Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av Marie »

Hejsan :D

Då ni är några här inne som pysslar med batteribanker och annan elektronik... Så undrar jag...
Finns det 12V reläer som klarar upp till 600A 20sec i flera omgångar? (läs startmotor)
Lika så snabbkontakter som klarar upp till 200A korta pulser utan att smälta?

Jag går i funderingarna på att kanske bygga in mitt billjud igen som jag har liggandes från ett gammalt ljudbygge.
Då det kräver minst ett helst 2 batterier i bagaget så tänkte jag att det kan även vara smidig inbyggd starthjälp med att ha ett relä som jag kan slå till för att ge startbatteriet ström om det har dragit ur sig.. men vid avstängning av stereon ska de vara frånkopplade samt kopplas ifrån om man vill spela med bilen avstängd.
Snabbkontakter för 2st jord 16mm2 och 2st plus 36mm2, så jag kan plocka ur baslåda+slutsteg om ett sådant behov uppstår.... Det finns ju de där konstiga små tillfällena man vill lasta saker i bagaget så att säga. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av bastard »

japp, det finns

anderson kontakter finns upp till minst 350A, inte så dyra
finns högeffektrs relän som klarar startmotorströmmar, sök efter det eller solenoider
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av Marie »

Tackar för tipsen. :D

Det skulle vara lite skojigt att bygga ihop sakerna igen. :) allt utom kontakter och relä är kostnadsfritt då jag har det liggandes i fyra banankartonger... eller var det fem. :hm: runt 90kg bilstereo med material till baslådan+batterier..... och där var det slut på 402m på 11,87sec. :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Jag lånar min egna tråd, då det är snarlikt tema.

Inlägg av Marie »

Hejsan på er

Har ni koll på vilket volt-tal en 12V billaddare ska ha om man vill snabbladda batteriet?

Idag tog jag två batteriladdade till bilen för att få lite mer malla(gamla hederliga trafo-laddare).. båda var på 6A
Med var sin laddare i taget la de sig på 4A ca 14.8V med ena och 14.9 på andra. Med båda ihop fick jag bara 3A på ena och 1A på andra men kom upp på 15,7V

Jag vet att det är onyttigt att snabbladda syrabatterier.. MEN jag har inga möjligheter att låta bilen stå på laddning i 12/24 timmar

Så kan man bygga en snabbladdare och vilket volttal ska den ligga på och amper styrka

Jag har ett kasst ringtrafo agg som var menat att vara ett steglöst 10A 3-19V.. Men tidigare ägare gjorde det till fast då det inte fungera.(egenbyggt antar jag då det inte ser fabriksbyggd ut) Detta ligger på 15,7 Volt så det funkar inte att köra 12V elektronik på då det riskerar bränna sakerna man kopplar in om de är känsliga.

Kan jag utnyttja detta för att konstruera en snabbladdare?

Jag prova goggla volt-tal och 12V snabbladdare, men jag fick inte några sökträffar mer än 100 företag som säljer smartladdare och manualer till dem.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av bastard »

du kan nyttja den, men beroende på hur den är byggd så kanske det inte blir bra, den kan gå sönder

krasst sett så ska man inte ladda med högre spänning än vad ett bilbatteri tål, 14.5-14.7v , kommer inte ihåg exakt, men däromkring

beroende på hur bra batteriet är så kan det bli allt från,
batteri med högre inre motstånd, hoppar upp till 15.7 och sedan sjunker strömmen

stort batteripack med bra batterier
då begränsar batterierna spänningen och strömmen blir hög, om den inte har strömbegränsning , och aggregatet går sönder

en diod i serie tar ner spänningen med ungeför 0.7v, kan vara ett allternativ
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av jr_36 »

Som bastard säger, finns fristående startmotorrelä/solenoid att köpa. I detta fall behöver du inte ha riktigt så stark relä då du inte kommer att koppla/koppla från under så hög last. Dvs inkoppling och urkopplingsögonblicket kommer strömspiken bara vara mot andra bilens batteri och inte mer än det. Liknande vid frånskiljning. Startmototreläet tar mer smällar då den faktiskt tar strömspiken som bildas vid inkoppling och frikoppling av den induktiva lasten som motorn är. Vissa kompressorer "fuskar" på detta vis med för liten kontaktor (relä för 230v, alternativt halvledare motsvarighet) genom att ha en mikroprocessor som slår till reläet med lagom fördröjning så det sker när spänningen är 0v på 230v (då vågen är sinus) på samma sätt kan den släppa induktiva lasten när den går genom 0v.

Och avseende snabbladda bilbatteri, nej. Det enda du kan göra är att ha ett nätagg som ger 14.7 volt (ej tills vidare, utan bara begränsad tid) så får batteriet ladda så fort den kan (dvs 14.7v men obegränsad ström). Trycker du mer spänning kommer du enbart att bubbla av elektrolyt (permanent skadande om ej påfyllbart) samt skapa värme i batteriet, vilket då bara gör att den kokar av mer. (float-spänningen sänks ju varmare batteriet är).

Du kan koppla in flera laddare samtidigt, samtidigt som motorn är på. De digitala kommer dock sluta ladda beroende på hur och vilken spänning som uppnås.

Lämna bilen låst och på tomgång för generatorn att göra sitt?

Bilelektronik bör tåla 15.0v fint fint. över 16.0v hade jag aldrig gått, finns inget syfte.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av Marie »

hmm... Besvärligt.

Jag undrar vad hyresvärden säger om jag hugger upp asfalten 15meter o gräver ner en kabel till min P-plats. :lol:

Tomgång är för dyrt bränslemässigt,.. Men även förbjudet då det är max tomgångskörning i 1 eller 2minuter... så låsa bilen o gå iväg går inte... Förresten.. jag kan inte låsa min bil när motorn är på :?
Jag konstatera det en gång när jag ville låsa dörrarna när jag körde genom ett obehagligt tillfälle
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av Parabellum »

Vad har en bil egentligen för bränsleförbrukning på tomgång, om man tar det över timmen.
Har hört eller läst att det ligger runt litern, kan det stämma?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Finns det 12V reläer och snabbkontakter som klarar hög amperstyrka?

Inlägg av Marie »

Det är en "det beror på" fråga.
Hur stor motorvolym. Modern högeffektiv insprutare, Gammal insprutare, förgasare(förgasare är även beroende på injustering)
Men rent krasst har jag hört att en 2/2,5L motor drar runt en liter i timman. vilket då blir L/mil motsvarighet.. så frågan är om små bilar som drar 0.7/mil då drar 0.7/timma.. Om det kan vara så enkel 1+1 matematik :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"