köper sånt som saluförs som halvfabrikat (och därför blir mycket billigare) som man bara ska tillsätta vatten till. Såna burkar har jag haft stående i svalt utrymme i ett halvår utan problem.
Ja jag köper 1000 pack från swedsnus, har haft en öppen påse ett par månader som visserligen har börjat smaka lite dammigt men är fullt snusbart. Jag är dock nyfiken på om jag kan få med ett par tusen portionsprillor i min lite mer långvariga stash (10 år+) :)
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av EN brun böna »

För så långsiktiga planer som 10 år och mer skulle i alla fall jag lägga in odling och tillverkning av eget snus. Kan ju även ge en sidoinkomst i bistrare tider.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte hur det är med svenskt våtsnus, men cigarrer, piptobak och liknande går att torka och sedan återfukta tex med en bit lerkeramik (finns specialgrejer, men en bit av en gammal tegelpanna eller lerskål i den typen av material fungerar minst lika bra...) doppad i vatten som får ligga en påse eller tät metallbox ett par dagar.

Jag röker inte längre, men mina gamla montecristos verkar iaf vara lika frecha som när jag lade undan dem för många år sedan och de luktar helt ok.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av maskros »

Hallabaloo skrev: 12 mar 2023 10:20 Jag är dock nyfiken på om jag kan få med ett par tusen portionsprillor i min lite mer långvariga stash (10 år+) :)
Bra tips! Jag ska testa deras "Super dry" som enligt reklamen ska hålla sig i tre år - bättre förpackning än de jag köpt hittills. Jag gissar att en sån påse håller betydligt mer än tre år och kan man förvara den svalt och mörkt ännu lite mer. Över tio år är dock rätt lång tid...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Hallabaloo
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av Hallabaloo »

rödluvan skrev: 12 mar 2023 11:33 Jag vet inte hur det är med svenskt våtsnus, men cigarrer, piptobak och liknande går att torka och sedan återfukta tex med en bit lerkeramik (finns specialgrejer, men en bit av en gammal tegelpanna eller lerskål i den typen av material fungerar minst lika bra...) doppad i vatten som får ligga en påse eller tät metallbox ett par dagar.

Jag röker inte längre, men mina gamla montecristos verkar iaf vara lika frecha som när jag lade undan dem för många år sedan och de luktar helt ok.
Odla snus kommer jag nog aldrig göra, då får jag helt enkelt sluta snusa :)
Hallabaloo
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av Hallabaloo »

maskros skrev: 12 mar 2023 11:52
Hallabaloo skrev: 12 mar 2023 10:20 Jag är dock nyfiken på om jag kan få med ett par tusen portionsprillor i min lite mer långvariga stash (10 år+) :)
Bra tips! Jag ska testa deras "Super dry" som enligt reklamen ska hålla sig i tre år - bättre förpackning än de jag köpt hittills. Jag gissar att en sån påse håller betydligt mer än tre år och kan man förvara den svalt och mörkt ännu lite mer. Över tio år är dock rätt lång tid...
Ner med det i mylar med syreätare så borde det ju hålla 10+ år isf :)
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av maskros »

Kan vara så, jag vet inte. Men svalt, mörkt, syreätare och tät förpackning ökar sannolikheten. Jobbigt att göra labbförsök bara. ;)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Hallabaloo
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: Lagra snus utan frys

Inlägg av Hallabaloo »

maskros skrev: 12 mar 2023 20:02 Kan vara så, jag vet inte. Men svalt, mörkt, syreätare och tät förpackning ökar sannolikheten. Jobbigt att göra labbförsök bara. ;)
Haha jag återkommer om 10 år :D
Skriv svar

Återgå till "Lagring"