Minitraktor kass för snöröjning

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Minitraktor kass för snöröjning

Inlägg av maskros »

Idag har jag bl.a. roat mig med att få loss min fastkörda 2WD minitraktor. Minitraktorn är ett jättebra komplement till en riktig traktor. På icke-vintern kan den användas till massa saker men när det är vinter måste man ha framförhållning om man ska jobba med snö och en minitraktor. De små hjulen gör att den gräver ned sig på några sekunder, sen spelar det ingen roll hur kraftiga dubbar eller kedjor man har, den står där den står. Är det dessutom, som det var idag för mig, töväder och några dm tjockt med packad snö så sjunker snart framhjulen ned i snön och då sitter man fast på riktigt.

Kan nämna att svordomarna var kraftfulla och många, svetten lackade, två sandstegar räckte inte och hade nån kommit och budat på den när jag var som mest förbannad hade den gått iväg billigt.

Med en sån gäller det att ha snö som packats till is eller plogat ned till marken för att det ska funka bra. Pga möjliga problem med stortraktorns motor ville jag inte ta ut den för att dra loss den lille utan svor och förbannade istället. Nåja, till slut fick jag loss den och kunde ploga uppfartsvägen.

Samtidigt måste jag säga att så länge den inte sjunker är jag positivt överraskad över vad den klarar och orkar. Att dra ett lass som är tungt på riktigt (en hel stor tall- eller björkstam upplagd på kärra) uppför en hyfsat brant backe går över förväntan men som sagt, så fort det blir mjukt sätter den sig fast ordentligt och så är markfrigången dålig.

Funderar du på minitraktor så ta en med 4WD, jag skulle som ägare av en gammal 2WD jordbrukstraktor med aggressiva piggkedjor säga att det är viktigare med 4WD på en minitraktor än på en normal traktor. Ändå är förstås 4WD fantastiskt även på stora traktorer, speciellt om man ska köra med lastare. Det är dock lite mot mina principer om förenkling och hållbarhet att ha 4WD, ibland får jag sota för det. :wall:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Minitraktor kass för snöröjning

Inlägg av Marie »

Ett ombyte med lite större däck till vintern med andra ord. :D
De kanske är för små att ta till offroad tricket, med lägre lufttryck för att få mer markyta som greppar. :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"