säkra hamnar när bankerna faller

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av Obstinat »

Mitt sätt o säkra det hela är nog i första hand bli helt skuldfri. Brände mig en gång när jag skulle försöka mig på att investera på börsen.... Dessutom väntar jag fortfarande på den stora kraschen efter att trott det i snart 20 år :mrgreen: Men läget är i nuläget verkligen bekymmersamt framöver!

Försöker istället lägga pengar på bra o ha saker. Beställde häromdagen ett tunnelväxthus o går o funderar på solceller allt för att kunna minska på kostnader framöver! IOM inflation o prisökningar så blir ändå det lilla kapital man har raderat... Så bättre att ha sakerna fysiskt än massor med ettor o nollor hos banken som plötsligt kan försvinna.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av entropi »

Fick nyss meddelande om att Avanza byter bank för sina avanza-fonder i maj. Tror det var från Danske Bank till SEB.

Det har förmodligen andra förklaringar, så jag är väl bara paranoid. Men timingen gör ju att man blir lite misstänksam.
Känns inte så smart att gå ut med den här sortens meddelanden just nu om det inte finns några finansiella risker som lurar i bakgrunden.

Har börjat vikta om för lite spridning mellan liknande indexfonder som har olika utgivare, tex Avanza och Länsförsäkringar Global som är ganska likvärdiga.

Maxbeloppet på skattekontot är uppskruvat både för företaget och privat. Jag försöker förbereda mig mentalt att trycka på säljknappen och överföra pengar till skattekontot, men tyvärr behöver man några dagar på sig och det är inte säkert man har den tiden på sig vid en kris.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av bastard »

hur var det med eu och banker, dom kunde ta pengar direkt från konton på internationella banker?

kom i samband med greklands bankkris för några år sedan

då fanns det en gräns på hyggligt stora summor, som sedan sänktes ordentligt om jag mins rätt

vilka banker i sverige är inte drabbade av detta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av Charlie** »

Bankerna kan ta dina besparingar för att rädda sig själva, utan att de blir skyldiga dig något. Banken äger allt du har, om du har obetalda lån. Banker är bra men det finns inga garantier. Staten kan rädda småsparare upp till ca 1 miljon kr men detta gäller bara om banken går i konkurs. Så länge banken lever, äger den dig!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av bastard »

https://cornucopia.se/2015/01/nytt-besl ... na-pengar/

google hittade en bra förklaring

om ni har mer än småpengar på banken, läs den, läs den ändå och fundera på vad som kan bli nästa steg
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"