AI DOOM

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: AI DOOM

Inlägg av Marie »

rödluvan skrev: 25 mar 2023 20:52
Marie skrev: 24 mar 2023 18:33 AI i sig är ofarlig.. 8-)
Precis som med knivar, hammare, baseboll trän, 3D printers, kärnklyvning osv.. Det är personen/företaget bakom användandet som är orsaken om det används för gott eller ont.

Tyvärr har människan visat sig vara korkad. så AI är inte farligare än kärnklyvning. (:) :lol:
Amen på det tamefan, se bara på tex Youtubes algoritmer... :roll:
(Eller hur forum som swecklocker sköts...)
Facebook är nog algoritmernas svar på Alfred Hitchcock :lol:
sweclockers lämna jag för att moderatorerna lät vissa bära sig åt som mansgrisar och när jag gav tillbaka med samma mynt till grisarna, så blev mitt raderat och jag varnad, för att jag gjorde som dem.. :smack:
Då fick jag nog o lämna när de favoriserar nervärderande idioter.. och jag blev i samma veva omnämnd som något braigt där inne i någon poppis lista sweclockers har.. så jag tacka bossen som messa mig på PM (som jag inte minns vad han heter, han har lämnat nu o någon annan tagit över) och sedan dess har jag aldrig satt min fot där..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: AI DOOM

Inlägg av rödluvan »

Ungefär samma orsak som mig då med andra ord, men jag behövde inte gå längre än att säga en enda ironisk mening om någonting som tydligen inte passade förste analbög därinne, mer makt i händerna på denna typ av psykopater vill jag verkligen inte se tillämpad i stor skala.
Jag skall inte nämna folk vid namna där, men... If you know you know...

Säga vad man vill om gamla SS, men att häva ur sig hinkvis med förtäckt kvinnoförnedrande skit och sedan inte tåla en enda mening (eller ens skämt) som svar på det av någon annan som inte tillhör grupprunkarcirkeln var i allafall inte på det sättet där.
Jag tappade definitivt allt förtroende för sweclockers då. Det är därför jag inte vill ha hit den typen av människor som beter sig på det visset härinne, Jag skiter i vad någon har mellan benen, att förvänta sig att andra (eller man själv) skall ta skit är inget man skalla acceptera av någon! det har sagts av andra tidigar eoch jag säger det igen "Ta ingen skit!" Inte heller på sociala plattformar, arbetsplatser eller andra sådana sammanhang.
Ignorans och arrogans är bara förtäckta former av mobbing och skitkastning där den som gör detta mycket väl vet att den man skiter på inte ens har någon riktig möjlighet att kunna försvara sig.

det är bara fega jävlar som håller på med att dissa och blocka folk på sociala plattformar, eller försöker att utnyttja sin possition som "kändis" för att trycka ned andra, gillar man det inte kan man bara skita i att delta i stället, jag bryr mig inte ett jädra skit om någon så har en miljard följare på någon jädra social plattform. De tär fortfarande bara en vanlig människa med exakt samma värde som bokstavligen vilken jädra pundare som helst för mig.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: AI DOOM

Inlägg av Marie »

rödluvan skrev: 25 mar 2023 22:40 Ungefär samma orsak som mig då med andra ord, men jag behövde inte gå längre än att säga en enda ironisk mening om någonting som tydligen inte passade förste analbög därinne, mer makt i händerna på denna typ av psykopater vill jag verkligen inte se tillämpad i stor skala.
Jag skall inte nämna folk vid namna där, men... If you know you know...

Säga vad man vill om gamla SS, men att häva ur sig hinkvis med förtäckt kvinnoförnedrande skit och sedan inte tåla en enda mening (eller ens skämt) som svar på det av någon annan som inte tillhör grupprunkarcirkeln var i allafall inte på det sättet där.
Jag tappade definitivt allt förtroende för sweclockers då. Det är därför jag inte vill ha hit den typen av människor som beter sig på det visset härinne, Jag skiter i vad någon har mellan benen, att förvänta sig att andra (eller man själv) skall ta skit är inget man skalla acceptera av någon! det har sagts av andra tidigar eoch jag säger det igen "Ta ingen skit!" Inte heller på sociala plattformar, arbetsplatser eller andra sådana sammanhang.
Ignorans och arrogans är bara förtäckta former av mobbing och skitkastning där den som gör detta mycket väl vet att den man skiter på inte ens har någon riktig möjlighet att kunna försvara sig.

det är bara fega jävlar som håller på med att dissa och blocka folk på sociala plattformar, eller försöker att utnyttja sin possition som "kändis" för att trycka ned andra, gillar man det inte kan man bara skita i att delta i stället, jag bryr mig inte ett jädra skit om någon så har en miljard följare på någon jädra social plattform. De tär fortfarande bara en vanlig människa med exakt samma värde som bokstavligen vilken jädra pundare som helst för mig.
Jag minns inga namn där inifrån, då jag dels är kass på namn överlag.. men även att jag inte tog åt mig.
Japp jag håller med om att man inte ska ta skit, det är därför jag har med citatet i min signatur från filmen roadhouse.. man ska vara snäll, förstående och försöka lugna ner folk.. tills det är dax att sluta vara snäll. :lol:

Heta diskussioner kan vara kul och lärorika, så länge det är ömsesidigt och man skakar tass o skiljs som vänner igen efteråt. :up:
Men mobbning och trycka ner någon i skorna ogillar jag starkt.. Dock ler jag bara om en mobbare får tillbaka med samma medicin dock. :notme:

Många är modiga bakom en anonym skärm och oftast de som är värst är de som är mobbade själva i verkliga livet eller inte har något liv... ungefär som de har ett behov av att "ge igen" fast det är fel personer de ger igen på.... Men sedan finns ju de som bara har en snedvriden världssyn som inte fattar att de är galet ute. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: AI DOOM

Inlägg av rödluvan »

Ja, absolut är det ju så. Jag tar inte åt mig heller annat än om det är personligt riktade saker, inne på Ef har vi ju rätt ofta ganska hetlevrade diskussioner, men där fungerar det ändå tycker jag och blir det för mycket får man helt enkelt ta ett forumbreak.

-------------------------------
AI har många bra sidor som jag välkomnar, tex karaktärer i spel och andra plattformar som kan hålla mig mycket bättre sällskap än TVn hemma på nätterna när jag inte kan sova eller jobba, ger uppblåsta artister en knäpp på näsan om att de också faller under samma regler som alla andra som sysslar med hantverk (jag är själv utbildad inom reklamgrafik, men jag välkomnar detta med vidöppna armar!), osv. Men också hjälper mig att navigera satellitbilder och bidrar till säkrare trafik, mm. Detta välkomnar jag givetvis varmt!

Men, Om samma typ av "tänkande" som youtube, facebook, EA, mm algortimerna använder och det sker med samma system av människor som inte har några känslor för de man styr över håller i tyglarna, typ som några (men inte alla) personer som styr inne på swec, men i mycket större skala och med väldigt mycket större monetära intressen involverade än på ett svenskt datorforum, som får i praktiken närmast global kontroll är dock en återkommande tanke som skrämmer mig.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: AI DOOM

Inlägg av Parabellum »

Experter (riktiga sådana, inte SVT experter) varnar för fortsatt "kapprustning" I fältet.
"Pausa all fortsatt träning av system kraftfullare än GPT4", säger de.

https://youtu.be/8OpW5qboDDs

Visst kittlar det i magen lite, men jag välkomnar verkligen detta. :up:
AGI kommer göra stor skillnad för alla på jorden till det bättre.
ASI kommer göra att alla kan leva lika.
:hug: :hug: :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: AI DOOM

Inlägg av bastard »

ser fram emot detta, hur det än går blir det ändring, vilket dagen mackhaverare inte hanterar, det kan bli :down: eller :up:
men åtminstånde händer det något
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: AI DOOM

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: AI DOOM

Inlägg av Parabellum »

AI får fysisk form.

https://youtu.be/ocUVg221CCQ
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: AI DOOM

Inlägg av Parabellum »

Ett måste för den som är det minsta intresserad av AGI eller bättre. Och jag menar det verkligen!

https://youtu.be/xoVJKj8lcNQ
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: AI DOOM

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 16 apr 2023 23:08 Ett måste för den som är det minsta intresserad av AGI eller bättre. Och jag menar det verkligen!

https://youtu.be/xoVJKj8lcNQ
Väldigt intressant. :) :up:
Den föreläsningen gav även två intressanta filmtips.
The Social Dilemma: https://www.imdb.com/title/tt11464826/
The Day After: https://www.imdb.com/title/tt0085404/
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"