Surgical kit?

Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Surgical kit?

Inlägg av xsive »

Kråkfot skrev: 18 apr 2023 17:01 Jo, men frågan var ju vad man kan behöva materialmässigt vid shtf om man har kompetent peronal tillgängligt.

Vad man kan resp inte bör har avhandlats i en egen tråd.
Nej menade inte så.
Min poäng är bara att om jag skall preppa något så skall det finnas mening i att jag kan bli hjälpt av det / kan använda det.
Jag ser sannolikheten att jag har tillgång till kompetent person som inte har redskap är nära noll. Därför förbereder jag inte
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Surgical kit?

Inlägg av maskros »

Kråkfot skrev: 18 apr 2023 13:39
Läste bara på app-kitet men det levereas inte sterilt.
Nu arbetar jag inte på OP men kan tänka mig att det är vad som behövs för en operation.

Minus narkosläkemedel o utrustning, muskelrelax, smärtlindring, sterila dukar och ev antibiotika om appen brister.
Krävs tryckkokare för sterilisering tro eller kan vanlig kokning funka?
Klorin och sen kokning?

Läkemedel är ju svårt.

Som du skrev, jag tänker mig att det finns folk som kan men saknar utrustning. Vidare att läget är operera och kanske klara sig eller inte operera och rimligen dö.

Utöver det kan jag tänka mig en situation där vissa resurser finns i samhället men det är brist på annat och genom att ha egen utrustning kan man få hjälp man annars inte kunnat få. Bara en sån sak som att ha sterila sprutor och kanyler kan vara rätt käckt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Surgical kit?

Inlägg av Kråkfot »

Autoklav är vell att föredra om man kan och har. Alt ångkokare om det är det som finn, man får taga vad man haver.
Desinfektionsmedel skule jag använda efter ev kokning för jag skulle tro attt dengör sig bäst på ett helt rent instrument.

Sen beror det ju på. Har man bara en gryta att koka i så är ju det bättre än en våtservett.

En grej att hålla reda på är att om grejjorna bilvit använda och ska återanvänds så diska bort allt synligt "smuts" innan ev "sterilisering".
Betänk också att det är en process som gör produkten renare och renare, ev slarv så är man tillbaka på ruta ett.

Sprutor och kanyler återanvänds inte i vården idag, engångs är såpass billiga och vill man investera i ett app-galler är en låda 5ml sprutor och frp kanyler nog billigt i jämförelse.

Hitta en artikel i ämnet, ka ju ge ett hum om några metoder.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8459170/

På engelska men beskriver just desinfektionsmetoder för fältbruk.


Återigen ett resonemang för resonemangets skull, andra aspekter kan ju dryftas i den andra tråden.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Surgical kit?

Inlägg av maskros »

Tack, förnämlig länk!

Självklart är allt hypotetiskt för en tänkt situation där ett försök inte försämrar något.

Vad menar du med "den andra tråden" (lite trött...).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Surgical kit?

Inlägg av Kråkfot »

Finns en annan tråd om att operera blintarmen på sig själv med diverse länkar på personer som gjort det, typ polarfarare osv.

Där lyfte vi samma frågor om det är värt risken att göra det på sig själv, men eftersom den här tråden mer haft ett teoretiskt scenario tänkte jag bidra med det lilla jag vet och hålla mig till det.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"