extremare väder

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

extremare väder

Inlägg av bastard »

https://omni.se/ovadren-sliter-sonder-s ... a/a/JQLkR4

"Ovädren sliter sönder städer i USA – över 25 döda
Minst 26 personer har omkommit till följd av de tornador och vårstormar som sveper över den amerikanska södern och mellanvästern.

Dödsoffer har konstaterats i flera delstater, bland annat i Tennessee, Indiana, Illinois och Arkansas. Omkring 530 000 hem och affärsverksamheter hade drabbats av strömavbrott på lördagen, skriver AP."

verkar som om det blir mer och mer eländigt väder

men, förutom att det faktiskt blir mer extremt väder
så funderar jag på om det inte finns fler sidor på det hela
första är kanske att det finns mer och mer människor, som då blir mer drabbade, för att dom bor på sämre ställen än vad det gjordes förr, kanske mer om det är blött, torrt eller liknande
sedan så ökar mediabevakningen på sådant hör då det är mer som är intresserade av den sortens nyheter
och sist, att nästan alla kan ta bilder och få ut nyheter idag, mobiltelefon, internet och sociala medier gör det lätt att visa vad som händer

funderingar på detta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: extremare väder

Inlägg av rödluvan »

Delvis tror jag, torka på mer än 4 år såg jag även i Marocko för herrans massa år sedan då folk bad till gudarna att det skulle regna, så jag vet inte.

Däremot har det ju de senaste tjugo åren varit rätt skumma saker som översvämning här där hela hus flöt bort i norra Sverige samtidigt som det var torka i Tyskland och Frankrike, något annat år kom det över fyra meter tung blötsnö som krossade hela varuhus i Tyskland, när jag var där med farsan året därpå hade vattenflödena uppe i bergen slagit sönder hela husväggar enbart av trycket från vattenmassan på vad som sommartid var ett litet dike, men länge ned låg massor meter två meter långa betongblock utspolade som ett plockepinn från kanalväggarna...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: extremare väder

Inlägg av Parabellum »

Blir det verkligen mer och mer extremväder?
Jag finner inte någon bra statistik om detta.
Åsikter om att det är så, finns det så mycket av att det till och med kan vägas på våg i digitalt format.
Skulle någon kunna länka till statistik som visar att det blir mer extremväder så man kan gräva vidare.
Tack på förhand.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: extremare väder

Inlägg av rödluvan »

Nu är det ju även så att de naturliga klimatcyklerna passerar med vissa intervall, både de "korta" och de "!långa" de längsta kan ta många hundra eller tom tusentals år. (De längsta torde vad jag tolkar mer ha med lutningen hos jordaxeln i sig att göra, om detta är inte så mycket känt för närvarande)
Det är väl ännu inte helt känt hur de fungerar, men det enda sättet vad jag vet är att göra mätningar på sådant som avlagras i jorden och går att upptäcka med moderna instrument, såsom pollen får olika växtarter, mm.

(Detta är en gammal teori från slutet på 1800 talet och mätningar över tid tyder på att den är korrekt men på grund av det enorma arbetet att fastslå saker vetenskapligt, väntan på ny teknologi som gör saker möjliga, osv så är vi långt ifrån klara med arbetet.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: extremare väder

Inlägg av entropi »

För mig är det oklart om vädret är extremare, om det rapporteras mer, eller kanske att folk bosätter sig där de inte borde.

Men det spelar kanske inte någon roll. Det ÄR lite extrema fenomen ibland, så mycket vet vi. Så bäst att ha det med i relevanta riskbedömningar.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: extremare väder

Inlägg av bastard »

vet inte
men med bättre rymdradar har dom registrerat mycket med större vågor än vad man trott innan, är det för att dom mäter mera, större områden och mer tid, (stor sannolikhet) eller att det blåser mer (sannolikt)

men det finns mer folk, på fler och fel ställen och nyheter kan gå jorden runt på sekunder , från nästan alla som har en mobil
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: extremare väder

Inlägg av maskros »

Är det inte det ena så är det det andra. Torkdrabbade Kalifornien drabbas nu av översvämningar (delar) https://www.nbcnews.com/science/environ ... -rcna75942 Oberäkneligt väder, oklara säsonger, minskad möjlighet att planera sådd och skörd är sånt som oroar mig ibland.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: extremare väder

Inlägg av Ursus »

Från mitt eget hörn av världen kan jag bara säga att det blir blåsigare och slaskigare med förjävla heta somrar och pissiga vintrar.

Tycker att varenda sommar sedan tio-tolv år tillbaka har veckovis av trettio grader plus och extremt hög luftfuktighet. Det var nån dag här och där när man var yngre, men nu är det i långa perioder.

Samma sak med vintrarna. Mer blötsnö och blötfruset i början av vintern och sedan enorma mängder snö i form av smockor.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: extremare väder

Inlägg av bastard »

bara , nu har det varit torrt länge, i början på juni så är många gräsmattor åt det gula hållet till

och blåst har det gjort ofta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: extremare väder

Inlägg av xsive »

Minskade utsläpp av framförallt svavelpartiklar anses leda till snabbare uppvärmning.
Något som skulle komma ändå men har ”maskerats” av mängden partiklar i övre atmosfären som hjälpt
till att dämpa uppvärmningen genom att reflektera inkommande strålning.
Lite bakvänt att när vi minskar utsläpp för att minska uppvärmning sker det omvända åtminstone initialt.

https://eandt.theiet.org/content/articl ... l-warming/

https://images.app.goo.gl/DnMPEHpSHyBEufm86
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"