säkra hamnar när bankerna faller

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av entropi »

Med tanke på hur SVB-bankens fall så är det definitivt inte omöjligt att smittan sprider sig till Europas banksystem.
Jag har testat några olika strategier men är inte färdig med hur jag vill göra.
Det här är inte rådgivning, do your own research osv, men det här är vad jag kommit fram till än så länge.

Man skulle ju kunna tänka sig att mycket pengar skulle behöva flyttas från en bank snabbt, speciellt om man tex har ett företag (eller bara sparat sitt privata livsverk på banken).

Vilka möjligheter har man då? Faller många banker kan ju även den du överför till gå omkull.

Sprid ut pengarna med flera bankkonton
Högre risk att drabbas, men inte alla pengar på ett bräde.
Man bör redan ha konton skapade, speciellt om ett företag ska ha extra konton.

Skattekontot
Testade nyss, man kan betala via bankgiro. Måste först ställa in hos Skatteverket att pengarna ska hållas kvar där. En fördel är att räntan är väldigt hög, och dessutom skattefri.
Eftersom regimen alltid ser till sina egna behov först så lär den här banken vara den sista att falla.
Alla har vad jag vet redan ett skattekonto, så man behöver bara logga in på Skatteverkets hemsida, ställa in belopp de ska behålla på kontot (så de inte skickar tillbaka det du sänder dit). Där inne hittar du BG- och OCR-nummer för inbetalning.

Bitcoin
Man kan köpa Bitcoin på olika vis, men det är lite bökigt ofta gör man en SEPA-överföring till en bank och växlar därifrån till Bitcoin. De flesta banker har möjlighet till SWIFT/SEPA men alla tillåter inte överföring till konkurrerande verksamheter som kryptobörser.
Kan temporärt vara en hotmodell liknande överföring till annan bank. Åtminstone tills man växlat och fört ut pengarna offline.

Guld
Exempelvis Tavex kan användas för att växla till guld. Men det är extremt höga växlingsavgifter, så man förlorar många procent om man ska växla tillbaks det till någon valuta inom några veckor. Hit skickar man nog helst bara pengar man inte behöver inom något år.

Finns det andra lösningar?

När det gäller motsvarigheter till skattekontot i andra länder finns det olika alternativ som kan vara värda att undersöka? Till exempel kan man undersöka möjligheterna att öppna bankkonton i länder som Schweiz, Liechtenstein eller Luxemburg, som är kända för sin banksektor och sin sekretess.

Gemensamt för alla är att man bör ha testat i förväg, för det kan ta några dagar att starta konton, gå igenom KYC-processer eller ställa in så Skatteverket inte skickar tillbaka överblivna pengar på skattekontot.

En annan lösning kan vara att investera pengar i olika tillgångar, till exempel aktieindex-fonder, räntefonder eller råvaror. Det kan också ge en viss diversifiering och minska risken för att alla pengar är placerade hos en enda bank eller i en enda typ av tillgång eller valuta.
Survival
Honor
Liberty
Öprepper
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2019 20:18

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av Öprepper »

Många bra förslag. Oavsett situationen gällande bankerna och att de ska krascha som i USA (jag har svårt att bedöma risken) så är det väldigt bra att diversifiera sina tillgångar, av många olika skäl. Det vanligaste nu för tiden är ju att en viss banks betalkort eller swish slutar fungera temporärt. Då är det bra att ha tillgångar hos flera banker. Och att ha lite guld skadar inte att ha för att säkra åtminstone en del av sina tillgångar i ett worst-case scenario om alla större valutor skulle kollapsa.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av bastard »

bbb ?

jag har varken lån eller sparkapital, köper mer prylar för pengarna

det som stör mig är hur man ska säkra pensionstillgångarna så dom är säkrade
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av maskros »

@entropi: Du tror inte riktigt på bankgarantin som täcker upp till 100.000 € tror jag det var? Eller menar du att vi skulle få tokinflation?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 16 mar 2023 18:57 @entropi: Du tror inte riktigt på bankgarantin som täcker upp till 100.000 € tror jag det var? Eller menar du att vi skulle få tokinflation?
Tokinflation har vi redan ;) men hyperinflation... Nä, det vet jag inte. Det lär ju inte komma plötsligt om inte något riktigt konstigt händer med vår lilla valuta så ingen vill köpa våra pengar.

Det kan ta månader att få tillbaka pengarna på bankgarantin.
Och har man några anställda och/eller stora omkostnader i ett företag är det inte så konstigt att behöva ha över miljonen på banken.
Även om du får pengarna till slut så kan det ju bli svårt att betala ut löner till sig själv och anställda eller betala räkningar
Det är ju lite vad som hänt med SVB - majoriteten av kunderna hade större värden än vad garantin täckte.

Liknande så kan man ha större belopp på kapitalförsäkringskonton istället för pensionspengar. KF är lite speciellt eftersom det tekniskt är en försäkring, så jag vet inte riktigt om värdepapperna går in i konkursboet eller om man har företräde till de pengar man satt in.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av maskros »

Ah, ok, tack! Jag har mina besparingar delade mellan Lysa ISK och SBAB ISK och förstås under gränsen på båda. Jag bara tar för givet att jag får tillbaka pengarna om det skiter sig. Om inte får man väl sälja både sin kropp och sin själ. :o
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av entropi »

Ja, man får hoppas det går att få tillbaka pengarna om det skiter sig... Men jag är hellre förberedd och redo att flytta om det börjar se illa ut för en bank.
Det kan vara bra att kunna flytta allt utomlands också

ISK brukar man kunna flytta automatiskt och kostnadsfritt mellan olika banker.
Men då tror jag värdepapprena du har behöver kunna köpas på andra banken. Så tex lysa lär inte fungera, för du har säkert deras unika produkter.
Och kostnadsfritt är en sanning med modifikation. Tex kan det vara väldigt dyrt att flytta utländska aktier, så då är det bättre att bara sälja och flytta pengarna.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av EN brun böna »

Hur ser du på JAK och ekobanken som inte fungerar som vanliga banker?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av entropi »

EN brun böna skrev: 18 mar 2023 14:37 Hur ser du på JAK och ekobanken som inte fungerar som vanliga banker?
Jag vet inget om hur den typen av banker fungerar. Om någon annan vet vore det intressant att höra :up:
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: säkra hamnar när bankerna faller

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 17 mar 2023 17:35 Ah, ok, tack! Jag har mina besparingar delade mellan Lysa ISK och SBAB ISK och förstås under gränsen på båda. Jag bara tar för givet att jag får tillbaka pengarna om det skiter sig. Om inte får man väl sälja både sin kropp och sin själ. :o
Värt att veta så gäller insättningsgarantin pengar på ditt ISK konto.
För fonder och aktier gäller att de ska hålla dina tillgångar utan att de blandas ihop med andras.
Om något ändå skiter sig i hanteringen gäller investeringsskyddet på max 250 000 kr.

Läste om KF nu - de täcks varken av insättningsgarantin eller investeringsskyddet.

Däremot ska bolaget alltid ha tillräckligt för att täcka sina skulder.
Vid konkurs har man förmånsrätt, men allt bygger på tilltro. Har de inte gjort som de ska kan man vara rökt.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"